علی باقری

ستاره‌ای که «دشت خاموش» را روشن کرد

به گزارش ردکارپت فیلم: سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در حالی فردا به کار خود پایان می‌دهد که فیلم «دشت خاموش» با بازی تحسین‌برانگیز علی باقری در ویترین این رویداد مورد توجه قرار گرفت.

«مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که پیش از این در ایام برگزاری سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر به صورت روزانه انعکاس اهم اخبار مرتبط با متن و حاشیه این رویداد را در دستور کار قرار داده بود و از امروز به مرور متن و حاشیه «سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر» می‌پردازد.

همچنان می‌توانید با «مهر سیمرغ» در جریان آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور قرار بگیرید.

چهره روز؛ علی باقری

موها و ریش‌های جوگندمی، قامت بلند و اندامی نحیف ویژگی‌های جسمانی او هستند، علی باقری گرچه پیشینه‌ای طولانی در کار بازیگری دارد و در آثار مهمی همچون «اژدها وارد می‌شود»، «متری شیش و نیم»، «خوک» حضور داشته اما عمدتاً سکانس‌هایی کوتاه از او را دیده‌ایم. احتمالاً علی باقری را بیشتر با سریال «بی‌گناه» به یاد دارید، حضور متفاوت او در یکی از نقش‌های اصلی باعث شد توانایی‌های او برای مخاطبان بیشتر از پیش عیان شود.

علی باقری چندی پیش نیز با سریال «یاور» که از آثار باکس ماه رمضانی تلویزیون بود، به مخاطبان معرفی شد. او حالا چهره‌ای ثابت در ذهن مخاطبان و در همه آثار شمایلی واحد دارد، گریم چندانی را روی چهره اش نمی‌بینید، گویی کارگردانان هم به این نتیجه رسیده‌اند که نقش او با همین شکل و شمایل هم کارکرد دارد، حتی وقتی به پردیس چارسو هم آمده بود باز هم همان شکل و شمایل خاص خودش را داشت با همه این‌ها اما در هر نقشی باورپذیر است.

ستاره‌ای که «دشت خاموش» را روشن کرد/ یک قدم مانده به خط پایان

فیلم سینمایی «دشت خاموش» ساخته احمد بهرامی از جمله آثاری است که در بخش جشنواره جشنواره‌ها حضور دارد که علی باقری نقش اصلی آن را ایفا می‌کند. باز هم با همان شمایل از پیش دیده شده.

حضورش اما نقشی تعیین کننده دارد، او در این فیلم ایفاگر نقش مردی است که در گیر و دار مصائب کارگری و کارفرمایی در پس جدایی از معشوق نه به یک انقلاب که به یک انهدام دست می‌زند.

«دشت خاموش» را از این منظر هم که حضور تحسین‌برانگیز او را در دل خود دارد، می‌توان از فیلم‌های مطرح این دوره دانست که البته استقبال مخاطبان از آن هم باعث شد سانسی ویژه در این رویداد داشته باشد.

فیلم روز؛ صحنه‌زنی

رونمایی از فیلم‌های ایرانی دیده‌نشده یکی از جذابیت‌های جشنواره جهانی فیلم فجر در دوره‌های اخیر برای علاقه‌مندان به سینمای ایران بوده است. در جشنواره سی‌وهشتم هم تا به اینجا، آمار استقبال از فیلم‌های به نمایش درآمده نشان می‌دهد که فیلم‌های ایرانی به‌خصوص آثاری که پیش‌تر در رویدادهای سینمایی داخلی حضور نداشته‌اند اقبال بلندتری در جذب مخاطب داشته‌اند.

فیلم سینمایی «صحنه‌زنی» به کارگردانی علیرضا صمدی یکی از همین فیلم‌ها است. فیلمی که عدم حضور آن در جشنواره ملی فیلم فجر در بهمن‌ماه سال ۹۹ زمینه‌ساز طرح برخی گلایه‌ها شده بود و حالا حضور این فیلم در بخش «جلوه‌گاه شرق» جشنواره جهانی فیلم فجر موردتوجه اصحاب رسانه قرار و مخاطبان سینمادوست قرار گرفته است.

ستاره‌ای که «دشت خاموش» را روشن کرد/ یک قدم مانده به خط پایان

«صحنه‌زنی» را علیرضا صمدی کارگردانی کرده است که در کارنامه حرفه‌ای خود کارگردانی فیلم «بی‌نامی» را دارد و حالا بار دیگر دست روی یک سوژه تلخ اجتماعی گذاشته است.

این فیلم با روایت داستانی مرتبط با یک تیم خلافکار حرفه‌ای در زمینه جرم صحنه‌سازی برای تصادف و اخذ دیه، داستان خود را آغاز می‌کند و با نزدیک شدن به یکی از اعضای این گروه، داستان خود را بسط می‌دهد تا در عین روایت کامل یک فروپاشی، تصویری از ریشه‌های شکل‌گیری بزه‌هایی از این دست در سطح اجتماع ارائه دهد.

صمدی در دومین فیلم کارنامه خود، کارگردانی قابل قبولی دارد و مهمترین امتیاز فیلمش بازی متفاوت بازیگران اصلی است. از میان بازیگران این فیلم مجید صالحی و بهرام افشاری حضوری متفاوت را در نقش اعضای یک باند خلافکار از خود ارائه کرده‌اند.

نکته روز؛ حسین انتظامی

حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی روز گذشته در ششمین روز از برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر به پردیس چارسو آمد و از بخش‌های مختلف این رویداد هنری بازدید کرد. این آخرین رویداد مهمی است که احتمالاً با حضور او برگزار می‌شود. خودش هم پیش از این عنوان کرده بود که قرار است رایزن فرهنگی ایران در اتریش شود و دیر و دور نیست از سمت ریاست سازمان سینمایی کناره‌گیری کند.

انتظامی در این بازدید در جمع خبرنگاران قرار گرفت از بازنمایی تصویر ایران در مجامع بین‌المللی به واسطه فیلم‌های سینمایی گفت.

او در بخشی از این گفتگو عنوان کرد که «باید از جامعه ایرانی در سینمای ایران یک بازنمایی جامع و واقعی باشد. ما فیلم‌های امیدبخش بسیاری داریم. باید مشوق‌هایی برای این آثار در نظر گرفته شود تا جریان حضور در عرصه‌های بین‌المللی به همین سمت و سو برود.»

ستاره‌ای که «دشت خاموش» را روشن کرد/ یک قدم مانده به خط پایان

همچنین در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به این نکته اشاره کرد که «فرهنگ از آن حوزه‌هایی است که همه فعالان، سیاست‌گذاران و مجریان باید نسبت به آن توجه ویژه داشته باشند. در همه حوزه‌ها از کتاب تا سینما، باید این توجه به حوزه فرهنگ وجود داشته باشد تا شاهد رشد جوانان باشیم.»

اظهارات اخیر رئیس سازمان سینمایی هرچند ناظر به آینده است اما باید دید حسین انتظامی در طول تصدی پست ریاست این سازمان چقدر در تحقق این اهداف چگونه عمل کرده است؟

او که بر یکی از کرسی‌های مهم تصمیم‌گیری‌های کلان در حوزه سینما تکیه زده تا چه میزان توانسته تصویری روشن از ایران به جهان مخابره کند و آیا توانسته سینما را به عنوان یکی از اولویت‌ها مطرح کند؟

پیشنهاد روز؛ چهارصد ضربه

امسال در بخش کلاسیک‌های مرمت شده علاوه بر فیلم‌های مطرح سینمای ایران آثاری از کشورهای دیگر هم مورد توجه قرار گرفته است می‌توان به آثاری همچون «سفر هوایی من به ایران»، عصر باشکوه»، «چهارصد ضربه» اشاره کرد.

«چهارصد ضربه» که از اولین ساخته‌های فرانسوا تروفو محسوب می‌شود از مهمترین آثار موج نوی سینمای فرانسه محسوب می‌شود که امسال نسخه‌ای مرمت شده از آن در این رویداد سینمایی به نمایش درآمده و توانسته نظر فیلم بازها را به خود جلب کند.

فیلم داستان یک پسر نوجوان پاریسی به نام آنتوان دوآنل را به تصویر می‌کشد که به اعتقاد پدر، مادر و معلمان خود پسری دردسرساز است.

ستاره‌ای که «دشت خاموش» را روشن کرد/ یک قدم مانده به خط پایان

این فیلم را می‌توان از تأثیرگذارترین آثار در حوزه نوجوانان بالغ به شمار آورد فیلمی که البته الهام گرفته از دوران جوانی خود تروفو است.

ژان‌لوک گدار درباره این فیلم در همان سال‌ها در کایه دو سینما نوشته بود که «چهارصد ضربه غرورآمیزترین، سرکش‌ترین، سرسخت‌ترین، به عبارت دیگر آزادترین فیلم در جهان خواهد بود.

«چهارصد ضربه» فیلمی خواهد بود با امضای صداقت، سرعت، هنر، تازگی، سینما، اصالت، گستاخی، وخامت، تراژدی، احیا، شاه اوبو، فانتزی، بی رحمی، عطوفت، عمومیت و ظرافت‌.

فرانسوا تروفو با «چهارصد ضربه» هم به سینمای مدرن و هم به کلاس‌های درس کودکی ما پا می‌گذارد.»

«چهارصد ضربه» در سال ۱۹۵۹ ساخته شده و در همان سال‌ها مورد اقبال جشنواره کن نیز قرار گرفته است.

این فیلم فردا ۱۲ خرداد ساعت ۱۳:۳۰ در سالن ۶ پردیس چارسو به نمایش درمی‌آید.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند