کارگردان

متولدین ۱۷ اردیبهشت سینما ، تئاتر و موسیقی؛ اصغر فرهادی

به گزارش ردکارپت فیلم: اصغر فرهادی (زادهٔ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۱) کارگردان ، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده فیلم ایرانی است. در سال ۲۰۱۲ فیلم جدایی نادر از سیمین وی برنده‌ٔ جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد و هم‌زمان، نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی (اورژینال) برای این فیلم شد.

وی همچنین در سال ۲۰۱۲ برنده جایزۀ بهترین فیلم خارجی گلدن گلوب به خاطر کارگردانی و نویسندگی فیلم جدایی نادر از سیمین شد. فرهادی در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶، جایزۀ بهترین فیلم‌نامه جشنواره فیلم کن را برای نگارش فیلم‌نامه فیلم فروشنده دریافت کرد. همچنین در هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار، فروشنده به نویسندگی و کارگردانی وی توانست جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را کسب کند.

زادهٔ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۱ ‏(۴۹ سال)
خمینی‌شهر، اصفهان، ایران
تحصیلات فوق لیسانس کارگردانی از دانشگاه تربیت مدرس
پیشه کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده
سال‌های فعالیت ۱۳۶۵–اکنون
همسر(ها) پریسا بخت‌آور
فرزندان سارینا فرهادی
ساغر فرهادی

پیشتر وی برنده سه جایزۀ سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر در سال‌های ۱۳۸۴، ۱۳۸۷ و ۱۳۸۹ شده‌است. خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین به عنوان بهترین کارگردان برای فیلم درباره الی و خرس طلایی جشنواره فیلم برلین به خاطر فیلم جدایی نادر از سیمین از دیگر دستاوردهای اوست. وی اولین فیلمساز ایرانی است که توانسته‌است این جایزه را به خود اختصاص دهد.

نشان افسر نشان افتخار هنر و ادبیات فرانسه نیز در ۲۷ فوریه ۲۰۱۴ در پاریس توسط اورلی فیلیپیتی، وزیر فرهنگ این کشور، به فرهادی اهدا شد. این نشان به‌دلیل «خلاقیت‌های هنری و تأثیر اصغر فرهادی بر هنر و ادبیات فرانسه و سراسر جهان» به این فیلمساز ایرانی تعلق گرفت. وی همچنین جایزۀ سزار، جایزۀ مستقل اسپریت و جوایز بودیل را به دست آورده‌است. در یک نظرسنجی مجله تایم، وی رتبه چهارمین شخصیت تأثیرگذار در میان ۱۰۰ شخصیت برتر سال ۲۰۱۲ را کسب کرد؛ و در نهایت به عنوان یکی از ۱۰۰ چهرهٔ تأثیرگذار سال ۲۰۱۲ از سوی این مجله معرفی شد. فرهادی در سال ۲۰۱۲ در فهرست ۱۰۰ متفکر جهان فارن پالیسی قرار گرفت.

زندگی

فرهادی گفته که فعالیت سینمایی خود را در ۱۳ سالگی و قبل از آنکه به صورت آکادمیک در این زمینه به تحصیل بپردازد، آغاز کرده بود. فرهادی پس از گذراندن دوره لیسانس در رشته تئاتر (گرایش ادبیات نمایشی) از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، مدرک فوق لیسانس خود در همین رشته (گرایش کارگردانی) را از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرد. او فعالیت در سینما را از سال ۱۳۶۵ در انجمن سینمای جوان اصفهان آغاز کرد. فرهادی اولین فیلمی که بر زندگی‌اش تأثیرگذار بوده‌است را فیلم دزد دوچرخه معرفی کرد. وی هنر خود را تأثیریافته از آثار ویتوریو دسیکا، فدریکو فلینی، اینگمار برگمان، میکل‌آنجلو آنتونیونی، بیلی وایلدر و کریشتوف کیشلوفسکی می‌داند.

کارنامه و کارگردانی

ارتفاع پست

اصغر فرهادی فعالیت‌های سینمایی و حرفه‌ای خود را به عنوان فیلم‌نامه‌نویس در دوازدهمین ساخته سینمایی ابراهیم حاتمی‌کیا یعنی ارتفاع پست آغاز کرد. فرهادی دوران کارگردانی خود را در کمتر از یک سال پس اکران فیلم ارتفاع پست آغاز نمود. رقص در غبار

رقص در غبار محصول سال ۱۳۸۱ اولین فیلم بلند و رسمی او در مقام کارگردان است. رقص در غبار بسیار شبیه به کارهای تلویزیونی موفق وی به‌خصوص سری دوم داستان یک شهر به همراه علی‌رضا بذرافشان ساخته‌شده‌است. فیلم تلفیقی از رمانتیسیسم و احساسات گرایی و نگاهی ابتدایی به جامعه و روابط اجتماعی آدم‌ها است. اولین اثر وی نظر مثبت عموم و منتقدان را نیز جلب کرد و وی جایزۀ بهترین کارگردانی جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک و تندیس زرین بهترین فیلم‌نامه را از جشن خانه سینما را کسب کرد. شهر زیبا

دومین اثر سینمایی اصغر فرهادی در مقام کارگردان، فیلم شهر زیبا محصول سال ۱۳۸۲ است. این فیلم که داستان خود را از دل جامعه وام گرفته و درون‌مایه عاشقانه را در لابه‌لای ناملایمات اجتماعی در هم آمیخته‌است، روایتگر واپسین روزهای زندگی اکبر است که به اتهام قتل در انتظار چوبهٔ دار در کانون اصلاح و تربیت شهر زیبا به سر می‌برد. شهر زیبا دومین همکاری اصغر فرهادی با فرامرز قریبیان پس از رقص در غبار و اولین همکاری ترانه علیدوستی با وی است. فرهادی برای این فیلم جوایزی مانند طاووس طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم هند را به دست آورد. چهارشنبه‌سوری

اصغر فرهادی پس از دو سال وقفه در سال ۱۳۸۴ با فیلم چهارشنبه‌سوری به فیلم‌سازی برگشت. این فیلم با همکاری مانی حقیقی در مقام نویسنده در کنار اصغر فرهادی تولید و اکران شده‌است. اصغر فرهادی در این فیلم این‌بار به سراغ سوژه‌ای تلخ اما حقیقی به نام خیانت و تن دادن به تغییرات برای ادامه زندگی می‌رود. این فیلم جوایز و نامزدی‌های متعددی را کسب کرد که از بین آن‌ها می‌توان به سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر و هوگو طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو و نامزدی یوزپلنگ طلایی جشنواره فیلم لوکارنو اشاره کرد. چهارشنبه سوری را می‌توان یکی از آثار جدی در مقام فیلمسازی دانست که مجله اسلنت آن را یکی از بهترین فیلم‌های اکران شده سال ۲۰۰۶ دانست. کنعان

وی دو سال بعد به عنوان نویسندهٔ فیلم‌نامه با مانی حقیقی همکاری کرد و فیلم‌نامهٔ کنعان را نوشت. کنعان فیلم پر سکانسی است که از لحظاتی ساده آغاز می‌شود، به اوج می‌رسد و ناگهان به اعماق کلیشه می‌افتد. اما باز هم کنعان با همهٔ میزانسن‌های زیبایش و موسیقی متنی مناسب لحظاتش، اتفاق خوبی در سینما بود. دایره زنگی

دایره زنگی محصول سال ۱۳۸۷، به عنوان اولین تجربه سینمایی پریسا بخت‌آور همسر وی از ذوق هنری و استعداد نویسندگی اصغر فرهادی در مقام نویسنده بهره می‌برد. دایره زنگی برخلاف فیلم‌نامه‌های گذشته او قالب و پوسته طنز را به همراه دارد اما این تغییر رویکرد هم نتوانسته‌است که زیرلایه‌های اجتماعی و رئالیستی اصغر فرهادی را حتی کم‌رنگ کند. این فیلم مورد توجه عموم و گیشه قرار گرفت. محاکمه در خیابان

هفتمین تجربه سینمایی اصغر فرهادی، همکاری با مسعود کیمیایی و در قالب فیلم محاکمه در خیابان محصول سال ۱۳۸۷ رقم خورد. این فیلم در چندین اپیزود با مضامین مختلف اجتماعی از جمله انتقام روایت می‌شود و تأثیر اصغر فرهادی در تغییر نگرش مسعود کیمیایی در سبک نگارش فیلم‌نامه و روایت غیرخطی به خوبی مشهود است. دربارهٔ الی

درباره الی محصول سال ۱۳۸۷ چهارمین اثر وی در مقام کارگردان است. به عقیده اکثر منتقدین و مردم فیلم دربارهٔ الی مهم‌ترین فیلم کارنامه هنری وی است. از آن جهت که اصغر فرهادی به دلیل برعهده داشتن سمت‌های کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده در نهایت می‌تواند آنطور که باید و شاید سینما و نوع نگاه خاص را ارائه دهد. فرهادی با سبک رئالیسم در دربارهٔ الی شروع‌کننده موج سوم موج نو سینمای ایران شد. دربارهٔ الی فیلم تکان دهنده با بازی درخشان بازیگران نامی خود است.

این فیلم علاوه بر استقبال در جشنواره‌های داخلی و کسب جایزه‌هایی از جمله جایزۀ ویژه تماشاگران جشنواره فیلم فجر و تندیس بهترین کارگردانی جشن خانه سینما، در جشنواره‌های خارجی نیز درخشید و خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی فیلم برلین و جایزۀ بهترین فیلم داستانی جشنواره فیلم ترایبکا را کسب کرد.

دیتر کسلیک مدیر جشنواره فیلم برلین این فیلم را نشانه‌ای از آغاز موجی نو در سینمای ایران دانست و رابرت دنیرو در حاشیه جشنواره فیلم ترایبکا در مورد این فیلم گفت، جهان شمولی شخصیت‌ها و مضامین در کنار کارگردانی که این داستان را مسحورکننده ساخته، موجب شده‌است تا دربارهٔ الی مرزهای جهانی را فرو بریزد و درک ما از دنیای مشترک مان را تعمیق ببخشد. دربارهٔ الی به انتخاب منتقدین ایندیوایر به عنوان ده فیلم برتر غیر انگلیسی زبان سال ۲۰۱۵ انتخاب شد.

دربارهٔ الی فیلمی است که ساختار روایی بدیع و خلاقانه‌اش نه‌تنها آن را از دیگر آثار هم‌کیشش تفاوت می‌بخشد که نقش مهمی را هم در سینمای ایران ایفا می‌کند. در موج نو فرانسه پس‌ازآن که ژان-لوک گدار و فرانسوا تروفو اولین فیلم‌هایشان را می‌سازند، نزدیک به پنجاه نفر فیلم اولی وارد سینما فرانسه می‌شوند درحالی‌که الگویشان فیلم‌های این دو کارگردان بزرگ است و همین موج نو را سبب می‌شود. رابطه دربارهٔ الی و سینمای ایران هم به این جریان شباهت‌هایی دارد که بعد از ساخت دربارهٔ الی تعداد زیادی فیلم با الگوی روایی و دغدغه‌های فرا متنی مشابهی در سینمای ایران تولید می‌شود. جدایی نادر از سیمین

جدایی نادر از سیمین که در سطح بین‌المللی بیشتر با نام یک جدایی شناخته می‌شود، پنجمین اثر سینمایی اصغر فرهادی محصول سال ۱۳۸۹ است. فرهادی در این فیلم گوشه‌ای از زندگی زن و شوهری را به تصویر می‌کشد که پس از جدا شدن مسیرهایشان به اختلاف و تأثیر بر زندگی یک خانواده دیگر منجر می‌شود.

جدایی نادر از سیمین اصغر فرهادی را به عنوان یک چهره بین‌المللی و موفق مطرح نمود. جدایی نادر از سیمین در واقع همه چیز است، که شاخصترین آن‌ها یک ملودرام اجتماعی پیچیده در مورد سقوط یک ازدواج و یک مشکل خانوادگی که باعث ایجاد زنجیرهای از حوادث می‌شود، یک داستان فریبنده و هیچکاکی که سرنخها در تنگناهای داستان بافته شده‌اند که شاید ببینده قادر به درک آن‌ها نشود و یک داستان برجسته فلسفی که هر یک از کاراکترهای فیلم در آن از لحاظ اخلاقی نقشی منحصر به فرد ایفا می‌کنند.

ساختار فیلم‌نامه «جدایی نادر از سیمین» نمونه‌ای موفق از تلفیق اصول کلاسیک و مدرن در مبانی داستان‌نویسی است. اساس داستان به طرز بی‌مانندی بر مبنای کنش و واکنش شخصیت‌های اصلی حول بحران استوار است. جدایی نادر از سیمین به عنوان نماینده ایران در اسکار معرفی شد و در انتها نیز برای اولین بار بزرگترین دستاورد سینمایی ایران در جشنواره‌های خارجی را با دریافت جایزۀ اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان رقم زد.

موفقیت این فیلم باعث خوشحالی ایرانیان سراسر کشور و جهان شد و قشرها مختلف جامعه ایران این دستاورد بزرگ را به اصغر فرهادی و تیم او تبریک گفتند. جدایی نادر از سیمین در بین منتقدین و عموم خوش درخشید و در سراسر جهان مورد تحسین قرار گرفت و مجموعاً بیش از ۵۲ جایزۀ جهانی را از آن خود کرد، جوایز معتبر بین‌المللی همچون جایزۀ اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان ،جایزۀ گلدن گلوب بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان، جایزۀ هیئت داوران و جایزۀ خرس طلایی از جشنواره فیلم برلین و جایزۀ ایندیپندنت اسپیریت بهترین فیلم خارجی زبان، جایزۀ جوایز بودیل بهترین فیلم خارجی زبان و جایزۀ سزار بهترین فیلم خارجی زبان از جمله جوایز مهم جدایی نادر از سیمین است. جدایی نادر از سیمین با فروش ۲۰ میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم ایرانی در اکران جهانی لقب گرفت. راجر ایبرت منتقد مطرح سینما، فیلم جدایی نادر از سیمین را بهترین فیلم سال ۲۰۱۱ دانست.

در نظرسنجی بی‌بی‌سی نیز فیلم جدایی نادر از سیمین در رده نهم فیلم‌های برتر قرن ۲۱ بالاتر از آثار مطرحی مانند جایی برای پیرمردها نیست ساخته برادران کوئن قرار گرفت. جدایی مورد تمجید افراد مشهوری همچون مریل استریپ و برد پیت قرار گرفت. سایت‌اندساوند در لیستی جدایی نادر از سیمین را به عنوان دومین فیلم برتر سینمای جهان در سال ۲۰۱۱ معرفی کرد. جدایی نادر از سیمین در فرانسه، آمریکا، اسپانیا، آلمان، بلژیک و انگلستان با فروش و استقبال بالایی روبرو شد. گذشته

گذشته محصول سال ۲۰۱۳ اولین اثر غیر فارسی‌زبان است که بعد از جدایی نادر از سیمین در فرانسه ساخته شد. گذشته با بازی برنیس بژو در پاریس رقم خورد، فیلمی که یک درام پیچیده و در اغلب مواقع درخشان با اجراهایی مهار شده و هوشمندانه است. ظرافت خاصی در کنار هم چیدن جزئیات و تکه‌های داستان به شکل یک الگو، پیچش‌های غیرمنتظره در طرح داستان، تعلیق‌های پیچیده و آشکارسازی‌ها وجود دارد.

گذشته نامزد دریافت نخل طلا جشنواره کن شد و در نهایت موفق به کسب نخل طلای بهترین بازیگر زن و جایزهٔ کلیسای جهانی جشنواره فیلم کن گشت. تیری شز منتقد اکسپرس سینمای اصغر فرهادی را دارای قدرت ساکنی می‌داند که شاکلهٔ آن پیچیدگی روابط انسانی و آشکار شدن اسرار پنهانی است که در گذشته نمایان است. فروشنده

فروشنده محصول سال ۱۳۹۴ هفتمین فیلم بلند اصغر فرهادی است. فرهادی این فیلم را قبل از آغاز پروژه بزرگ خود در اسپانیا ساخت. در ابتدای سال ۲۰۱۶ وبگاه‌های معتبر سینمایی، فهرست فیلم‌هایی را که منتقدان و علاقه‌مندان به سینما برای دیدن آن‌ها در سال جدید اشتیاق دارند، منتشر کرد و ایندیوایر، با انتشار فهرستی از صد فیلم کنجکاوی‌برانگیز که در سال ۲۰۱۶ اکران می‌شوند، پنجمین فیلم فهرست خود را به فروشنده، هفتمین فیلم سینمایی اصغر فرهادی اختصاص داد.

شهاب حسینی برای سومین بار و ترانه علیدوستی برای چهارمین بار با اصغر فرهادی به عنوان بازیگر همکاری کردند که هر دو در فروشنده به عنوان نقش‌های اصلی فیلم شناخته می‌شوند و الکساندر ماله-گی نیز برای دومین بار به عنوان تهیه‌کننده فیلم اصغر فرهادی برگزیده شد. داستان فیلم فروشنده دربارهٔ رعنا و عماد زن و شوهری جوان است که در حال بازی و اجرای نمایشنامه مرگ فروشنده نوشته آرتور میلر هستند. اصغر فرهادی در جشنواره فیلم کن جایزۀ بهترین فیلم‌نامه و شهاب حسینی هم برنده جایزۀ بهترین بازیگر مرد شد.

این فیلم با واکنش و استقبال بسیار خوب مخاطبین مواجه شد. «فروشنده» در اسکار ۲۰۱۷ برنده جایزۀ بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان شد. نقطه قوت اصلی فروشنده همانند آثار قبلی فرهادی، فیلم‌نامه دقیق و حساب شده آن است که به استاندارد مناسب سینمای درام رسیده‌است و محتوای آن نیز جلوه‌گری کرامت انسانی در مقابل رذالت بشری در جامعه است. فرهادی همچنین برای فروشنده برنده جایزۀ ستلایت بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان شد.همه می‌دانند

همه می‌دانند هشتمین فیلم بلند فرهادی است به زبان اسپانیایی ساخته شده است و بازیگرانی همچون خاویر باردم و پنه‌لوپه کروز در آن ایفای نقش می‌کنند. همه می‌دانند به عنوان فیلم افتتاحیهٔ هفتاد و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن (۲۰۱۸) برگزیده شد و در بخش مسابقه بین‌الملل این جشنواره نیز حضور خواهد داشت.[۵۹]فرهادی تحقیق و نوشتن داستان همه می‌دانند را از حدود ۵ سال پیش در اسپانیا آغاز کرد اما ایده فیلم همه می‌دانند به یکی از سفرهای اصغر فرهادی در ۱۲ سال پیش به اسپانیا بازمی‌گردد. این فیلم در ۶ بخش نامزد دریافت جایزه گویا شد.قهرمان

قهرمان نهمین فیلم بلند فرهادی که در مرحله ساخت (پس از تولید) است.

سبک

فرهادی از سبک رئالیسم پیروی می‌کند و داستان‌های فیلم‌های او پایانی باز و دراماتیک دارند. در فیلم‌های فرهادی، همه اتفاقات، آجر به آجر در کنار هم چیده شده‌اند تا ما را به سمت کشف حقیقت در یک درام اخلاقی هدایت کنند. فرهادی در این مسیر حتی از کوچکترین المان‌ها هم صرف نظر نمی‌کند. وقتی دومین فیلم سینمایی او اکران شد بخش قابل‌توجهی از منتقدان فیلم او را پسندیدند و با توجه به دغدغه‌هایی که در آثارش نشان می‌داد در بین قشری فیلم بین از جوانان و نوجوانان محبوبیت خاصی پیدا کرد.

خیلی‌ها به او و سینمای انسانی‌اش که هم سینما بود و هم انسانی امید بستند. چهارشنبه‌سوری اثری بود که اصغر فرهادی را به عنوان مهم‌ترین کارگردان نسل سوم سینمای ایران تثبیت و منتقدان را شگفت‌زده کرد و در عین حال پرفروش‌ترین فیلم سال شد. اصغر فرهادی به عنوان کارگردان مهم نسل جدید سینما و نسل جدید سینماروها زیر ذره بین رفت. فیلم چهارم او اتفاق بسیار مهمی در سینمای ایران بود. درباره الی جریان سینمای ایران را کاملاً تحت‌تاثیر قرار داد و موفقیت کاملی از همه سو به دست آورد. جدایی نادر از سیمین نقطه اوج فرهادی بود که باعث شد نظر مثبت منتقدان و مخاطبان جهانی را جلب کند.

او در درباره الی از سبک رئالیسم پیروی کرد و باعث شد تا موج جدیدی در سینمای ایران رقم بخورد که به آن نسل سوم موج نو سینمای ایران می‌گویند. می‌توان این را گفت که روایت و فیلم نامه نقطه قوت تمامی آثار وی است. فرهادی بیش از همه به خاطر فیلمنامه‌های نفس گیر و غافلگیرکننده اش مشهور است. وی در فیلمنامه‌هایش ثابت کرده‌است به هیچ وجه به دنبال روایت و پرداخت موضوعاتی ساده و دم دستی نبوده‌است، دیگر ویژگی فیلمنامه‌هایِ اصغر فرهادی این است که برای جذب و نگه داشتن مخاطب تا پایان فیلم، نقطه‌ای چالشی و معمایی‌گون ایجاد می‌کند.

به عقیده بیشتر منتقدان و عموم مردم وی جامعه را صادقانه نشان می‌دهد و جامعه را قضاوت نمی‌کند و با دقت بیشتری به دنیای اطراف و زندگی نگاه می‌کند. در آثار وی نگاه خلاقانه و سختگیر در قاب فیلم مشهود است اما به شکلی که نتیجه‌گیری و قضاوت درست و غلط اتفاقات فیلم‌هایش را به عهده تماشاگر می‌گذارد و وظیفه خود به عنوان دریچه و واسطه‌ای بین ببینده و جهانش را به بهترین شکل به پایان می‌رساند.

فرهادی هوش هیجانی بالایی دارد و می‌تواند عواطف، احساسات و منطق دیگران را بهتر درک کند و قادر است در شرایط مختلف حسی، هیجانی و منطقی واکش مناسب تری را نشان دهد تا بتواند به ارتباط بهتر، منطقی تر، مداوم تر، تأثیر گذارتر و کارآمد تر با مخاطب خود برسد. دقت در داستان‌های فرهادی نشان می‌دهد معمولاً همدلی او با شخصیت‌های طبقات محروم و متوسط جامعه بوده‌است.

داستان ستوده‌ترین فیلم او، یعنی جدایی نادر از سیمین، را هر شخصی خوانده بود به او هشدار داده بود که این فیلم داستانش آنقدر محلی و بومی است که هیچ شانسی در هیچ جشنواره‌ای نخواهد داشت و اصلاً نمی‌تواند با مخاطب خارجی ارتباط برقرار کند ولی وی کار خود را کرد. این همان نشان مرعوب نبودن است و خودباخته نبودن و از قضا به‌رغم همین استواری، جدایی نادر از سیمین موفق‌ترین فیلم وی شد. فرهادی فیلم خودش را می‌سازد و به نگاه هوشمندانه، دقیق و واقعی خود به اطراف خود و جامعه وفادار است.

فرهادی در اجرای فیلم‌نامه وسواس گونه و دقیق رفتار می‌کند یعنی به معنی خرد کردن رویدادها به نماهای ثابت و متحرک و تعیین جای دوربین به نحوی که اطلاعات لازم برای دنبال کردن رویداد و داستان به روشنی به بیننده داده شود. گرفتن بازی‌های طبیعی و تدوین درست این نماها در خدمت نقل روشن داستان فیلم‌های به شکل مشهودی مشخص است.

فعالیت اجتماعی

اعدام ریحانه جباری و غزه

فرهادی در حمایت از مردم غزه کمپینی را با عنوان «کشتار همنوعان خود را متوقف کنید» در فیس‌بوک با همراهی نسرین ستوده به راه انداخت که فیلم‌سازان و بازیگران مطرح دنیا از جمله خاویر باردم، مایک لی و هانی ابواسعد به این کمپین پیوستند. نه گفتن به نرسیدن به توافق دیگر کمپین جمعی بود که اعضای آن اصغر فرهادی، رخشان بنی‌اعتماد، عباس کیارستمی، مجید مجیدی و رضا میرکریمی بودند که در رسانه‌های مطرح جهان مانند آسوشیتد پرس، ورایتی و دیلی استار بازتاب گسترده‌ای داشته‌است. همچنین فرهادی برای عفو اعدام ریحانه جباری به دادگاه رفت و خواستار عفو او شده بود.

واکنش به موضوع گورخواب‌ها

اصغر فرهادی در نامهٔ سرگشاده‌ای که خطاب به حسن روحانی منتشر کرد، نسبت به گزارش گورخوابی در روزنامهٔ شهروند واکنش نشان داد و گفت که از خواندن این خبر، سراسر وجودش را شرم و بُغض فرا گرفته و همهٔ آنانی که در این سرزمین و در این سی و چند سال مسئولیتی داشته و دارند را سهیم در این شرمساری دانست. حسن روحانی نیز در پاسخ به وی گفت:

من دیروز از یکی از هنرمندان نامه‌ای را خواندم که بسیار دردناک بود. شنیده بودیم بعضی‌ها از فقر، کارتن‌خواب می‌شوند یا زیر پُل‌ها می‌خوابند اما قبرخواب را کمتر شنیده بودیم. این هنرمند در نامه نوشته بود وقتی این موضوع را دیدیم، بُغض در گلویم و شرمساری در سیمایم ایجاد شد.

تحریم اُسکار ۲۰۱۷

وی در واکنش به فرمان اجرایی «حفاظت از ملت در برابر ورود تروریست‌های خارجی به آمریکا» از سوی دونالد ترامپ و با نگارش یادداشتی که در نیویورک تایمز منتشر شد، اعلام کرد در مراسم اسکارِ آن دوره، حضور نخواهد داشت. در اسکارِ ۲۰۱۷ وی به‌همراهِ ترانه علیدوستی از نامزدان و مدعوینِ این رقابت بودند. وی در ششم اسفند ماه ۱۳۹۵ خورشیدی، انوشه انصاری و پروفسور فیروز نادری را به‌عنوان نمایندگانش برای حضور در مراسم اسکار معرفی کرد. در این مراسم، فیلم فروشنده توانست جایزهٔ اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را به‌دست‌آورد و در پی آن، انوشه انصاری و فیروز نادری، جایزهٔ اُسکار را به جانشینی از سوی وی دریافت کردند. پیام فرهادی به اسکار ۲۰۱۷

انوشه انصاری که به نمایندگی از اصغر فرهادی برای دریافت جایزهٔ روی صحنه رفت پیام فرهادی را خواند. فرهادی در پیام خود نوشته بود: “افتخار بزرگی است که برای دومین بار این جایزهٔ باارزش را دریافت می‌کنم. از اعضای آکادمی متشکرم و همینطور دیگر کاندیدهای این رشته. متأسفم که امشب در کنار شما نیستم. من به احترام مردم کشورم و شش کشور دیگر که با قانونِ غیر انسانی “منع ورود مهاجران”، مورد بی‌احترامی واقع شدند به آمریکا نیامدم. تقسیم بندی جهان به “ما و دشمنان ماً توسط سیاستمداران افراطی و باعث ترس می‌شود. ترسی که توجیهی است دروغین بر خشونت‌ها و جنگ‌ها. جنگ‌هایی که مانع بزرگی بودند بر سر دموکراسی و رعایت حقوق بشر در کشورهایی که مورد تهاجم واقع شده‌اند. سینماگران می‌توانند با چرخش دوربین‌هایشان به مشترکات انسانی، کلیشه‌هایی که از ملّیت‌ها و ادیان مختلف ساخته شده را بشکنند و زمینهٔ هم‌دردی و به‌دنبال آن، همبستگی مردمان جهان را فراهم کنند. “همدردی” چیزی است که ما امروز بیشتر از هر زمان دیگری به آن نیاز داریم.”

فرهادی ساعاتی پیش از برگزاری مراسم اسکار، در پیامی ویدئویی از تهران خطاب به ساکنان لندن که به ابتکار صادق خان -شهردار لندن- برای تماشای فیلم فروشنده به میدان ترافالگار این شهر رفته بودند، گفت: بی‌نهایت خوشحال است که واکنش‌ها به حُکم ترامپ، جنبشی پویا به‌راه‌انداخته‌است. در این پیام آمده‌است: «امیدوارم این همبستگی ادامه و گسترش یابد چون درون آن قدرتی برای مقابله با فاشیسم نهفته‌است که می‌تواند در برابر افراط‌گرایی به پیروزی برسد و در همه‌جای جهان به قدرت‌های سیاسی، نه بگوید.»

اصغر فرهادی همچنین گفت: «ما همه شهروندان جهانیم و من همهٔ تلاشم را به کار می‌بندم تا از این اتحادِ پدیدآمده حراست کنم و گسترشش دهم.»

از نگاه دیگران

  • مریل استریپ: اصغر فرهادی با ساختن جدایی نادر از سیمین این فیلم دلپذیر کاری کرد که هیئت‌های دیپلمات و اخبار روزنامه‌ها از آن عاجزند. او گذاشت تا ما خود را در آینه زندگی دیگران ببینیم و مخمصه‌های یکدیگر را درک کنیم. مخمصه انسانیت مشترک‌مان را. این کنش، کنشی سیاستمدارانه است. آثار او از نظر قاب سینمایی شگفت‌انگیز هستند.
  • رابرت دنیرو: اصغر فرهادی درباره الی را با داستانی مسحورکننده ساخته، که موجب شده‌است تا دربارهٔ الی مرزهای جهانی را فرو بریزد و درک ما از دنیای مشترک مان را تعمیق ببخشد.
  • جیک جیلنهال: عاشق فیلم «جدایی» اصغر فرهادی هستم. او یکی از اثرگذارترین کارگردان‌های دو دهه اخیر است.
  • پنه‌لوپه کروز: اصغر فرهادی در حال حاضر یکی از بهترین کارگردان‌هایی است که دنیا دارد.
  • گاردین: فیلم‌های فرهادی یک درام درخشان و پیچیده هستند که نقش‌آفرینی بازیگران آن بسیار قابل توجه است.

فیلم‌شناسی

سینمایی

نام فیلم سال نویسنده کارگردان تهیه‌کننده مدت توضیحات و جوایز
ارتفاع پست ۱۳۸۰ ابراهیم حاتمی‌کیا ۱۲۰ دقیقه فیلمنامه: اصغر فرهادی، ابراهیم حاتمی‌کیا
رقص در غبار ۱۳۸۱ ۹۵ دقیقه فیلمنامه: اصغر فرهادی، محمدرضا فاضلی، علی‌رضا بذرافشان
جایزه بهترین فیلم و جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم فجر ۱۳۸۱
برنده جایزه بهترین کارگردانی و فیلم‌نامه جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک ۲۰۰۳
برنده جایزه ویژه بهترین فیلم جشنواره فیلم پوسان ۲۰۰۳
نامزد جایزه گئورگ طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو ۲۰۰۳
شهر زیبا ۱۳۸۲ ۱۰۱ دقیقه برنده طاووس طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم هند ۲۰۰۴
برنده جایزه بزرگ جشنواره بین‌المللی فیلم ورشو ۲۰۰۴
برنده جایزهٔ فیپرشی جشنواره فیلم اسپلیت ۲۰۰۵
چهارشنبه‌سوری ۱۳۸۴ ۱۰۴ دقیقه برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر ۱۳۸۴
برنده بانوی طلایی جشنواره فیلم لاس پالماس ۲۰۰۷
نامزد قرقاول طلایی و برنده قرقاول نقره‌ای جشنواره فیلم کرالا ۲۰۰۶
برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره سه قاره نانت ۲۰۰۶
نامزد صدف طلایی جشنواره سه قاره نانت ۲۰۰۶
فیلم دوم جایزه هیئت داوران جوان جشنواره فیلم لوکارنو ۲۰۰۶
برنده هوگو طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو ۲۰۰۶
نامزد جایز منتقدین جشنواره فیلم هامبورگ ۲۰۰۶
نامزد یوزپلنگ طلایی جشنواره فیلم لوکارنو ۲۰۰۶
کنعان ۱۳۸۶ مانی حقیقی ۱۰۰ دقیقه فیلمنامه: اصغر فرهادی، مانی حقیقی
دایره زنگی ۱۳۸۶ پریسا بخت‌آور ۱۱۰ دقیقه فیلمنامه: اصغر فرهادی
محاکمه در خیابان ۱۳۸۷ مسعود کیمیایی ۹۸ دقیقه نویسنده: مسعود کیمیایی با همکاری اصغر فرهادی
درباره الی ۱۳۸۷ ۱۱۹ دقیقه جایزه بهترین کارگردانی و جایزه ویژه تماشاگران جشنواره فیلم فجر ۱۳۸۷
نامزد خرس طلایی و برنده خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۰۹
بهترین فیلم داستانی جشنواره فیلم ترایبکا ۲۰۰۹
جایزه قرقاول طلایی جشنواره فیلم کرالا ۲۰۰۹
جایزه نتپک جشنواره بین‌المللی فیلم بریزبن ۲۰۰۹
جایزه بهترین فیلم روزنامه استاندارد جشنواره بین‌المللی فیلم وین ۲۰۰۹
نامزد هوگو طلایی بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو ۲۰۰۹
برنده جایزه ویژه هیئت داوران و جایزه بهترین فیلم‌نامه جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک ۲۰۰۹
برنده جایزه استاندار داوران ویناله ۲۰۰۹
نامزد جایزه بهترین بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه جوایز فیلم آسیا ۲۰۱۰
جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بین‌المللی فیلم سیاتل ۲۰۱۰
جایزه اتحاد رسانه‌های اروپا ۲۰۱۱
جدایی نادر از سیمین ۱۳۸۹ ۱۱۹ دقیقه برنده جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه جشنواره فیلم فجر ۱۳۸۹
جایزه بهترین فیلم و کارگردانی جشن خانه سینما ۱۳۹۰
برنده خرس طلایی بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱
برنده جایزه کلیسای جهانی جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱
برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم سیدنی ۲۰۱۱
بهترین فیلم مستقل خارجی جوایز مستقل فیلم بریتانیا ۲۰۱۱
برنده جایزه آرنا طلایی جشنواره فیلم پولا ۲۰۱۱
نامزد جایزه ستلایت بهترین فیلم ۲۰۱۱
جایزه محبوب‌ترین فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم ملبورن ۲۰۱۱
برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم سیدنی ۲۰۱۱
برنده جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان حلقه منتقدان فیلم نیویورک و هیئت ملی بازبینی فیلم ۲۰۱۱
برنده جایزه اوترا جشنواره فیلم سن‌سباستین ۲۰۱۱
برنده جایزه بترین فیلم خارجی زبان جشنواره فیلم ونکوور ۲۰۱۱
برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم زردآلوی طلایی ایروان ۲۰۱۱
برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان جشنواره‌های ریگا و اسلو ۲۰۱۱
برنده طاووس نقره‌ای جشنواره فیلم بین‌المللی هند ۲۰۱۱
برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان انجمن منتقدان فیلم کانزاس ۲۰۱۱
بهترین فیلم خارجی زبان انجمن منتقدان فیلم شیکاگو ۲۰۱۱
برنده خرس طلایی مجموع بازیگران جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱
برنده جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان جایزه گلدن گلوب ۲۰۱۲
برنده جایزه بهترین فیلم خارجی جایزه سزار ۲۰۱۲
برنده جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان ۲۰۱۲
نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه ۲۰۱۲
نامزد جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان جوایز بفتا ۲۰۱۲
برنده جایزه بهترین فیلم غیر آمریکایی جوایز بودیل ۲۰۱۲
برنده جایزه بهترین فیلم مستقل انجمن منتقدان فیلم آنلاین ۲۰۱۲
برنده جایزه سزار بهترین فیلم خارجی زبان ۲۰۱۲
برنده جایزه دیوید دی دوناتلو ۲۰۱۲
جایزه اتحاد رسانه‌های اروپا ۲۰۱۲
برنده جایزه مستقل اسپریت بهترین فیلم خارجی زبان ۲۰۱۲
برنده جایزه بهترین فیلم نامه جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک ۲۰۱۲
برنده جایزه بهترین فیلم‌نامه سال انجمن منتقدان فیلم لندن ۲۰۱۲
برنده جایزه بهترین فیلم انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس ۲۰۱۲
گذشته ۱۳۹۱ ۱۳۰ دقیقه برنده جایزه کلیسای جهانی جشنواره فیلم کن ۲۰۱۳
جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان هیئت ملی بازبینی فیلم ۲۰۱۳
برنده جایزه بهترین فیلم‌نامه جشنواره بین‌المللی فیلم دوربان ۲۰۱۳
فیلم دوم حلقه منتقدان فیلم نیویورک ۲۰۱۳
نامزد جایزه بهترین فیلم بین‌المللی جایزه ستلایت ۲۰۱۳
برنده جایزه ویژه تماشاگران جشنواره فیلم اسلو جنوبی ۲۰۱۳
نامزد گلدن گلوب بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان ۲۰۱۴
نامزد جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان انجمن منتقدان فیلم آنلاین ۲۰۱۴
نامزد جایزه سزار بهترین فیلم ۲۰۱۴
نامزد جایزه سزار بهترین کارگردانی ۲۰۱۴
نامزد جایزه سزار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی ۲۰۱۴
نامزد بهترین فیلم خارجی زبان انجمن منتقدان فیلم گرجستان، نیویورک، یوتا و سان فرانسیسکو ۲۰۱۴
نامزد جوایز لومیر، دلوس ۲۰۱۴
فروشنده ۱۳۹۴ ۱۲۵ دقیقه برنده تندیس زرین بهترین فیلم، بهترین فیلم‌نامه و بهترین کارگردانی جشن خانه سینما ۱۳۹۶
نامزد نخل طلا جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶
برنده جایزه بهترین فیلم‌نامه جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶
جایزه بهترین فیلم بین‌المللی جشنواره بین‌المللی فیلم مونیخ ۲۰۱۶
برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان انجمن ملی نقد فیلم آمریکا ۲۰۱۶
برنده جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره جهان سینمای آمستردام ۲۰۱۶
برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان هیئت ملی بازبینی فیلم ۲۰۱۶
نامزده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان انجمن منتقدان فیلم واشینگتن دی‌سی ۲۰۱۶
دومین فیلم محبوب بین‌المللی جشنواره فیلم ونکوور ۲۰۱۶
هوگو نقره‌ای، جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو ۲۰۱۶
جایزه بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم سمینسی ۲۰۱۶
نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی‌زبان ۲۰۱۷
برنده جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان ۲۰۱۷
برنده جایزه ستلایت بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان ۲۰۱۷
جایزه بهترین فیلم‌نامه جوایز آسیایی ۲۰۱۷
همه می‌دانند ۱۳۹۷ ۱۳۰ دقیقه نامزد نخل طلا جشنواره کن ۲۰۱۸
نامزد جایزه فیلم منتخب مردم جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو ۲۰۱۸
جایزه فروز بهترین فیلم ۲۰۱۹
نامزد جایزه گویا بهترین فیلم ۲۰۱۹
نامزد جایزه گویا بهترین کارگردانی ۲۰۱۹
نامزد جایزه گویا بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی ۲۰۱۹
قهرمان ۱۳۹۹

تلویزیونی

نام مجموعه تلویزیونی سال نویسنده کارگردان تهیه‌کننده تعداد قسمت‌ها توضیحات
ماه مهربان ۱۳۷۵ بهروز بقایی این سریال، اولین سریالی بود که از شبکه تهران (۵)
پخش شد.
چشم‌به‌راه ۱۳۷۷ ۲۶ قسمت یکی دیگر از نویسندگان آن محمدرضا عرفانی بود.
کارگردان تلویزیونی: مهتاج نجومی بود و از شبکه تهران پخش شد.
پزشکان ۱۳۷۷ مسعود کرامتی شرکت فیلم‌امروز ۱۳ قسمت شبکه ۳
مجتمع مسکونی فرخ و فرج ۱۳۷۷ در نوروز ۱۳۷۸ از شبکه ۲ پخش شد.
روزگار جوانی ۱۳۷۷ شاپور قریب
اصغر توسلی
اصغر توسلی فیلمنامه‌نویس فصل نخست اصغر فرهادی بود که در
فصل دوم سریال، علی‌اکبر محلوجیان جایگزین وی گردید. از شبکه تهران پخش شد.
داستان یک شهر ۱ ۱۳۷۸ شبکه تهران
داستان یک شهر ۲ ۱۳۸۰ نویسندگان سریال، اصغر فرهادی و علی‌رضا بذرافشان
بودند و از شبکه تهران پخش شد.
یادداشتهای کودکی ۱۳۸۰ پریسا بخت آور ۲۵ قسمت نویسنده سریال و همچنین خواننده تیتراژ، اصغر فرهادی و از شبکه تهران پخش شد.
پشت کنکوری‌ها ۱۳۸۱ پریسا بخت آور ۲۵ قسمت سریال بر‌ اساس فیلمنامه‌ای از اصغر فرهادی و محمدرضا فاضلی ساخته شد. در رمضان ۱۳۸۱ از شبکه تهران پخش شد.

جوایز و افتخارات

جایزه اسکار

نوشتار اصلی: اسکار

سال جایزه نام اثر نتیجه بازنده به
۲۰۱۱ بهترین فیلم خارجی‌زبان جدایی نادر از سیمین برنده
۲۰۱۱ بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی نامزدشده وودی آلن (نیمه‌شب در پاریس)
۲۰۱۶ بهترین فیلم خارجی‌زبان فروشنده برنده

فستیوال برلین

نوشتار اصلی: جشنواره بین‌المللی فیلم برلین

سال جایزه نام اثر نتیجه بازنده به
۲۰۰۹ خرس طلایی درباره الی نامزدشده کلاودیا یوسا (شیر اندوه)
۲۰۰۹ خرس نقره‌ای برای بهترین کارگردان برنده
۲۰۱۱ خرس طلایی جدایی نادر از سیمین برنده

جایزه بفتا

سال جایزه نام اثر نتیجه بازنده به
۲۰۱۲ بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان جدایی نادر از سیمین نامزدشده پدرو آلمودوار (پوستی که در آن زندگی می‌کنم)
۲۰۱۸ فروشنده نامزدشده پارک چان-ووک (کنیز)

فستیوال کن

سال جایزه نام اثر نتیجه بازنده به
۲۰۱۱ جایزه کلیسای جهانی جدایی نادر از سیمین برنده
۲۰۱۳ نخل طلا گذشته نامزدشده عبداللطیف کشیش (زندگی ادل)
۲۰۱۳ جایزه کلیسای جهانی برنده
۲۰۱۶ نخل طلا فروشنده نامزدشده کن لوچ (اینجانب، دانیل بلیک)
۲۰۱۶ بهترین فیلمنامه برنده

گلدن گلوب

سال جایزه نام اثر نتیجه بازنده به
۲۰۱۱ بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان جدایی نادر از سیمین برنده
۲۰۱۳ گذشته نامزدشده پائولو سورنتینو (زیبایی بزرگ)
۲۰۱۶ فروشنده نامزدشده پل ورهوفن (او )

فردی

  • جایزه یک عمر دستاورد هنری جشنواره بین‌المللی فیلم آنتالیا ۲۰۱۶
  • نشان لژیون دونور عالی هنر و ادبیات فرانسه ۲۰۱۴
  • برنده جایزه سزار ۲۰۱۲
  • جزو ۱۰۰ نفر از متفکران جهان فارن پالیسی ۲۰۱۲
  • جشن تقدیر ویژه توسط امیر کوستوریتسا ۲۰۱۲
  • جزو ۱۰۰ فرد تأثیرگذار در جهان تایم ۱۰۰ ۲۰۱۲
  • انتخاب به عنوان بهترین فیلم‌ساز سال خاورمیانه از مجله ورایتی ۲۰۱۱

کتاب‌ها

  • فیلمنامه ارتفاع پست
  • فیلمنامه شهر زیبا
  • هفت فیلم‌نامه برنده جایزۀ کتاب سال ایران
  • رودررو با اصغر فرهادی

داوری‌ها

  • جشنواره بین‌المللی فیلم بمبئی
  • جشنواره بین‌المللی فیلم برلین
  • رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک
  • جشنواره فیلم پوسان

لیست‌ها

  • به انتخاب پلی‌لیست در ۲۰۱۶: سیزدهمین کارگردان هیجان‌انگیز جهان
  • به انتخاب ایندیوایر ۲۰۱۶: پنجمین کارگردان برتر جهان
  • به انتخاب بی‌بی‌سی ۲۰۱۵: رتبه نهم جدایی نادر از سیمین در ۱۰۰ فیلم برتر قرن
  • به انتخاب هافینگتن پست ۲۰۱۲: رتبه بیست و سوم بهترین کارگردان جهان


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند