کرونا

گره کوری که فعلا باز نمی‌شود

به گزارش ردکارپت فیلم: گرچه در دوران کرونا انجام یک‌سری از فعالیت‌های جمعی به فضای مجازی منتقل شده است ولی اموری هست که در این فضا هم انجام‌نشدنی است و ظاهرا تنها راه چاره آن‌ها صبر است و گذر از این شرایط؛ انتخابات هیات‌مدیره خانه تئاتر هم یکی از همین موارد است.

انتخابات هیات‌مدیره خانه تئاتر دو سال یک بار برگزار می‌شود. این انتخابات معمولا اواخر فروردین در مکانی که عموما تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر است، برگزار می‌شود و اگر در نوبت اول به دلیل کم بودن تعداد اعضای حاضر به رسمیت نرسد، در نوبت دوم که معمولا دو هفته بعد برپا می‌شود، با حضور هر تعداد از اعضا قانونی است.

قرار بود سال گذشته اعضای جدید هیات‌مدیره خانه تئاتر انتخاب شوند ولی از آن‌جاکه فروردین گذشته هنوز از ورود ویروس ناخوانده، گیج و هراسان بودیم، طبیعتا این انتخابات هم مانند بسیاری از فعالیت‌های جمعی دیگر به زمانی بهتر موکول شد. حالا یک سال گذشته و هنوز وضعیت بر همان منوال است و هرچند برخی از کشورها در واکسیناسیون به وضعیت خوبی رسیده‌اند، ما در هراس از موج چهارم کرونا هستیم.

البته در میان آسیب‌هایی که به واسطه ورود کرونا به جامعه هنری وارد شد، برگزار نشدن انتخابات هیات‌مدیره خانه تئاتر شاید کمترین اهمیت را داشته باشد. با این همه آخرین تصمیم‌گیری‌ها را در این زمینه از ایرج راد، رییس هیات‌مدیره خانه تئاتر جویا شدیم.

او در این‌باره گفت: طبق اساسنامه خانه تئاتر مجمع عمومی (فارغ از این‌که برای انتخابات تشکیل شود یا نه) با حضور نصف به اضافه یک عضو رسمیت پیدا می‌کند. خانه تئاتر با در نظر گرفتن یک‌سری موارد که مربوط به پرداخت حق عضویت افراد است، حدود سه‌هزار عضو دارد. یعنی برای قانونی بودن مجمع عمومی، حضور حدود ۱۵۰۰ نفر الزامی است که طبیعتا فعلا حضور چنین جمعیتی در فضای بسته امکان‌پذیر نیست. شاید بتوان این جمعیت را در فضای باز گرد آورد که فعلا در این زمینه هم تصمیم مشخصی گرفته نشده است.

راد درباره برگزاری انتخابات به صورت مجازی نیز توضیح داد: فعلا چنین امکانی نداریم چون طبق اساسنامه، انتخابات باید به صورت حضوری برگزار شود مگر این‌که اساسنامه را تغییر دهیم و تغییر اساسنامه هم نیازمند برگزاری مجمع عمومی است. بنابراین فعلا برگزاری انتخابات خانه تئاتر منتفی است.

او در ادامه درباره برگزاری هفته روز جهانی تئاتر که در ایران به دلیل تعطیلات نوروزی در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، نیز گفت: پیش از تعطیلات نوروز صحبت‌هایی برای برگزاری این هفته انجام شد اما هنوز درباره چگونگی اجرایی شدن آن به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم ولی در هر حال از آن‌جا که زمان زیادی هم نداریم، باید زودتر در این زمینه به قطعیت برسیم و در اولین جلسه هیات‌مدیره در این‌باره تصمیم‌گیری خواهد شد.

روز جهانی تئاتر ۲۷ مارس برابر هفتم فروردین‌ماه است ولی در کشور ما به دلیل تعطیلات نوروزی، هفته بزرگداشت روز جهانی تئاتر اردیبهشت هر سال برگزار می‌شود که طی آن هر یک از انجمن‌های خانه تئاتر در طول این هفته یک روز را در اختیار دارند تا برنامه‌های مورد نظر خود را برگزار کنند. سال گذشته که ورود کرونا همه فعالیت‌های جمعی را تعطیل کرد، برنامه‌های این هفته نیز لغو شد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند