کرونا

گلایه از بی توجهی وزارت ارشاد به وضعیت سینما در استان ها

به گزارش ردکارپت فیلم:   شیوع ویروس کرونا و تعطیلی فعالیت سینماها آسیب های مالی شدیدی به این صنعت وارده کرد و بسیاری از سینماداران از عدم توجه وزارت ارشاد به این وضعیت و تمرکز حمایت ها در تهران گلایه دارند.

یک سالی است که از ورود ویروس کرونا به ایران می‌گذرد و در این مدت بارها از آسیب‌های ناشی از شیوع این ویروس گفته شده و شنیده‌ایم. در این مدت بسیاری از کسب و کارها برای جلوگیری از انتقال و انتشار بیشتر کرونا تعطیل و یا نیمه تعطیل شدند که این وضعیت آسیب‌های مالی بسیاری به صاحبان این کسب و کارها وارد کرده است.

فعالان هنری به ویژه صنعت سینما از این تعطیلی‌ها آسیب‌های بسیاری دیدند و حتی شرایط تا جای پیش رفته که بسیاری از سینما داران و فعالان این صنعت به دلیل وضعیت نامناسب مالی به فکر فروش سینما خود افتاده اند موضوعی که امروز به دغدغه‌ای برای متولیان و مسئولان این بخش تبدیل شده است.

برگزاری آئین تجلیل از فعالان سینمایی استان گیلان فرصتی شد تا پای درد دل و دغدغه برخی از سینماداران و فعالان صنعت سینما در استان گیلان بنشینیم.

آینده روشنی برای سینما نمی‌توان متصور بود

«بافکری» رئیس سینمای ۲۲ بهمن رشت با اشاره به حمایت همیشگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان از فعالان این عرصه، اظهار کرد: چیزی که امروز باید به آن توجه کنیم این است که دیگر سینما به عنوان یک بیزینس تلقی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر کمرنگ شدن جایگاه سینما با ورود تکنولوژی‌های جدید سبب شده تا بسیاری از اهالی سینمایی را از دست بدهیم، گفت: سینما داری یک کار فرهنگی است و برخواسته از عشق و علاقه فرد است.

بافکری در ادامه به مشکلات امروز سینما داران اشاره و با بیان اینکه امروز متأسفانه سینما داری به شغل پرهزینه تبدیل شده است، اضافه کرد: حضور اندک علاقه مندان به سینما در سالن‌های نمایش دغدغه‌ای است که باید برای فکری شود.

وی با تأکید بر اینکه باید حرکت حمایتی از فعالان این حوزه انجام شود، تصریح کرد: حمایت اداره کل ارشاد در این زمینه کافی نیست، ادامه این روند سبب می‌شود تا آینده روشنی برای سینما متصور نباشیم.

بی توجهی مسئولان وزارت ارشاد به وضعیت سینماها در استان‌ها

«ثابت» مدیر سینما طلوع فومن نیز با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته شیوع کرونا سبب تعطیلی فعالیت سینماها شده است، اظهار کرد: متأسفانه شاهد بی توجهی مسئولان شهرستان و استان به وضعیت سینما داران بودیم.

وی با بیان اینکه کمک‌ها و حمایت‌ها وزارت ارشاد تنها به سینماهای تهران اختصاص یافته و مسئولان این وزارتخانه به وضعیت سینماداران شهرستانی و استانی بی توجهی هستند، اضافه کرد: بسیاری از فعالان سینمایی استان با این شرایط قادر به ادامه فعالیت در این عرصه نیستند.

ثابت با اشاره به اینکه وزارت ارشاد هیچ اقدامی برای فعالان این عرصه انجام نداده است، تأکید کرد: باید تکلیف سینماها مشخص شود سینماداران برای نگهداری از سینماها هزینه‌های بسیاری محتمل می‌شوند.

وی با بیان اینکه ارزش سینماداران در سطح کشور مشخص نیست، گفت: وزارت ارشاد باید اقدام مؤثری انجام دهد در غیر این صورت سینماها با این وضعیت تعطیل می‌شوند.

وضعیت امروز سینما تراژدی است

«نادر معصومی» یکی از کارگردانان گیلانی با بیان اینکه سینما را با دیدن فیلم در همین سینماها تجربه کرده و شناخته است، اظهار کرد: امروز وضعیت سینما به یک تراژدی تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه امروز بیشتر مردم تمایل دارند فیلم‌ها از طریق فضای مجازی و شبکه‌های خانگی تماشا کنند، افزود: شور فرهنگی برای دیدن فیلم در سالن‌های سینماها کمرنگ شده است.

معصومی با تأکید بر اینکه این نوع نگاه در اروپا و حتی کشورهای همسایه ایران به صنعت سینما و سینماداری وجود ندارد، گفت: امروز در کشورهای همسایه ایران سینماها را در یک مجموعه فرهنگی و تجاری تعریف می‌کنند تا قابل دسترس برای خانواده‌ها باشد.

وی با اشاره به اینکه این اقدام تا حدودی در تهران و برخی از شهرها بزرگ کشور نیز رخ داده است، اضافه کرد: متولیان امر باید نوع نگاه خود را تغییر داده و با توجه به تغییر شرایط به این سمت حرکت کنند.

فعالیت هنرمندان به حیات سینماها بستگی دارد

«مجید پتکی» یکی از بازیگران و کارگردانان گیلانی نیز با ابزار تأسف از وضعیت امروز سینماها و دغدغه سینماداران، اظهار کرد: بازیگران و فعالان هنر هفتم برای دیدن کارهای خود بر روی پرده نقره‌ای تلاش می‌کنند.

وی با تأکید بر بخش از شور فرهنگی توسط فعالان حوزه سینما و بخش دیگر با در نظر گرفتن مشوق‌ها فرهنگی ایجاد می‌شود، گفت: برای ترغیب دوباره مردم به تماشای فیلم در سالن‌های سینمایی باید از همه امکانات استفاده است.

پتکی دعوت از سوپر استارها و چهره‌های سینمایی و همچنین ایجاد گروه‌های فرهنگی و تبلیغی در سطح فضای مجازی را یکی از راهکارها برای برون رفتن از وضعیت امروز سینماها عنوان کرد.

وی تأکید کرد: مشکلات امروز و بی انگیزگی سینماداران قطعاً روی فعالیت هنرمندان نیز تأثیر گذار خواهد داشت.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند