هنرپیشه

متولدین ۲ مه سینما ، تئاتر و موسیقی؛ دوئِیْن داگلاس جانسون

به گزارش ردکارپت فیلم:  دوئِیْن داگلاس جانسون (انگلیسی: Dwayne Douglas Johnson‎؛ زاده ۲ مه ۱۹۷۲) با لقب ورزشیِ راک به معنای صخره (به انگلیسی: The Rock)؛ هنرپیشه ، تهیه‌کننده فیلم و کشتی‌گیر حرفه‌ای پیشین آمریکایی است.

جانسون یکی از برترین ستارگان تاریخ کشتی حرفه‌ای به‌شمار می‌رود که در طول فعالیت‌اش در دبلیودبلیوئی به قهرمانی‌های گوناگون دست پیدا کرد. او همچنین یکی از موفق‌ترین و پردرآمدترین بازیگران جهان است، به گونه‌ای که فیلم‌های او در سراسر جهان براساس باکس آفیس بیش از ۱۰٫۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۰ فروش داشته‌است. جانسون در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ از سوی مجله تایم ۱۰۰ به عنوان یکی از ۱۰۰ شخصیت تأثیرگذار جهان معرفی شد.

او در دانشگاه میامی، فوتبال آمریکایی را فراگرفت و در یک دوره مسابقات ملی برنده شد، سپس در تیمی در لیگ برتر بازی کرد. در سال ۱۹۹۵ جانسون لیسانس خود را در رشته جرم‌شناسی و فیزیولوژی از دانشگاه میامی دریافت کرد و فارغ‌التحصیل شد. او وقتی از تیم دانشگاهی فوتبال آمریکایی اخراج شد، در سال ۱۹۹۶ به تمرین کشتی کچ روی آورد. در ۱۹۹۷ او مانند پدرش راکی جانسون به یک کشتی‌گیر حرفه‌ای تبدیل شد. جانسون اولین قهرمانی خود را در دبلیو. دبلیو. ای در ۱۹۹۸ کسب کرد. او تا ۲۰۰۴ در این رشته فعالیت کرد و پس از چند سال دوری، در ۲۰۱۱ بار دیگر در دبلیودبلیوئی به رقابت پرداخت. او هنگام کناره‌گیری از این رشته در ۲۰۱۹، دو قهرمانی قاره‌ای، دو قهرمانی تگ تیم جهان و ۱۰ قهرمانی انفرادی جهان را به دست آورد و یکی از پرطرفدارترین و بهترین اعضای این رشته شد.

جانسون از سال ۱۹۹۹ به حرفه بازیگری در سینمای هالیوود و تلویزیون روی آورد. فیلم‌هایی مانند پادشاه عقرب، سربلند و مختصر و مفید او را به عنوان یک بازیگر به شهرت رساند. از دیگر فیلم‌های معروف و موفق او نقشه بازی، اسمارت را بگیر، مسابقه تا کوه جادوگران، پری دندان، سریع‌تر، سریع و خشمگین ۵ و ۶ و ۷، سفر ۲: جزیره اسرار آمیز، هرکول، جی. آی. جو: تلافی، جومانجی: به جنگل خوش آمدید و جومانجی: مرحله بعدی، رمپیج، آسمان خراش و هابز و شاو هستند. جانسون همچنین مجموعه فوتبالیست‌ها را برای اچ‌بی‌او تولید کرد که درآن مجموعه به ایفای نقش نیز پرداخته‌است. این مجموعه تلویزیونی کمدی که در پنج فصل پخش شده‌است پربیننده‌ترین برنامه اچ بی او در شش سال اخیر می‌باشد.

نام اصلی دوئین داگلاس جانسون
تولد ۲ مهٔ ۱۹۷۲ ‏(۴۸ سال)
هیوارد، کالیفرنیا، آمریکا
ملیت آمریکایی،کانادایی
نام(های)
دیگر
راک (لقب ورزشی)
پیشه بازیگر تهیه‌کننده فیلم کشتی‌گیر
سال‌های فعالیت ۱۹۹۶–۲۰۱۹ (کشتی‌گیر)
۱۹۹۹ – تاکنون (بازیگر)
همسر(ها) دنی گارسیا (ا. ۱۹۹۷–ج. ۲۰۱۰)
لورن هاشین (ا. ۲۰۱۹)
فرزندان ۳

زندگی شخصی

جانسون در ۳ مه ۱۹۹۷ با دنی گارسیا ازدواج کرد. دختر آن‌ها سیمون در اوت ۲۰۰۱ به دنیا آمد. در سال ۲۰۰۷ دواین جانسون و دنی گارسیا از هم جدا شدند. بعد از آن در سال ۲۰۱۹ جانسون با لورن هاشین دختر سیب هاشین (موسیقی دان آمریکایی) ازدواج کرد که حاصل آن دو دختر بود. در ۲۰۱۴ جانسون خانه‌ای در ساوت‌وست رنچز واقع در ایالت فلوریدا و یک خانه در لس آنجلس کالیفرنیا خریداری کرد. وی همچنین صاحب یک مزرعه در ویرجینیا است.
در ۲۰۲۰ دواین جانسون اعلام کرد دخترش سیمون، آموزش کشتی کج را در مراکز دبلیو دبلیو ای آغاز کرده و با این شرکت قرارداد بسته‌است.

روز ۲ سپتامبر ۲۰۲۰، وی در اینستاگرام خود خبر از مبتلا شدن خودش و همسر و دخترانش به ویروس کویید ۱۹ خبر داد. او در این‌باره اظهار داشته که این بیماری را از یکی از دوستان نزدیکشان که خودش هم نمی‌دانست مبتلا شده است، گرفته است.

زندگی‌نامه

  • پدرش، راکی جانسون، سیاهپوست و مادرش ساموآیی بوده‌است.
  • وی در کودکی همراه پدر و مادر خویش سفرهای متعددی داشته و از نزدیک مسابقات پدرش را، که او نیز از کشتی گیران مشهور بود، می‌دید. پدر بزرگ مادری او پیتر مائیویا یک کشتی‌گیر بود و مادر بزرگش هم لیا مائیویا از یکی از معدود زنان کشتی‌گیر بود.
  • وی از ۱۵ سالگی راگبی بازی کردن را آغاز کرد.
  • دواین در دانشگاه میامی به درجات علمی فراوانی رسید و طولی نکشید که به موفقیت‌های بسیاری در راگبی دست یافت.
  • در سال ۱۹۹۵ او متحمل سختی‌های زیادی شد و توانست یک به یک هر کدام را از پیش روی بردارد.
  • در سال ۱۹۹۸ وی به گروه ورزشی کانادا پیوست و از آن جا بود که کشتی‌گیری را به صورت حرفه‌ای آغاز کرد. دواین اولین مسابقهٔ خود را در سری مسابقات “USWA” در ورزشگاه”Flax kananh” انجام داد. این اولین بازی و برد او در مسابقه بود که توانست در یک مسابقهٔ تیمی به کمک هم تیمی خود”Bret Saywer” حریف را از پیش روی بردارد.
  • در سال ۱۹۹۹ وارد کمپانی “دبلیو دبلیو ای” شد و با نام “د راک”در سری مسابقات “The nation of dominalion” به شهرت فراوانی رسید. سرانجام دواین به رهبری قهرمانان مسابقات “Nation” رسید و از آن جا بود که مردم او را با نام (صخره) شناختند. پس از پایان “Nation” دواین در سری مسابقات “Corporation” شرکت کرد. ساعات جذابی را با رقیب اصلی خود “استیو آستین” سپری کرد. طولی نکشید که دواین این مسابقات را نیز به خوبی به پایان رساند. حدود ۱۲ سال بعد در حالی که اصلاً از جان سینا خوشش نمی‌آمد با او پارتنر شد و در رویداد سوروایور سریز، د میز و آر-تروث را شکست دادند. او در رسلمنیای بیست و هشتم (۲۰۱۲) با جان سینا مسابقه داد و توانست او را شکست دهد و به درگیری‌های خود با جان سینا پایان دهد. اما او در رسلمنیای بیست و نهم (۲۰۱۳) بار دیگر با جان سینا مسابقه داد و این بار جان سینا او را شکست داد و کمربند قهرمانی دبلیو دبلیو ای را از او گرفت.
  • در سال ۱۹۹۹ راک برای اولین بار به عرصه سینما وارد شد و سپس در سال ۲۰۰۱ فیلم “بازگشت مومیایی” را بازی کرد.
  • در سال ۲۰۰۱ راک با دنی گارسیا ازدواج کرد و صاحب یک دختر به نام سیمون الکساندر دارا شد.
  • در سال ۲۰۰۷ آن دو اعلام کردند از هم جدا شده‌اند و فقط با هم دوست هستند. به محض طلاق جانسون با لورن هاشین دختر سیب هاشین نوازنده قرار گذاشت.
  • رومن رینز و نایا جکس و امیرحسین اسلامی نژاد و همین‌طور برادران اوسو دیگر کشتی‌گیران WWE، خویشاوند او هستند.

کشتی کج

جانسون پس از ترک فوتبال آمریکایی، در سال ۱۹۹۶ در چند مسابقه فدراسیون کشتی دبلیو دبلیو اف حاضر شد و قراردادی را امضا کرد. پس از آن تصمیم گرفت کشتی کج را به صورت جدی و حرفه ای دنبال کند.

ورود به عرصه سینما

او در سال ۲۰۰۱ در اولین فیلم خود باعنوان بازگشت مومیایی ظاهر شد و موفقیت او در این فیلم باعث شد تا دومین فیلم خود یعنی عقرب شاه را بازی کند. جانسون به خاطر دریافت دستمزد ۵/۵ میلیون دلاری برای حضور در این فیلم، رکورد بالاترین دستمزد برای اولین حضور در یک فیلم را شکست و این رکورد در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسید. فیلم‌های معروف او عبارت اند از: هرکول، سن آندریاس، سریع و خشمگین ۸، اطلاعات مرکزی ، گارد ساحلی و سریع و خشمگین: هابز و شاو .

گفتنی است جانسون با دریافت ۶۴/۵ میلیون دلار دستمزد در سال ۲۰۱۶ از سوی مجله فوربز گران‌ترین بازیگر جهان شناخته می‌شود. مجموع فروش گیشه تمام فیلم‌های او تقریباً ۹ میلیارد دلار برآورد شده که متوسط فروش هر فیلم اخیرش از سال ۲۰۱۵ تا کنون به ۶۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

در رسانه

پس از ورود به حرفه بازیگری، دواین جانسون توانست بیش از پیش محبوبیت کسب کند به طوری که او هم‌اکنون در اکانت اینستاگرام خود ۲۰۱ میلیون فالوور (دنبال‌کننده) دارد. مجله فوربز در سال ۲۰۱۳ در لیست سالانه قدرتمندترین افراد مشهور، جانسون را در رتبه ۲۵ ام ذکر کرد و سال ۲۰۱۶ لیست سالانه تایم ۱۰۰ او را بانفوذترین فرد جهان نامید و همچنین، مجله عضله و تناسب اندام از او به عنوان «مرد قرن» یاد کرده‌است. دواین جانسون دارای رکورد بیشترین سلفی با طرفدارانش می‌باشد چراکه او در خلال اکران فیلم «سن اندریاس» در ۳ دقیقه بیش از ۱۰۵ سلفی با طرفدارانش انداخت و همان سال این رکورد در گینس ثبت شد.

سیاست

دواین جانسون در حزب جمهوری‌خواه ثبت نام کرد اما در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ به باراک اوباما نامزد حزب دموکرات رای داد.[۲۶] او اکنون از لحاظ سیاسی مستقل است و در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا اظهار داشت که به نامزد هیچ حزبی رای نخواهد داد. در سال ۲۰۱۶ خبرهایی مبنی بر نامزد شدن دواین جانسون برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا منتشر شد و جانسون آن را تأیید کرده بود اما پس از چند ماه اعلام کرد که منصرف شده و برای انتخابات آینده اقدام نخواهد کرد. جانسون در این رابطه افزود که ممکن است نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ شود و سازمانی با عنوان «راک را پیش ببر» تأسیس کرده تا بتواند با کمیسیون انتخابات فدرال همکاری کند.

ثروت

جانسون بارها در فهرست پردرآمدهای هالیوود قرار گرفته و ثروت تجمیع شده از بازی در فیلم‌ها یا حضور در شوهای کشتی کج مثل راو و اسمک داون او را به یکی از ثروتمندترین چهرهها تبدیل کرده‌است.در سال ۲۰۱۸ نام دواین جانسون در لیست ۱۰۰ ستاره ثروتمند فوربز قرار گرفت و به عنوان پنجمین چهره پردرآمد بعد از جودیث شایندلن، کایلی جنر، جرج کلونی و فلوید می‌ودر شناخته شد. درسال ۲۰۲۰ در همان لیست جانسون دهمین ستاره پردرآمد شناخته شد.
ارزش خالص او در سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۳۲۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

شرکت فیلمسازی

نوشتار اصلی: سون باکس پروداکشنز

جانسون به همراه همسر سابقش دنی گارسیا یک استودیوی فیلم به نام seven bucks productions که در لغت به معنی هفت دلار است را اداره می‌کند که اکثراً پروژه‌های خودش را تولید می‌کند. جانسون در مصاحبه ای با مجله آمریکایی اسکوایر دربارهٔ دلیل این نام‌گذاری گفت: این به زمانی برمیگردد که از کالگاری استامپدِر لیگ فوتبال کانادا اخراج شدم و در آن شرایط سخت فقط هفت دلار در جیبم مانده بود.

لیگ فوتبال آمریکایی XFL

در سال ۲۰۲۰ لیگ فوتبال آمریکایی ایکس. اف. ال درپی توقف بازی‌های فصلش به دلیل شیوع ویروس کرونا اعلام ورشکستگی کرد. دواین جانسون به همراه دنی گارسیا و گری کاردینال با هزینه ۱۵ میلیون دلار این لیگ را خریداری کردند. هشت تیم در این لیگ به رقابت می‌پردازند و تاکنون مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده‌اند.

دستمزد

برخی از دستمزدهای این بازیگر عبارت اند از:

  • جومانجی:سطح بعدی: ۲۳/۵ میلیون دلار
  • هابز و شاو: ۲۰ میلیون دلار
  • آسمان خراش: ۲ میلیون دلار
  • رمپیج: ۲۰ میلیون دلار
  • گارد ساحلی: ۲۲ میلیون دلار
  • اعلان سرخ: ۲۲ میلیون دلار
  • اطلاعات مرکزی: ۱۴ میلیون دلار
  • سرنوشت خشمگین: ۱۰ میلیون دلار
  • جی. آی. جو: تلافی: ۱۵ میلیون دلار
  • هرکول: ۲۰ میلیون دلار
  • به جنگل خوش آمدید: ۱۲/۵ میلیون دلار
  • سریع و خشن ۵: ۱۰ میلیون دلار
  • سریع و خشن ۶: ۱۰ میلیون دلار
  • سن آندریاس: ۲۵ میلیون دلار

فعالیت‌های نیکوکاری

جانسون درسال ۲۰۰۶ یک موسسه خیریه به نام بنیاد دواین جانسون تأسیس کرد که هدف آن کمک به مبتلایان کودک به بیماری‌های لاعلاج بود. در ۲ اکتبر ۲۰۰۷ دواین جانسون و همسر سابقش دنی گارسیا، یک میلیون دلار به منظور نوسازی امکانات به دانشگاه میامی اهداکردند.در پی توفند هاروی درسال ۲۰۱۷ او ۲۵۰ هزار دلار به منظور امدادرسانی اهدا کرد.

فیلم‌شناسی

تلویزیون

سال تولید عنوان نقش توضیحات
۱۹۹۹ نمایش دهه ۷۰ راکی جانسون اپیزود: “آن نمایش کشتی‌گیری”
۱۹۹۹ شبکه برودی اپیزود: “آخرین پایمرد”
۲۰۰۰ پیاده‌روی ستاره: وایجر قهرمان اپیزود: “تسونکاتسه”
۲۰۰۰،
۲۰۰۲،
۲۰۰۹،
۲۰۱۵،
۲۰۱۷
پخش زنده شنبه شب خودش مهمان؛ ۵ اپیزود
۲۰۰۷ کوری در خانه خودش اپیزود: “هرگز دواین ملاقات نخواهد کرد”
۲۰۰۷ هانا مونتانا خودش اپیزود: “نایست تا زمانی‌که تلفن را بگیری”
۲۰۰۹ جادوگران محله ویورلی خودش اپیزود: “هنر معلم”
۲۰۰۹ جایزه ۲۰۰۹ منتخب کودکان خودش مهمان؛ ویژه تلویزون
۲۰۱۰ فامیلی گای خودش اپیزود: “مرد بزرگ روی هیپوکامپ”
۲۰۱۰ تغییرشکل‌دهندگان: پرایم صخره نورد نقش صداپیشگی؛ اپیزود: “تاریکی برمیخیزد، قسمت اول”
۲۰۱۳ قهرمان خودش مهمان؛ همچنین تهیه‌کننده اجرایی
۲۰۱۴–
۲۰۱۵
بیدارشو کال خودش مهمان؛ همچنین خالق و تهیه‌کننده اجرایی
۲۰۱۵ مسابقه لب‌خوانی خودش اپیزود: “دواین جانسون در مقال جیمی فالون
۲۰۱۵-
۲۰۱۹
فوتبالیست‌ها اسپنسر استراسمور ۴۷ اپیزود؛ همچنین تهیه‌کننده اجرایی
۲۰۱۶ جوایز فیلم ام‌تی‌وی ۲۰۱۶ خودش سرپرست مهمان‌ها؛ ویژه تلویزیون
۲۰۱۷ خط زندگی خودش اپیزود: “در ۳۳ روز تو خواهی‌مرد”؛ همچنین تهیه‌کننده اجرایی
۲۰۱۹-
الان
بازی‌های تایتان خودش مهمان؛ همچنین خالق و تهیه‌کننده اجرایی
۲۰۲۱ راک کوچولو نامشخص تنظیم‌کننده سریال؛ همچنین خالق و تهیه‌کننده اجرایی

فیلم‌

فیلم‌هایی که هنوز منتشرنشدند را نشان می‌دهد
سال عنوان فیلم نقش توضیحات
۱۹۹۹ فراتر از مت خودش مستند
۲۰۰۱ بازگشت مومیایی ماتایوس (پادشاه عقرب) ‘اولین نقش فیلم’
۲۰۰۱ کم احتمال ماگر
۲۰۰۲ پادشاه عقرب ماتایوس (پادشاه عقرب)
۲۰۰۳ از پا افتاده بک
۲۰۰۴ سربلند کریس وان
۲۰۰۵ باحال باش الیوت ویلهلم
۲۰۰۵ رستاخیز اشر “گروهبان” ماهونین
۲۰۰۶ داستان‌های سرزمین جنوبی بوکسور سانتاروس
۲۰۰۶ باند گریدرون شان پورتر
۲۰۰۷ رنو ۹۱۱: میامی مامور ریک اسمیت کمئو
۲۰۰۷ نقشه بازی جو کینگ من
۲۰۰۸ اسمارت را بگیر مامور ۲۳
۲۰۰۹ مسابقه تا کوه جادوگران جک برونو
۲۰۰۹ سیاره ۵۱ کاپیتان چارلز تی. بیکر نقش صداپیشگی
۲۰۱۰ پری دندان دراک تامپسون
۲۰۱۰ چرا من هم ازدواج کردم؟ دانیل فرانکلین کمئو بدون درج در تیتراژ
۲۰۱۰ اون‌یکی‌ها کریستوفر دانسون
۲۰۱۰ دوباره تو مارشال هوایی کمئو بدون درج در تیتراژ
۲۰۱۰ سریع‌تر جیمز کالن / راننده
۲۰۱۱ سریع ۵ لوک هابز
۲۰۱۲ سفر ۲: جزیره اسرارآمیز هانک پارسونز همچنین سرپرست تهیه‌کننده‌کنندگان
۲۰۱۳ خبرچین جان متیوز همچنین تهیه‌کننده
۲۰۱۳ جی. آی. جو: تلافی ماروین اف. هینتون / رودبلاک
۲۰۱۳ رنج و گنج پل دویل
۲۰۱۳ سریع و خشمگین ۶ لوک هابز
۲۰۱۳ امپایر استیت کارآگاه جیمز رانسوم فیلم ویدئویی
۲۰۱۴ هرکول هرکول
۲۰۱۵ خشمگین ۷ لوک هابز
۲۰۱۵ سن آندریاس ری گینز
۲۰۱۶ هوش مرکزی باب استون
۲۰۱۶ موانا مایی نقش صداپیشگی
۲۰۱۷ سرنوشت خشمگین لوک هابز
۲۰۱۷ گارد ساحلی میچ بوکنن همچنین تهیه‌کننده اجرایی
۲۰۱۷ جومانجی: به جنگل خوش آمدید دکتر اسمیردر برواستون همچنین تهیه‌کننده اجرایی
۲۰۱۸ رمپیج دیویس اوکوی همچنین تهیه‌کننده اجرایی
۲۰۱۸ آسمان‌خراش ویل سایر همچنین تهیه‌کننده
۲۰۱۹ مبارزه با خانواده ام خودش همچنین تهیه‌کننده
۲۰۱۹ شزم! نامشخص تهیه‌کننده اجرایی
۲۰۱۹ هابز و شاو لوک هابز همچنین تهیه‌کننده
۲۰۱۹ جومانجی: مرحله بعدی دکتر ژاندر “اسمولدر” براوستون همچنین تهیه‌کننده
۲۰۲۱ گشت‌وگذار در جنگل فرانک پس-تولید؛ همچنین تهیه‌کننده
۲۰۲۱ اعلان قرمز نامشخص درحال فیلمبردازی؛ همچنین تهیه‌کننده

جوایز

  • جایزه سینمایی و تلویزیونی ام‌تی‌وی
  • نام برده شده در فهرست صد شخص بانفوذجهان توسط مجله تایم
  • جایزه برگزیده نوجوانان ۲۰۱۸و ۲۰۱۷و۲۰۰۱
  • جایزه تمشک طلایی بدترین بازیگر
  • جایزه ایمیج
  • جوایز برگزیده کودکان نیکلودین۲۰۱۸و ۲۰۱۷و۲۰۱۳
  • نام برده شده در فهرست ۱۰۰ نفر از مؤثرترین افراد جهان توسط مجله تایم ۲۰۱۶
  • ستاره پیاده‌روی مشاهیر هالیوود ۲۰۱۷
  • جایزه برگزیده مردم ۲۰۱۶و ۲۰۱۷
  • ۲۰۱۶Shorty Awards[۵۴]
  • مجله پیپل ۲۰۱۶
  • مستر المپیا ۲۰۱۶
  • Muscle & Fitness
  • جایزه انجمن ملی صاحبان سینما ۲۰۱۲
  • NCAAF National Championship۱۹۹۱


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند