کرونا

کرونا و کاهش درآمد سینماهای آلمان

به گزارش ردکارپت فیلم: شیوع کرونا و اعمال قرنطینه سراسری، درآمد سینماهای آلمان را در سال ۲۰۲۰ تا ۶۹ درصد کاهش داد.

گیشه آلمان سال گذشته میلادی از همه‌گیری کرونا و تبعات آن آسیب سختی خورد و طبق آمار رسمی نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهشی ۶۹ درصدی را در میزان درآمد خود تجربه کرد.

آمار منتشر شده از سوی هیات فیلم آلمان نشان می‌دهد درآمد سینمایی این کشور اروپایی در سال ۲۰۲۰ در مجموع تنها ۳۸۶ میلیون دلار بود، یعنی ۸۵۷ میلیون دلار کمتر از درآمد سال پیش. آمار بلیت‌فروشی نیز در مقایسه با سال ۲۰۱۹ تا ۸۰ میلیون و ۵۰۰ هزار بلیت (معادل ۶۷ و ۹ دهم درصد) کاهش یافت.

پیتر دینگز مدیر هیات فیلم آلمان می‌گوید: این آمار و ارقام یک نتیجه بسیار بد است اما در چنین وضعیتی قابل پیش‌بینی بود. وضع برای سینماها همچنان سخت و دشوار است.

دولت آلمان سینماهای این کشور را اولین بار اواسط ماه مارس سال گذشته (اسفند ۹۸)، همزمان با آغاز اولین دور از قرنطینه کرونایی، تعطیل کرد. پایین آمدن آمار ابتلا به کرونا در ماه ژوئیه (تیر- مرداد ۹۹) برلین را برآن داشت که سینماها را با ظرفیت ۲۰ تا ۲۵ درصدی بازگشایی کند. اما با صعودی شدن آمار مبتلایان در اواخر پاییز، دور دوم از قرنطینه سراسری در این کشور آغاز شد و سینماها هم در ماه نوامبر (آبان- آذر ۹۹) دوباره تعطیل شدند.

آلمان همچنان در قرنطینه است؛ سینماها تعطیل‌اند و به نظر نمی‌رسد پیش از پایان ماه مارس (اوایل فروردین ۱۴۰۰) فعالیت خود را از سر گیرند. حمایت‌های دولتی تاکنون از ورشکستگی یا تعطیلی سینماها جلوگیری کرده است اما به گفته دینگز، تاثیر همه‌گیری کرونا روی این صنعت به تدریج و در طی سال نمایان خواهد شد.

مدیر هیات فیلم آلمان اما ضمن ابراز امیدواری نسبت به این که به محض بازگشایی امن سینماها تماشاگران به سالن‌ها بازخواهند گشت، گفت: مردم منتظرند سینماها بالاخره بازگشایی شوند. پس از راه اندازی مجدد، شاهد رشدی سریع در این حوزه خواهیم بود.

افت درآمد گیشه در اثر کرونا تنها به کشور آلمان محدود نیست و بیشتر اروپا را درگیر کرده است. آماری که به تازگی از سوی اتحادیه بین‌المللی سینماها (UNIC) منتشر شد، از افت ۷۰ و ۶ دهم درصدی درآمد گیشه اروپا در سال ۲۰۲۰ میلادی حکایت دارد و نشان می‌دهد درآمد سینمایی در ۳۸ کشور اروپایی، در این بازه زمانی در مقایسه با سال ۲۰۱۹، در مجموع ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر ۱۰۹ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جان باخته‌اند.

شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی‌ها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند