جشنواره

سینما در سال ۹۹

مهدی کریمی تفرشی* سینمای ایران در جشنواره سی و نهم نشان داد که می توان هنوز هم به آینده آن امیدوار بود و برای پویایی بیشترش تلاش کرد.

وقتی شاهد درخشش فیلمسازان جوانی چون فرنوش صمدی، محمد حسین مهدویان، نرگس آبیار، محسن قرایی، حمیدرضا آذرنگ و … در جشنواره هستیم دیگر باید مطمئن باشیم نسل چهارم سینمای ایران در حال شکل گرفتن است و دیگر نباید نگران این باشیم که سینمای ایران چیزی کم دارد.

سال گذشته هم با درخشش جوانی چون سعید روستایی ، مونا زندی و … سینمای ایران در زمینه کشف و پرورش استعداد ها چیزی کم ندارد.

این کارگردانان در سال‌های اخیر به خوبی نشان داده‌اند دیگر به دنبال سوژه‌ها و موضوع‌های تکراری و همیشگی سینما نیستند بلکه با نگاه و دغدغه‌های جدیدی پا به این جشنواره می‌گذارند.

هر چند به دلیل محدودیت‌های فیلم‌های انتخاب شده در بخش رقابتی و فیلم‌ اولی‌ها، همیشه تعدادی از این افراد با استعداد، میدان را از دست داده‌اند اما خوشبختانه و با توجه به سیاست اتخاذ شده در جشنواره امسال، همه متقاضیان حضور در جشنواره فیلم فجر می‌توانند به بخش داوری راه یباند.

اتفاقی که بیش از سال‌های گذشته به کارگردانان جوان و تازه‌وارد، فرصت دیده شدن می‌دهد. فهرست فیلم‌های ثبت‌نام شده برای جشنواره این موضوع را تائید می‌کند. با نگاهی به فیلم‌های جشنواره امسال با اسامی روبه‌رو می‌شویم که حضور در این جشنواره تجربه اول یا دومشان است. اتفاقی که می‌تواند پیامدهای بسیار و البته مثبتی بر روند جریان سینمایی کشور داشته باشد و خون تازه‌ای را به رگ‌های هنر هفتم کشورمان که سال سختی را پشت سر گذاشته است، جاری کند.

این در حالی است که خوشبختانه می توانیم برای زنان در سینمای ایران، سهم ویژه ای قایل باشیم و بعد از درخشنده، بنی اعتماد و میلانی نسل تازه ای از زنان موفق سینمای ایران را نیز شاهد باشیم.

امروزه حضور کارگردانان زن در سینمای کشورمان دیگر به چند نام ختم نمی‌شود. در هفت، هشت سال اخیر شاهد فیلمسازی کارگردانان زن در سینمای کشورمان بوده‌ایم که نه تنها در جشنواره‌های داخلی با استقبال مواجه شدند و به عنوان رقبای جدی برای دیگر کارگردانان به شمار آمده‌اند بلکه در جشنواره‌های خارجی نیز جوایز معتبری را از آن خود کردند.

این افزایش در جشنواره سینماحقیقت امسال هم بسیار محسوس بوده تا جایی که براساس گزارش روابط عمومی این جشنواره، سال گذشته ۸۹ فیلم توسط زنان فیلمساز روی تارنمای جشنواره ثبت شده بود و امسال این آمار به ۱۰۳ فیلم رسیده است که نشان از افزایش ۶.۲۲ درصدی حضور بانوان مستندساز در سینماحقیقت دارد.

فیلمسازان تازه‌نفس با نگاهی متفاوت

در این میان نباید فعالیت‌ها و تلاش‌های کارگردانان زنی که به طور مداوم در این مسیر گام برداشته‌اند و به خلق اثر دست زده‌اند فراموش کرد. افرادی چون رخشان بنی‌اعتماد، تهمینه میلانی، پوران درخشنده که توانسته‌اند در طول سال‌های گذشته فیلم‌های زنانه‌ای با دغدغه‌های اجتماعی بسازند.

اما کارگردانان زن تازه‌نفس و جوان سینما در این سال‌ها نشان داده‌اند که با نگاهی متفاوت نسبت به دیگر فیلمسازان به سمت جلو حرکت می‌کنند. نگاهی که توانسته تا حدودی موجب جلب توجه جشنواره‌ها و میادین بین‌المللی سینمایی شود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند