کامبیز صفاری

«سوم آذرشهر» روایتی از یک اتفاق واقعی در آپارتمان

به گزارش ردکارپت فیلم: کامبیز صفاری کارگردان فیلم سینمایی «سوم آذرشهر» درباره ساخت فیلمی با موضوع مهاجرت در لوکیشن یک آپارتمان می‌گوید.

کامبیز صفاری کارگردان فیلم سینمایی «سوم آذرشهر» که این روزها روی پرده سینماهای هنروتجربه است درباره اکران این فیلم پس از یک سال، گفت: «سوم آذرشهر» قرار بود سال گذشته ۱۵ اسفندماه اکران شود و در دوران نوروز روی پرده باشد ولی به دلیل اینکه آن زمان تازه کرونا آمده بود و سینماها تعطیل شده بود، اکران ما امکان‌پذیر نشد.

وی افزود: امسال باز هم در همان حال و هوای کرونا هستیم ولی نسبت به پارسال ترس و نگرانی کم‌تری نسبت به این بیماری داریم پس تصمیم گرفتیم «سوم آذرشهر» را در نوروز ۱۴۰۰ اکران کنیم تا شاید دوباره اتفاقات خوبی رقم بخورد و ما هم سهمی در آشتی مردم با سینما داشته باشیم.

صفاری با اشاره به همکاری‌اش با فیلم سینمایی «یلدا» که سال قبل در سینماهای «هنروتجربه» اکران داشت، توضیح داد: بخشی از عوامل فیلم «یلدا» که در آن به عنوان مجری طرح همکاری داشتم، با من در فیلم «سوم آذرشهر» همکاری کردند. بهمن‌ماه سال گذشته از برلین برمی‌گشتیم و حال خوبی داشتیم چون هم «یلدا» و هم فیلم ما قرار بود روی پرده برود و ما در آن زمان اسپانسرهای زیادی برای تبلیغات داشتیم ولی با شیوع ویروس کرونا همه چیز به مدت یک سال بهم ریخت و این توقف باورنکردنی بود.

این فیلمساز درباره علت توقف یک ساله فیلم بیان کرد: دلیل اکران نشدن فیلم در این یک سال این بود که می خواستم تماشاگران در شرایطی آرام‌تر، فیلم را در سینما ببینند و نوروز را برای تحقق این مساله مناسب‌تر می دانستم. پارسال هم نوروز برای من خیلی مهم بود؛ چراکه در قصه آرامشی وجود دارد که باید در زمانی آرام‌تر نمایش داده شود.

وی افزود: پیش‌بینی می‌کنم اگر اوضاع بیماری کرونا در کشور بهتر شود، فیلم‌های زیادی برای اکران در سینما می‌آیند و در آن صورت ممکن است دیدن یک فیلم آرام در حوصله مردم نباشد و به این دلیل اکران در این زمان به نظرم شانس خوبی است.

به گفته وی، این صبر یک ساله خیلی بد هم نشد و در مجموع از اکران در نوروز خوشحال است.

دوست داشتم بازیگران به کاراکترهای فیلم نزدیک باشند

کارگردان «سوم آذرشهر» درباره معرفی یک بازیگر جدید به سینما عنوان کرد: آروشا بیگی سابقه کار تئاتر در خارج از ایران را داشته و در ایران نیز با آروند دشت‌آرای تجربه‌ای کسب کرده بود و خیلی برای من مهم بود که بازیگر اصلی به کاراکتری که در فیلم هست، نزدیک باشد. قصه خیلی به این بازیگر نزدیک است که خود مهاجر بوده، خارج از کشور زندگی کرده و پس از سال‌های زیادی برگشته است.

وی اضافه کرد: اول قصه قرار بود با لیلا حاتمی کار کنم ولی چون از آن قصه اولیه فاصله گرفتم، به این نتیجه رسیدم که با یک بازیگر جدید کار کنم.

صفاری درباره آروشا بیگی و آینده اش در سینمای ایران گفت: باوجود اینکه نقش سختی در فیلم داشت به نظرم موفق بوده است و به عنوان نمونه کاری که قرار است کسی از او ببیند، کار موفقی بوده ولی طبیعتا دیگران نیز باید نسبت به این موضوع نظر دهند.

این کارگردان درباره نظر شخصی اش درباره بازی این بازیگر نقش اول فیلمش تصریح کرد: به عنوان کارگردان از او و بازی‌ای که دارد، راضی هستم. مهم‌ترین حسنش این است که می‌خواستم خیلی درگیر مسائل دراماتیک و احساسی قصه نشود و نقش یخ و خنثی را بازی کند که از این نظر موفق بوده است.

با بحث مهاجرت آشنا بودم

یکی از نویسندگان فیلم «سوم آذرشهر» در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره مهاجرت که موضوع اصلی فیلم است، تاکید کرد: خیلی از هم‌دوره‌ای‌های من مهاجرت کرده‌اند و خیلی از آن‌ها هم برگشته اند پس با بحث مهاجرت خیلی آشنا هستم درنتیجه این ماجرا از زندگی من بیرون آمد و ترجیح دادم در فیلم به آن بیشتر بپردازم.

او ادامه داد: واقعیت این است که قصه خودش این مساله را به من داد، نه اینکه من با مهاجرت دنبال قصه‌ای بروم. یعنی اتفاقی افتاد که در آن مهاجرت وجود داشت و این مساله خود را در قصه نشان می‌دهد. درواقع اتفاق فیلم برای من در آپارتمان شخصی‌ام می‌افتد و وقتی عناصر بوجود آمدن آن را وارد قصه کردیم، یکی از آن عوامل، مهاجرت بود. منظورم این است که قصه مهاجرت از دل فیلم درآمد و موضوعی نبود که من بخواهم به فیلمنامه تحمیل کنم.

صفاری درباره نگاهش به مهاجرت خاطرنشان کرد: زوایایی از مهاجرت را که دیده نمی‌شود، روایت کردم. مساله این است که آدم‌ها با برنامه‌ها، قصد و غرض‌هایی می‌روند و درنهایت به نتیجه دیگری می‌رسند و من قضاوتی درباره آن نداشتم و سعی کردم به مساله مهاجرت خیلی واقعی بپردازم. همچنین به شکل استعاری، پیشنهادهایی برای جلوگیری از خشونت می‌دهم.

این نویسنده و کارگردان درباره نگاه کلی فیلم بیان کرد: درنهایت این فیلم نگاهی انتقادی به شرایطی دارد که آدم‌ها را مجبور به مهاجرت می‌کند و به سمتی می‌برد که افراد به جای تصمیمات جمعی به سمت تصمیمات شخصی بروند. ارتباطات، سوءتفاهم‌ها و مسائلی که آدم‌ها با آن به مساله مهاجرت فکر می‌کنند در جای جای قصه دیده می‌شود. در کل، علی‌رغم جریان سینمای امروز، فیلم ما می‌گوید آدم‌ها می‌توانند با ارتباط بهتر و صحبت کردن، بدون دعوا، به راه حل‌هایی برسند.

او در پاسخ به این که چقدر به نگاه و هدفی که داشته رسیده است، خاطرنشان کرد: من سعی کردم قصه را درست روایت کنم؛ البته دوست داشتم خیلی چیزها به آن اضافه کنم که طبعا به دلیل مشکلات تولید و مالی نتوانستم. البته سعی کردم با همین بضاعت، فیلم درستی بسازم.

این سینماگر درباره لوکیشن فیلم تصریح کرد: لوکیشن فیلم تقریبا همان لوکیشن واقعی قصه بود. همه بخش‌های بیرونی از آپارتمانِ خود من گرفته شده ولی سکانس‌های داخلی را در آپارتمانی نزدیک همان حوالی که خیلی شبیه به آپارتمان خودم بود، گرفتیم. نکته جالب این بود که در فیلم یک آپارتمان جدید شکل گرفت.

صفاری در پایان درباره ساخت فیلم در آپارتمان مطرح کرد: ساخت فیلم در آپارتمان نسبتا راحت بود چراکه لوکیشن‌ها به خانه و محل کارم نزدیک بود، همه عوامل نیز از کار خیلی راضی بودند. از کارهای سینمایی بود که در طول فیلمبرداری به همه خوش گذشت چون به نظرم تکلیف ساخت فیلم روشن بود و گروه بسیار دوست و منسجمی داشتیم.

فیلم سینمایی «سوم آذرشهر» به کارگردانی کامبیز صفاری و تهیه‌کنندگی محسن امیریوسفی نوروز ۱۴۰۰ در سینماهای «هنروتجربه» اکران شده است.

«سوم آذرشهر» با بازی آروشا بیگی، خسرو پسیانی، بهناز جعفری، آتیلا پسیانی، صدف عسگری، رویا جاویدنیا، احسان امانی، حسام نورانی، علی جلالی، یاسر شریف و حمید رضایی، فیلمی بر اساس یک اتفاق واقعی است.

این فیلم ماجرای دختر مهاجری است که همسر ایرانی خود را در تصادف اتومبیلی در کشور آلمان از دست داده است. او برای مدیریت میراث خود از همسرش به کشورش (ایران) باز می‌گردد اما…


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند