وایرال

سانسورهای بدسلیقه تلویزیون

به گزارش ردکارپت فیلم: ویدئوهای مختلفی این هفته از برنامه‌های تلویزیون در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد که حاکی از سانسور و ممیزی‌هایی بود که به شکلی بدسلیقه و عجیب اعمال شده بود.

در یکی از این موارد دست‌های مهمانی که به شبکه ایران کالا دعوت شده بود با سانسور محو شده بود! یعنی درحالیکه دوربین برنامه مهمانان را نشان می‌داد که درست در زاویه اصلی و محوری استودیو قرار گرفته بود، بخشی از دست‌ها و لباس این مهمان خانم به شکلی گل درشت و آشکارا محو شده بود.

این تصاویر خیلی زود در شبکه‌های اجتماعی چرخید و تنها به عنوان سانسوری عجیب از آن یاد شد چراکه مخاطب حتی نتوانست متوجه دلیل این شدت از ممیزی شود. به هر حال برنامه‌های تلویزیونی در حداقلی‌ترین امکانات باز هم پوشش و تجهیزاتی مطابق با عرف و هنجارهای برنامه سازی دارند و خیلی عجیب است که بعد از تولید و پخش برنامه چنین تصاویری روی خروجی یک شبکه قرار بگیرد. آن هم برای مهمانی که قرار نیست یک شخصیت فرعی در گوشه‌ای از دکور باشد بلکه در میزانسنی قرار گرفته است که گویی خودش از مهمانان اصلی برنامه است و حتی به ارائه نظرات و دیدگاه‌های خود می‌پردازد.

همین خروجی نهایی یک برنامه در یکی دیگر از شبکه‌ها هم سوژه کاربران و رسانه‌ها شد. در این ویدئو که آن هم بازتاب بسیاری در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد گروهی برنامه ساز که این سال‌ها در حوزه آثار کودک فعالیت کرده‌اند در یکی از برنامه‌های خود با یک خواننده در محیط باز قطعه‌ای را اجرا کردند.

یک خبرنگار موسیقی که ویدئویی از آنچه آماده شده بود و آنچه روی خروجی شبکه دو رفته بود را بارگذاری کرد توضیح داده بود «خواننده آورده‌اند که برای کادر درمان بخواند و شادشان کند و تصاویری که خروجی آنتن رفته این‌جوری شده!!» ویدئویی که در آن نشان می‌دهد قطعه‌ای که خوانده شده است شاد و ریتمیک و طرب‌آور است اما آنچه درنهایت روی خروجی آنتن رفته است با یک موزیک که شبیه مجالس ختم و عزاداری است تطبیق پیدا کرده است.

خود محمد مسلمی برنامه ساز و بازیگر مجموعه‌های کودک هم در ابتدای ویدئو می‌گوید «کار خوب حال خوب، قول داده بودیم بیایم بیمارستان با دوستان هنرمند آمدیم. کادر درمان هم اینجا هستند و آقای سینا درخشنده هم قرار است برایشان هنرنمایی کند.» سپس قطعه شاد همراه با تشویق و دست زدن با حرکات اسلوموشن دوربین و قطعه‌ای آرام و محزون سینک شد.

هر دو این ویدئوها بازتاب بسیاری در فضای مجازی پیدا کردند که در مورد دوم اگر نظارتی و ممیزی هم نباشد نشان از نوعی بدسلیقگی در تصمیم‌گیری نهایی دارد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند