کارگردان

جمشید هاشم پور نمی آمد،”گیج گاه” ساخته نمی شد

به گزارش ردکارپت فیلم:  اظهارات کارگردان “گیج گاه” درباره شرایط ساخت این فیلم و تاکید بر اینکه اگر جمشید هاشم پور حضور پیدا نمی کرد، این فیلم ساخته نمی شد؛ بازدید سفیر ‍ژاپن از جشنواره جهانی فیلم فجر و تبریک خانه سینما برای عضویت در فیاپف از جمله رویدادهای روز هفتم بوده است.

عادل تبریزی کارگردان فیلم سینمایی «گیج‌گاه» تأکید کرد: نباید «گیج‌گاه» را به‌عنوان یک فیلم کمدی مطلق دید. پایه و اساس این فیلم، ملودرامی است که فیلم را از جریان مرسوم فیلم‌های کمدی این سال‌ها دور می‌کند.

طبق گزارش رسیده، عادل تبریزی نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «گیج‌گاه» که در بخش فیلم‌های ژانر معاصر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارد، درباره این اثر در گفتگویی توضیح داد: «گیج‌گاه» اولین فیلم سینمایی من است که نگارش فیلم‌نامه آن از سال‌ها پیش آغاز شد. احساس می‌کردم یک نگاه دیگر باید در فیلم‌نامه حاضر باشد و متن را به همراه ارسلان امیری نوشتم.

او افزود: حامد بهداد، اولین بازیگری بود که فیلم‌نامه «گیج‌گاه» را خواند و از ابتدا، انرژی خوبی برای همراهی و بازی‌اش به من داد و مهم این بود که ایشان با یک نگاه تحلیل‌گر و جامعه‌شناسانه، کاراکتر حسن خشنود را زنده کرد و در زمان تولید، همراه و باانگیزه در کنار من بود. اگر جمشید هاشم‌پور در «گیج‌گاه» بازی نمی‌کرد، مطلقاً فیلم را نمی‌ساختم!

تبریزی خاطرنشان کرد: شانس من این بود که بازیگرانی از نسل‌های مختلف نظیر حامد بهداد، فرهاد آییش، سروش صحت، امیرحسین رستمی، نادر سلیمانی، بیژن بنفشه‌خواه، سیاوش چراغی‌پور و … در کار، درخشان و همراه حضور داشتند. حسن رضایی و رضا صفایی‌پور، بعد از سال‌ها جلوی دوربین آمدند و انرژی و حضور باران کوثری قابل تقدیر بود. اگر احساسی در فیلم‌نامه بود که می‌خواستم متجلی شود، باران کوثری نقش به‌سزایی داشت. او مثل این دیالوگ از «گیج‌گاه»: «مثل بارون تو آفتاب…» بود. او احساس کاراکتر را در روابط گروه و کار متجلی می‌کرد. امیدوارم همه کارگردان‌ها، شانس همکاری با او را داشته باشند. در پلان آخری که از او می‌گرفتیم، خودم پای مانیتور گریه کردم و او هم دلتنگ مهتاب شد. به‌نظرم در گیج‌گاه، برگی جدید از توانایی‌های حامد بهداد و باران کوثری که تجربه‌های زیادی در فیلم‌های متعدد در کنار هم داشتند را می‌بینیم.

او ادامه داد: اگرچه «گیج‌گاه» زبان طنز خود را دارد، نباید آن را به‌عنوان یک فیلم کمدی دید چون پایه و اساس آن ملودرامی است که فیلم را از جریان مرسوم فیلم‌های تجاری دور می‌کند. جالب است بگویم که حتی فیلم در بسیاری از اکران‌ها خنده‌های کمی می‌گیرد و هدفش خنداندن تماشاگر نیست. بلکه به دنبال تلنگری به مخاطب این زمانه است.

عادل تبریزی که سال‌ها به‌عنوان دستیار کارگردان و کارگردان فیلم کوتاه در سینما فعال بوده است، درباره چالش‌ها و سختی‌های اعتماد بازیگران چهره به کارگردانان فیلم اولی گفت: بخشی از این اعتماد، به‌دنبال تجربه‌های قبلی یک کارگردان فیلم اولی در شغل‌های دستیار کارگردان یا احیاناً ساخت فیلم‌های کوتاه توسط آن‌ها صورت می‌گیرد اما درباره «گیج‌گاه» این عزیزان فیلم‌نامه کار را دوست داشتند. خدا را شکر می‌کنم که توانستم ایده‌هایم را با حضور این بازیگران و یک تیم درجه‌یک اجرا کنم.

تبریزی درباره حضور فیلمش در جشنواره جهانی فیلم فجر توضیح داد: از این اتفاق خوشحالم و به‌نظرم «گیج‌گاه» می‌تواند فیلم موفقی در پخش بین‌المللی باشد. به‌شخصه بر نمایش فیلم در هندوستان تأکید دارم و در ادامه پخش جهانی آن را برای ژاپن و همین‌طور جشنواره‌هایی که نگاه طنزی دارند و تم عاشقانه اثر را درک می‌کنند، خواهیم فرستاد.

تبریزی در آخر یادی از زنده‌یاد حسین ملکی، فیلمبردار و بازیگر پیشکسوت کرد که حضور کوتاهی در فیلم دارد.

سفیر ژاپن ضمن بازدید از سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به تماشای فیلم «گذار: آخرین روزهای سامورایی» نشست.

ازوتوشی ایکاوا؛ سفیر ژاپن و ساتوشی ماتسوشیتا؛ دبیر سوم سفارت ژاپن در ششمین روز از برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر به کاخ این رویداد آمدند و از فضای برگزاری جشنواره در پردیس سینمایی چارسو بازدید کردند.

در ادامه، این دو مهمان ویژه به سالن ۴ چارسو رفتند تا به تماشای فیلم سینمایی «گذار: آخرین روزهای سامورایی» به کارگردانی تاکاشی کویزومی بنشینند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند