سلمان

علی دهکردی از معیشتِ غم‌انگیزِ هنرورها گفت

به گزارش ردکارپت فیلم:  تسنیم نوشت: علی دهکردی بازیگر نقش شهید طالقانی و خیلی از کارهای تاریخی سینما و تلویزیون اعتقاد دارد که امثالِ سریال “سلمان” باید ساخته شود اگر نگران آینده فرزندان‌مان هستیم.

علی دهکردی بازیگر نام آشنای سینما و تلویزیون درباره شرایط کار در دوران کرونا گفت: در تمام مشاغل کار سخت شده است و بیش از آن که تصور کنیم کار بازیگری در این شرایط سخت شده با توجه به ویروس جهش یافته کرونا، واقعاً نگران کننده است. بازیگری در مقابل دوربین یا صحنه تئاتر تنها شغلی است که اجازه استفاده از ماسک ندارد و نه می‌توان فاصله اجتماعی را رعایت کرد و تدابیر بهداشتی و پروتکل‌ها را نمی‌توان به صورت کامل رعایت کرد.

بازیگری همراه با استرس و نگرانی

وی تأکید کرد: بازیگر از زمانی که گریم می‌شود بدون ماسک است تا کارش تمام شود. در کارهای تاریخی در فواصل مختلف هم امکان استفاده از ماسک برای بازیگر نیست واقعاً استرس و نگرانی بسیار زیادی وجود دارد. همه ما بعد از کار به خانه مراجعه می‌کنیم؛ خیلی از عزیزان ما در این حرفه در خانه بیماران (سرطانی، قلب و عروق و….) تحت درمان‌اند و نمی‌دانند وقتی به خانه بازمی‌گردند با توجه به تعدد افراد سرصحنه (گاهی صدها هنرور در صحنه حاضرند)، آیا ویروس را به خانه می‌برند، منتقل کننده‌اند یا خیر؟ واقعاً سخت است اما ما به احترام علائق مردم به هنر و عشقی که به کارمان داریم، کار می‌کنیم.

دستمزدهای نجومی در سریال‌ها وجود ندارد

دهکردی درباره قضاوت غلط برخی بر دریافت پول‌های کلان از سوی بازیگران گفت: برخلاف آنچه که در جامعه به غلط جا افتاده که بازیگران پول‌های هنگفت دریافت می‌کنند، واقعاً در سریال‌های تلویزیونی این رقم‌ها وجود ندارد. گاهی ماه‌ها حقوق عوامل پرداخت نمی‌شود. به طور مثال خود من پروژه‌ای دارم که بخش عمده‌ای از دستمزد را نگرفتم و کار به پایان رسیده است. من به عنوان بازیگر خوشحالم اگر سر کاری‌ام ده‌ها نفر دیگر از عوامل مختلف سرکارند و کار هست که ساخته می‌شود و افرادی که خانواده را اداره می‌کنند بر سر کارند و چرخش معیشتی در این وانفسای فشار اقتصادی در هر کار وجود دارد و اگرنه فشار روانی روی ما به عنوان بازیگر بسیار زیاد است.

بازیگر سریال “۸۷ متر” تأکید کرد: متأسفم در کنار این فشاری که تحمل می‌کنیم، بازیگران پیشکسوت با کهولت و سن بالا جلوی دوربین می‌روند و در بی‌پناهی کاملاً مطلق در مقابل ویروس کرونا کار می‌کنند و عده‌ای پشت کامپیوتر در امنیت مطلق نقد شرایط موجود را می‌کنند. کار غیرمنصفانه‌ای است و این بی‌پناهی و فداکاری واقعی همه عواملی که جلوی دوربین‌اند را نادیده می‌گیرند.

معیشتِ غم‌انگیزِ هنرورها

وی درباره فعالیت هنرورها سر صحنه و معیشت غم‌انگیز این قشر از جامعه هنری تاکید کرد: هنرورها زندگی بسیار غم انگیزی دارند زیرا اگر دچار بیماری کرونا بشوند تمام حقوق یک سال‌شان را هم هزینه کنند برای درمان کفاف نمی‌دهد. این عزیزان حقوق و دستمزد روزانه کارگری دریافت می‌کنند اما سر صحنه، ماسک‌ها را برمی‌دارند و در فضای متراکم کار می‌کنند. اگر هنرورها نباشند فضای صحنه، خالی به نظر می‌رسد و کار به یک برنامه پلاتو تقلیل می‌یابد. امیدوارم در کنار تولیداتی که تلویزیون در دست دارد هنروران از طرف سازمان صدا و سیما یک حمایت جانبی شوند.

روایت بازیگر سریال “سلمان فارسی” از تأثیر سریال‌های تاریخی

بازیگر سریال “سلمان فارسی” تصریح کرد: در شرایط کرونایی و سخت امروز دستمزد عوامل تا جایی که ممکن است به موقع پرداخت شود تا افراد در معیشت روزمره زندگی دچار مشکل نشوند. نظارت مالی وجود داشته باشد تا پول‌هایی که تهیه‌کننده دریافت می‌کند به عوامل داده شود. حمایت پزشکی از عواملی که دچار بیماری می‌شوند صورت گیرد. از هنروران و بازیگرانی که نقش‌های کوتاه جانبی را عهده‌دارند حمایت شود تا اگر دچار بیماری شدند، دلگرمی داشته باشند. بسیاری از آن‌ها بیمه‌های رایج را ندارند. همه ما به خاطر علاقه به حرفه در این شرایط بسیار سخت کار می‌کنیم تنها عشق باعث حضور ما جلوی دوربین است؛ به خاطر مردم کار می‌کنیم و تا حدودی شرایط را پذیرفتیم.

بازیگر سریال‌های تاریخی درباره ساخت آثار تاریخی و ضرورت تولید این نوع آثار در تلویزیون گفت: اگر در جامعه‌شناسی، تمدن‌ها مطالعه کنیم هیچ حکومتی بدون توجه به تاریخ امکان بقا و گسترش پیدا نکرده است. مفهوم تمدن را در شکل علمی ارکانی به وجود می آورند که یکی از آن‌ها هنر است هنر باعث می‌شود ارزش‌های واقعی گذشته استمرار یابد. اگر به تاریخ توجه نداشته باشیم همچنین به مشاهیر توجه نکنیم کم‌کم در ذهن نسل‌های بعدی کمرنگ و بی‌هویت می‌شویم و خیانتی است که به تاریخ و نسل‌های بعدی صورت می‌پذیرد.

سریال‌های عظیمی مثل “سلمان فارسی” که باید ساخته شوند

وی درباره ساخت سریال عظیم و بیگ‌پروداکشن “سلمان فارسی” خاطرنشان کرد: نه تنها باید سریال “سلمان فارسی” ساخته شود بلکه باید درباره مشاهیر و بزرگان شناخت نشده و مظلوم واقع شده تاریخ ایدئولوژیک ما نیز آثار تلویزیونی ساخته شود. باید به به مشاهیر ملی، میهنی و اساطیر ملی و میهنی توجه کنیم.

هنوز تصویر درستی از رستم دستان در فرهنگ ملی‌مان نداریم

دهکردی با اشاره به اینکه جای تأسف دارد هنوز تصویری از رستم دستان نداریم، گفت: متأسفم که هنوز تصویر درستی از رستم‌دستان که در فرهنگ ملی ما جایگاه دارد و با فرهنگ مذهبی نیز عجین شده نتوانستیم، ارائه کنیم. به عقیده من اگر سرِ سوزنی نگران و دلسوز گذشته، امروز و آینده فرزندان‌مان هستیم باید به تاریخ توجه کنیم و به شخصیت‌های تاریخی، ملی و مذهبی، توجه جدّی و واقعی داشته باشیم. به طور نمونه سیمرغ در تاریخ ما به ازای بیرونی نداشته است یا دیو سیاه و سفید اما نمادهای ارزشی فرهنگ‌سازی‌اند که باید به نسل آینده منتقل شود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند