کارگردان

روزهایی که سعید آقاخانی جرات نمی‌کرد بگوید کُرد است!

به گزارش ردکارپت فیلم: سعید آقاخانی، کارگردان «نون خ» می‌گوید در دوران دانشجویی، جرات نمی‌کرده است بگوید کُرد است، چون تصورات بسیاری درباره مردم کردستان، درست و خوب نبوده است.

نشست تقدیر از عوامل سریال «نون خ»، با حضور محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، حمیدرضا جعفریان معاون سینمایی حوزه هنری و عوامل این سریال برگزار شد.

مهدی فرجی، تهیه‌کننده سریال «نون خ» در بخشی از این نشست گفت: «در گذشته، باورها و شناخت‌ها درباره قوم کُرد متفاوت و تحریف شده بود، اما با ساخت این اثر، بازتاب‌های بسیار مثبتی هم از هموطنان کُرد، هم از دیگر قومیت‌ها نسبت به سریال و فرهنگ مردمان کُرد به دست آوردیم.»

او ادامه داد: «در مدت اخیر، از شهرستان‌های مختلف با ما تماس گرفته می‌شد تا سریال‌های بعدی را درباره آن اقوام بسازیم و این نشان‌دهنده آن است اگر به یک قومیت درست پرداخته شود، استقبال مردم قابل توجه خواهد بود.»

این تهیه‌کننده افزود: «از همان ابتدا که ایده ساخت سریال بیان شد، آقاخانی مصمّم بود که برای ساخت این سریال حتماً باید به سراغ قوم کُرد رفت و در نهایت با پیگیری‌های او، این ایده محقق شد.»

روزهایی که سعید آقاخانی، کارگردان «نون خ»، جرات نمی‌کرد بگوید کُرد است!

فرجی همچنین درباره ساخت فصل چهارم این سریال توضیح داد: «در جلسه‌ای که به‌تازگی در معاونت سیما نیز برگزار شده بود، پیشنهاد تداوم ساخت «نون خ» مطرح شد و احتمال ساخت فصل چهارم آن قوی است و امیدوارم با همراهی آقای آقاخانی این اتفاق رقم بخورد.»

در ادامه این نشست، سعید آقاخانی، کارگردان سریال «نون خ» گفت: «طرح اولیه این سریال، قصه‌ای در دل تهران بود، اما من پیشنهاد دادم حتماً قصه را درون یک قومیت و خارج تهران ببریم. براساس ظرفیت‌ها و شناختم نسبت به قومیت کُرد، فیلمنامه را بر این اساس طراحی کردیم. هرچند روز اول که می‌خواستیم پروژه را آغاز کنیم، می‌دانستیم هزینه این تصمیم بالاست و عملاً برای ما آورده مالی نخواهد داشت، اما آقای فرجی موافقت کرد و شروع به ساخت کردیم.»

او افزود: «تصمیم ما استفاده از نیروی انسانی شهرستان و بازیگران بومی بود. نیروهای انسانی داخل شهرستان‌ها بسیار خوب و قوی هستند و فقط به سرمایه‌گذار متخصص و کاربلد احتیاج دارند تا به درستی هدایت و اعتماد شوند. واقعیت این است که در سینما و تلویزیون کار کردن با افراد حرفه‌ای، گاهی ناامید کننده است چرا که همواره بحث پول و حاشیه مطرح است، اما تازه‌کارها از این حیث بسیار با پشتکار و خالص هستند.»

این کارگردان با اشاره به لزوم اصلاح در بازنمایی از برخی قومیت‌ها، تاکید کرد: «من در دوران دانشجویی جرأت نمی‌کردم بگویم کُرد هستم، زیرا تصورات درباره مردم کردستان بسیار بد بود، اما حقیقت ماجرا این است که مردمی بسیار خون گرم، مهمان‌نواز و هنرمند هستند.»

آقاخانی ادامه داد: «با پرداختن به قومیت‌های مختلف می‌توان کارهای جذابی ساخت. اما باید این نکته را در نظر گرفت که ساخت کار برای قومیت‌ها بسیار پرهزینه است و به شناخت و انگیزه بالایی احتیاج دارد. حیف است در ساخت سریال و آثار سینمایی فقط به فکر ساخت فیلم‌های پرزرق و برق در تهران باشیم.»

او با اشاره به آن‌که «نون خ» ساخته شد تا فرهنگ قوم کُرد را به نمایش بگذارد، افزود: «نمایش این سریال در قاب تلویزیون باعث ایجاد همدلی و ایجاد حس وطن‌پرستی در مردم شد.»


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند