فیلم‌نامه‌نویس

متولدین ۰۲ اردیبهشت سینما ، تئاتر و موسیقی؛ ارسلان امیری

به گزارش ردکارپت فیلم: ارسلان امیری (زادهٔ دوم اردیبهشت ۱۳۵۴) مستندساز ، فیلم‌نامه‌نویس ، تدوین‌گر و ٰکارگردان کُرد ایرانی است.

وی نخستین فیلم سینمایی خود را به نام زالاوا در سال ۱۳۹۹ ساخت. این فیلم در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین در ۱۰ رشته از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی ، بهترین کارگردانی فیلم اول و بهترین فیلم‌نامه شد.

زالاوا در اختتامیه‌ی این جشنواره برنده‌ی چهار دیپلم افتخار و سه سیمرغ بلورین شد. سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی فیلم اول برای ارسلان امیری ، بهترین فیلم‌نامه برای ارسلان امیری ، آیدا پناهنده و تهمینه بهرام، بهترین بازیگر مکمل مرد برای پوریا رحیمی سام و دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری برای محمد رسولی رهاورد زالاوا در این جشنواره بود.

ارسلان امیری به عنوان فیلم‌نامه‌نویس و تدوین‌گر در فیلم سینمایی ناهید به کارگردانی آیدا پناهنده همکاری نموده است؛ ناهید موفق به دریافت جایزه «آینده نویدبخش» از جشنواره فیلم کن ۲۰۱۵ در بخش نوعی نگاه شد. امیری پیش از سال ۹۹ نیز، سه بار در جشنوارهٔ فیلم فجر برای فیلم‌های «قصه داود و قمری» (آیدا پناهنده) به تهیه‌کنندگی کیانوش عیاری، ناهید (آیدا پناهنده) و فیلم سینمایی ویلایی‌ها (منیر قیدی) کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم نامه شده‌است و در سال۱۳۹۹ سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را برای فیلم اولش زالاوا دریافت کرد.

افتادن سیمرغ ها از دستانش از صحنه‌های ماندگار جشنواره سی و نهم بود که البته توانست جایزه خود و همسرش را به زحمت سالم نگه دارد. امیری در سال ۲۰۱۸ به عنوان فیلم‌نامه‌نویس و تدوین‌گر در فیلم سینمایی پاییز نیکایدوها (The Nikaidos’ Fall)  به کارگردانی آیدا پناهنده و تهیه‌کنندگی نایومی کاواسه  فیلمساز مشهور ژاپنی همکاری کرده‌است. این فیلم با بازی ماسایا کاتو ، شیزوکا ایشیباشی و کیتا ماچیدا، محصول ژاپن و هنگ کنگ است که در سال ۲۰۱۹ در ژاپن اکران شده‌ است.

زمینه فعالیت سینما
تولد ۲ اردیبهشت ۱۳۵۴
سنندج
محل زندگی تهران
ملیت ایرانی
پیشه کارگردان، نویسنده و مستندساز
همسر(ها) آیدا پناهنده
مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران کارشناسی کارگردانی دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر

زندگی‌نامه و فعالیت هنری

ارسلان امیری متولد ۱۳۵۴ شهر سنندج در استان کردستان است. او ‌پس از گذراندن دوره یکساله فیلمسازی در انجمن سینمای جوانان سنندج، در رشته‌ی کارگردانی سینما از دانشکده سینماتئاتر دانشگاه هنر تهران و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، فارغ التحصیل شد.

کار حرفه‌ای خود را با مستندسازی و تدوین آغاز کرد و سپس به عنوان فیلم‌نامه‌نویس و تدوین‌گر با چند عنوان تله‌فیلم و سریال تلویزیونی همکاری نمود. اولین همکاری او به عنوان فیلم‌نامه‌نویس حرفه‌ای در سال ۱۳۸۶ تله فیلم «گمشده در تاریکی» به کارگردانی مازیار میری و تهیه کنندگی علیرضا رئیسیان بود.

سپس به عنوان فیلم‌نامه‌نویس و تدوینگر با تله فیلم «قصه داوود و قمری» به کارگردانی آیدا پناهنده و تهیه کنندگی کیانوش عیاری، با بازی هومن سیدی، حدیث میرامینی و فرید سجادی حسینی همکاری کرد. این فیلم در بیست و هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر کاندیدای بهترین فیلم و بهترین فیلم نامه در بخش ویدئویی شد. امیری با نگارش فیلم نامه و تدوین فیلم «آبروی از دست رفته آقای صادقی» به کارگردانی آیدا پناهنده جایزه بهترین فیلمنامه را برای بهترین فیلم تلویزیونی سال ۱۳۹۳ در سومین دوره جشنواره تولیدات تلویزیونی جام جم دریافت کرد و در اولین دوره جشنواره بین المللی فیلم های ویدیویی یاس نیز برنده یاس زرین بهترین فیلم نامه شد.

ارسلان امیری در سال ۱۳۹۳، اولین فیلمنامه سینمایی خود را «ناهید» همراه با آیدا پناهنده به نگارش درآورد. فیلمنامه این فیلم در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر، بخش نگاه نو، کاندید بهترین فیلمنامه شد و سپس با حضور فیلم در بخش رسمی نوعی نگاه Un Certain Regard شصت و هشتمین جشنواره کن ۲۰۱۵ و موفقیت های جهانی ناهید، موقعیت حرفه ای ارسلان امیری به عنوان فیلم‌نامه‌نویس و تدوینگر در سینمای ایران تثبیت گشت. در سال ۱۳۹۵، امیری دومین همکاری سینمایی خود را با آیدا پناهنده در نگارش فیلم سینمایی اسرافیل انجام داد. فیلم سینمایی اسرافیل، لوح تقدیر بهترین پیرنگ داستانی به دلیل حرکت درونی متن در جهت تغییر ساختار فیلمنامه بر مبنای شخصیت را از هفتمین جشن انجمن فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران، ۱۳۹۶ دریافت کرد.

امیری سومین فیلمنامه سینمایی خود را به نام «ویلایی ها» به‌طور مشترک با منیر قیدی به نگارش درآورد. فیلمنامه این فیلم در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر کاندید دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه و همچنین در یازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ۱۳۹۶ کاندید دریافت بهترین فیلمنامه شد. امیری جایزه بهترین فیلمنامه را برای فیلم سینمایی ویلایی‌ها به همراه منیر قیدی در پانزدهمین دوره ی جشنواره بین المللی فیلم مقاومت دریافت کرد.

در کنار فعالیت های سینمایی و فیلم‌نامه‌نویسی، امیری در طول سال های فعالیتش به مستندسازی هم پرداخته است. یکی از مهم ترین فیلم های او در مقام مستندساز، فیلم مستند «اتاق امن» (۱۳۸۹) با موضوع کودکان کار و خیابان، است. مستند «اتاق امن» یک قسمت از مجموعه «پرسه در شهر» است که در ۱۳ قسمت ۳۵ دقیقه‌ای به تهیه کنندگی جعفر صانعی مقدم برای شبکه چهار سیما تهیه و تولید شده‌است. امیری جایزه بهترین کارگردانی را برای مستند «اتاق امن» از چهارمین جشنواره فیلم «پلیس» و جایزه ویژه هیات داوران را برای این فیلم از جشنواره «شاپرکهای شهر» دریافت کرد. امیری همچنین تدوین مستندهای بلند «خانه قمر خانم» ( آیدا پناهنده)، «زمناکو» (مهدی قربانپور) را بر عهده داشته که هر دو فیلم جوایز مختلفی را از جشن خانه سینما و جشنواره سینما حقیقت و … دریافت کرده اند. آخرین فیلم مستند امیری در مقام تهیه کننده، فیلم «داداسلطنه» (هادی احمدی) بوده که جوایز مختلف داخلی و حضور در فستیوال های بین المللی را برای فیلمساز کُرد جوان فیلم همراه داشته است.

ارسلان امیری از سال ۱۳۸۳ علاوه بر فیلم‌نامه‌نویسی، تدوین و مستندسازی، به عنوان مجری طرح و تهیه کننده نیز فعالیت های متنوعی داشته است. همکاری در فیلم سینمایی «سوزن آب» به کارگردانی بهمن شهروان و فیلم های کوتاه و مستند متعددی از جمله روشنایی های شهر (آیدا پناهنده)  در میان تاریکی (عماد خدابخش)، غروب حلزون (آزاد محمدی)، روزی عمو یدالله و همسرش (مرتضی زنجانی) ، قصه گیل و گالش (مختار نامدار) ، چراغ خورشیدی (آیدا پناهنده)، گلدان های زمستانی (آیدا پناهنده) ، تاج خروس (آیدا پناهنده) و ایراندخت (آیدا ‌پناهنده) از جمله دیگر فعالیت های ارسلان امیری به عنوان مجری طرح یا تهیه کننده است.

فیلم شناسی

مجموعه تلویزیونی (فیلم نامه)

مجموعه تلویزیونی پروین اعتصامی (مشترک با آیدا پناهنده- تهیه کنندگی رسول صدرعاملی- ۱۳۹۱)

فیلم تلویزیونی (فیلم نامه)

  • گمشده در تاریکی (مازیار میری- ۱۳۸۴)
  • قصه داوود و قمری (آیدا پناهنده- ۱۳۸۸)
  • آبروی از دست رفته آقای صادقی (آیدا پناهنده- ۱۳۹۰)
  • از جنوب شرقی (آیدا پناهنده- ۱۳۹۲)

سینما (فیلم نامه)

  • ناهید (آیدا پناهنده- ۱۳۹۳)
  • ویلایی‌ها (منیر قیدی- ۱۳۹۵)
  • اسرافیل (آیدا پناهنده- ۱۳۹۵)
  • گیج‌گاه (عادل تبریزی – ۱۳۹۸)
  • پاییز نیکایدوها (آیدا پناهنده – ۲۰۱۸)
  • زالاوا (ارسلان امیری – ۱۳۹۸)
  • تی تی (آیدا پناهنده- ۱۳۹۸-۱۳۹۹)

کارگردانی

  • ترانسفر (مستند – ۱۳۸۳)
  • مرثیه ای برای یک رؤیا (مستند – ۱۳۸۵)
  • زمین ناآرام (مستند – ۱۳۸۵)
  • اتاق امن (مستند – ۱۳۸۹)
  • مجموعه فیلم‌های کوتاه تلویزیونی دنیای بهتر (۱۳۹۵)
  • زالاوا (فیلم سینمایی – ١٣٩٩)

تهیه کنندگی و مجری طرح

  • قصه گیل و‌گالش (مستند بلند / مختار نامدار – ۱۳۸۹)
  • خانه قمرخانم (مستند بلند / آیدا پناهنده- ۱۳۸۹)
  • روزی عمو یدالله و‌همسرش (مستند کوتاه / مرتضی زنجانی- ۱۳۹۲)
  • گلدان های زمستانی ( داستانی نیمه بلند / آیدا پناهنده – ۱۳۸۸)
  • مستند داداسلطنه (مستند کوتاه / هادی احمدی – ۱۳۹۶)
  • سوزن آب (فیلم سینمایی / بهمن شهروان – ۱۳۹۸)

تدوین

  • قصه داوود و قمری (فیلم تلویزیونی/ آیدا پناهنده – ۱۳۸۸)
  • آبروی از دست رفته آقای صادقی (فیلم تلویزیونی/ آیدا پناهنده -۱۳۹۰)
  • ازجنوب شرقی (فیلم تلویزیونی/ آیدا پناهنده -۱۳۹۱)
  • خانه قمرخانم (مستند بلند / آیدا پناهنده- ۱۳۸۹)
  • چراغ خورشیدی (فیلم کوتاه/ آیدا پناهنده – ۱۳۹۱)
  • زمناکو (مستند بلند/ مهدی قربانپور – ۱۳۹۴)
  • برزخ (مستند بلند / آیدا پناهنده – ۱۳۹۵)
  • ناهید (۱۳۹۴)
  • پاییز نیکایدوها (۲۰۱۸)
  • تی تی (فیلم سینمایی- بطور مشترک با عماد خدابخش/ آیدا پناهنده- ۱۳۹۸-۱۳۹۹)

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند