بازیگر

متولدین ۰۴ ژوئن سینما ، تئاتر و موسیقی؛ آنجلینا جولی

به گزارش ردکارپت فیلم:  آنجلینا جولی (انگلیسی: Angelina Jolie‎، پیش‌تر جولی پیت؛ زادهٔ ۴ ژوئن ۱۹۷۵) بازیگر ، فیلمساز و بشردوست آمریکایی است. او دریافت‌کنندهٔ افتخارات بسیاری از جمله یک جایزهٔ اسکار و سه جایزهٔ گلدن گلوب بوده‌است. جولی چندین‌بار پردرآمدترین بازیگر زن هالیوود نامیده شده‌است.

جولی نخستین بار در کودکی در کنار پدرش جان ویت با ایفای نقش در نگاهی به بیرون (۱۹۸۲) در تلویزیون حضور یافت و فعالیت سینمایی او یک دهه بعد با تولید کم بودجه سایبورگ ۲ (۱۹۹۳) به‌طور جدی آغاز شد و به دنبال آن نخستین نقش اصلی او در یک فیلم بزرگ هکرها (۱۹۹۵) بود. وی در فیلم‌های زندگینامه‌ای تحسین شده جورج والاس (۱۹۹۷) و جیا (۱۹۹۸) بازی کرد و برای بازی در درام دختر، ازهم‌گسیخته در سال ۱۹۹۹ برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد.

نام در زمان تولد آنجلینا جولی وُیت
زادهٔ ۴ ژوئن ۱۹۷۵ ‏(۴۵ سال)
لس آنجلس، کالیفرنیا، ایالات متحده
دیگر نام‌ها آنجلینا جولی پیت
شهروندی
  • ایالات متحده
  • کامبوج
تحصیلات دانشگاه نیویورک، موسسه تئاتر لی استراسبرگ
پیشه
  • بازیگر
  • فیلم‌ساز
  • بشردوست
سال‌های فعالیت ۱۹۸۲–اکنون
آثار فهرست کامل
منصب نمایندهٔ ویژه کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان
همسر(ها)
  • جانی لی میلر (ا. ۱۹۹۶–ج. ۱۹۹۹)
  • بیلی باب تورنتون (ا. ۲۰۰۰–ج. ۲۰۰۳)
  • برد پیت (ا. ۲۰۱۴–۲۰۱۹)
فرزندان ۶
والدین
  • جان ویت
  • مارچلین برتراند
خویشاوندان
  • جیمز هیون (برادر)
  • بری وُیت (عمو)
  • چیپ تیلور (دایی)

او با ایفای نقش قهرمان بازی‌های ویدیویی لارا کرافت در فیلم لارا کرافت: مهاجم مقبره (۲۰۰۱) به بازیگری برجسته در هالیوود تبدیل شد. او فعالیت ستاره ای اکشن خود را با آقا و خانم اسمیت (۲۰۰۵)، تحت تعقیب (۲۰۰۸)، سالت (۲۰۱۰) و توریست (۲۰۱۰) ادامه داد و با بازی در درام‌های قلب قدرتمند (۲۰۰۷) و بچه جایگزین (۲۰۰۸) مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.

ایفای نقش در بچه جایگزین باعث شد جولی نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شود. بزرگترین موفقیت تجاری او با فیلم فانتزی مالفیسنت (۲۰۱۴) حاصل شد. او همچنین به دلیل نقش اصلی صداپیشگی خود در فرنچایز انیمیشنی بزرگ پاندای کونگ‌فوکار (۲۰۰۸–اکنون) معروف است. جولی همچنین چندین درام جنگی مانند در سرزمین خون و عسل (۲۰۱۱)، شکست‌ناپذیر (۲۰۱۴) و اول پدرم را کشتند (۲۰۱۷) را کارگردانی و نویسندگی کرده‌است.

جولی علاوه بر کارهای سینمایی‌اش، به خاطر تلاش‌های بشردوستانه‌اش معروف است و جایزه بشردوستانه ژان هرشولت و همچنین جایزه افتخاری سفارش سنت مایکل و سنت جورج را دریافت کرده‌است. او جنبش‌های مختلفی از جمله حفاظت، آموزش و حقوق زنان را ترویج می‌کند و بیشتر از همه به دلیل حمایت از طرف پناهندگان به عنوان فرستاده ویژه کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان (UNHCR) مورد توجه قرار گرفته‌است.

به عنوان یک چهرهٔ عمومی، از جولی به عنوان یکی از تأثیرگذارترین و قدرتمندترین افراد در صنعت سرگرمی آمریکا یاد می‌شود. رسانه‌های گوناگون برای چندین سال از او به عنوان زیباترین زن جهان یاد می‌کردند. زندگی شخصی وی از جمله روابط، ازدواج‌ها و سلامتی وی در معرض توجه عمومی بسیاری از رسانه‌ها و مردم بوده‌است. او از بازیگران جانی لی میلر و بیلی باب تورنتون طلاق گرفته و از نظر قانونی از برد پیت جدا شده‌است. او و پیت شش فرزند با هم دارند که سه نفر از آنها در سطح بین‌المللی پذیرفته شده‌اند.

زندگی‌نامه

آنجلینا جولی وُیت در روز ۴ ژوئن ۱۹۷۵ در لس آنجلس، کالیفرنیا به دنیا آمد. پدر و مادرش، جان ویت و مارچلین برتراند هردو بازیگر هستند. او خواهر جیمز هیون، بازیگر و همچنین خواهرزاده چیپ تیلور، خواننده-ترانه‌سرا و بری ویت، زمین‌شناس و آتشفشان‌شناس است.

پدر و مادر تعمیدی او، جکلین بیسیت و ماکسیمیلیان شل هر دو بازیگر هستند. از طرف پدر، جولی از نژاد آلمانی و اسلواکی است، در حالی که از طرف مادرش، او در اصل نژاد فرانسوی کانادایی، هلندی و آلمانی دارد. او اشاره کرده‌است که بخشی از ایروکوا از طریق یک جد هیوون در سده ۱۷ است.

پس از طلاق پدر و مادرش در سال ۱۹۷۶ او و برادرش با مادرشان زندگی می‌کردند. مادرش هدف‌های بازیگری خود را رها کرده بود تا روی بزرگ کردن فرزندانش تمرکز کند.

مادر جولی او را به عنوان یک کاتولیک بزرگ کرد اما او را ملزم به رفتن کلیسا نمی‌کرد. در کودکی او بیشتر با مادرش فیلم تماشا می‌کرد و این به‌جای شغل موفق پدرش بود که باعث علاقه‌اش به بازیگری شد؛ ولی در هفت سالگی نقش کمی در نگاهی به بیرون (۱۹۸۲) به نویسندگی پدرش داشت.

هنگامی جولی شش ساله بود، مادرش و پارتنرش بیل دی خانواده را به پالیسدس، نیویورک منتقل کردند؛ آنها پنج سال بعد به لس آنجلس بازگشتند. جولی سپس تصمیم گرفت که می‌خواهد بازیگری کند و در انستیتوی تئاتر لی استراسبرگ ثبت نام کرد. او در آنجا به مدت دو سال آموزش دید و در چندین اجرای بر روی صحنه حضور یافت.

جولی ابتدا در دبیرستان بورلی هیلز تحصیل کرد و در آنجا احساس می‌کرد که در میان فرزندان برخی از خانواده‌های مرفه منطقه، منزوی شده‌است چرا که مادرش با درآمد متوسط‌تری زندگی می‌کرد. همچنین او توسط دانش آموزان دیگر به علت لاغری زیاد و استفاده از عینک و براکت ارتودنسی مورد تمسخر قرار گرفت.تلاش‌های اولیه او برای مدلینگ‌شدن به اصرار مادرش، بی‌نتیجه ماند.

او سپس به دبیرستان مورنو، یک مدرسه جایگزین منتقل شد و در آنجا با پوشیدن لباس کاملاً سیاه، رفتن به ماشینگ و تجربه نایف پلی با دوست‌پسرش، به یک «پانک اوت‌سایدر» تبدیل شد.

او کلاس‌های بازیگری خود را رها کرد و علاقه داشت مدیر مراسم تدفین شود و دوره‌های خانگی برای تحصیل مومیایی کردن را گذراند. جولی در ۱۶ سالگی پس از پایان رابطه با دوست‌پسرش، از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد و قبل از بازگشت به تحصیلات تئاتر، آپارتمان خود را اجاره کرد.

جولی در نوجوانی به سختی می‌توانست از نظر عاطفی با دیگران ارتباط برقرار کند و در نتیجه، خودش را آزار می‌داد. وی در سن ۲۰ سالگی تقریباً از هر نوع مواد مخدر به خصوص هروئین استفاده کرده بود. جولی در نوجوانی از افسردگی رنج می‌برد و در سنین ۱۹ تا ۲۲ سالگی، دو بار اقدام به خودکشی کرد. وی همچنین قصد داشت قاتلی را برای کشتن خود استخدام کند. او همچنین با مشکل بی خوابی و اختلال خوردن دست و پنجه نرم می‌کرد.

هنگامی که جولی ۲۴ ساله بود، دچار یک فروپاشی روانی شد و به مدت ۷۲ ساعت در بخش روانپزشکی مرکز پزشکی UCLA بستری شد.دو سال بعد از این ماجرا و پس از به فرزندخواندگی قبول کردن فرزند اولش، مادوکس، جولی در زندگی خود ثبات پیدا کرد. او بعداً در این باره اظهار داشت «من می دانستم هنگامی که نسبت به مادوکس متعهد شوم، دیگر هرگز خودباخته نخواهم شد.»

زندگی شخصی

همسر اول وی جانی لی میلر است که در سال ۱۹۹۶ با او ازدواج کرد و در سال ۱۹۹۹ از وی جدا شد؛ همسر دوم او بیلی باب تورنتون است که در مه ۲۰۰۰ با هم ازدواج کردند، ولی سرانجام پس از ۳ سال ازدواجشان به جدایی انجامید.

پس از بازی در فیلم آقا و خانم اسمیت، او و برد پیت وارد یک دوستی عاشقانه و سرانجام در سال ۲۰۰۶ صاحب دختری به نام شیلو شدند که به خاطر باورهایشان در مورد پایان دادن به فقر و بدبختی مردم آفریقا تصمیم به تولد بچه‌شان در کشور فقیر و آفریقایی نامیبیا گرفتند. آنجلینا جولی به همراه برد پیت افزون بر سه فرزند بیولوژیکی خود، سرپرستی مدوکس پسر بچه یتیم اهل کامبوج، پکس کودک ویتنامی و یک دختر یتیم اهل اتیوپی به نام زهرا را بر عهده دارند.

برد پیت در ۲۶ ژانویهٔ ۲۰۱۲ رسماً اعلام کرد که او و جولی تصمیم به ازدواج دارند. او گفت:

«ما تصمیم گرفته بودیم ازدواج نکنیم تا زمانی که برای هیچ زوجی منع ازدواج وجود نداشته باشد ولی گمان نمی‌کنم دیگر بتوانیم بیش از این مقاومت کنیم. ازدواج ما برای بچه‌هایمان خیلی مهم است و همیشه در این باره از ما پرسش می‌کنند. برای من هم مهم است. دوست دارم آن نوع تعهد ایجاد بشود.»

در ادامهٔ گفتگو زمانی که از او پرسش شد آیا رسماً از جولی خواستگاری کرده یا نه، وی جواب داد:

«دیگر از این فراتر نمی‌روم … ولی زمانی که عاشق کسی هستی و با او یک خانواده تشکیل بدهی و خودت هم دوست داری یک تعهد میان‌تان ایجاد بشود و نتوانی خیلی خنده‌دارست،»

آنجلینا جولی در ۱۴ مهٔ ۲۰۱۳ اعلام کرد به دلیل دارا بودن یک ژن معیوب، احتمال ابتلای او به سرطان پستان ۸۷ درصد و ابتلا به سرطان تخمدان ۵۰ درصد بوده و به این خاطر دست به عمل جراحی ماستکتومی (پستان‌برداری) زده و آن‌ها را برداشته‌است و جراحی‌ها و مراحل درمانی وی از فوریهٔ ۲۰۱۳ تا پایان آوریل ۲۰۱۳ به درازا انجامید.

وی ذکر کرد که سرطان پستان باعث مرگ مادرش شده‌است و با توجه به این عمل‌ها احتمال سرطان پستان در وی به زیر ۵ درصد رسیده‌است.
جولی در کنار حرفهٔ اصلی خویش، طراح جواهر نیز هست. وی در سال ۲۰۱۶ برای جدا شدن از برد پیت دادخواست داد که این کار دنیای هالیوود را در بهت و ناباوری فرو برد، او دلیل کارش را اعتیاد پیت به الکل و مخدر اعلام کرد و در دادخواست خود تنها خواسته‌اش واگذاری سرپرستی ۶فرزندش بود.

در ماه مه ۲۰۲۱، پس از یک نبرد طولانی مدت بین جولی و پیت دربارهٔ گرفتن حضانت فرزندانشان در دادگاه، به پیت حق حضانت مشترک فرزندانش با آنجلینا جولی اعطا شد.

او در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد به فلج بل مبتلاست.

در رسانه‌ها

او بارها توسط رسانه‌ها به عنوان زیباترین و جذاب‌ترین زن انتخاب شده‌است. از جمله اسکوایر که در سال ۲۰۰۴ او را سکسی‌ترین زن و پیپل در سال ۲۰۰۶ او را زیباترین زن معرفی کرد.

در تاریخ ۲ دسامبر ۲۰۱۰، سایت سرگرمی و طنزپرداز spoof در خبری طنزآمیز اعلام کرد که مطابق اسناد افشا شده توسط ویکی لیکس آنجلینا جولی جاسوس سازمان سیا بوده‌است. با وجود تأکید سایت spoof در مورد طنز بودن خبر خود، رسانه‌های فارسی‌زبان این خبر را به عنوان یک خبر جدی منتشر کردند.

فیلم‌شناسی

سال عنوان نقش
۱۹۸۲ نگاهی به بیرون Tosh – Patti’s Daughter
۱۹۹۳ سایبورگ ۲ Casella ‘Cash’ Reese
۱۹۹۳ “آلیس و ویریل” آلیس
۱۹۹۵ بدون مدرک Jodie Swearingen
۱۹۹۵ هکرها Kate
۱۹۹۶ عشق است همه آنچه هست Gina Malacici
۱۹۹۶ فوکس‌فایر Legs Sadovsky
۱۹۹۶ ماه موهاوی النور رگبی
۱۹۹۷ بازی خدا کلر
۱۹۹۷ جرج والاس کورنلیا
۱۹۹۷ زنان واقعی جورجا
۱۹۹۸ جیا جیا ماری کارانجی
۱۹۹۸ آشپزخانه جهنم Gloria McNeary
۱۹۹۸ بازی با قلب Joan
۱۹۹۹ چپاندن قوطی‌حلبی Mary Bell
۱۹۹۹ شکارچی استخوان Amelia Donaghy
۱۹۹۹ دختر، ازهم‌گسیخته Lisa Rowe
۲۰۰۰ سرقت در ۶۰ ثانیه Sara ‘Sway’ Wayland
۲۰۰۱ لارا کرافت: مهاجم مقبره لارا کرافت
۲۰۰۱ گناه اصلی Julia Russell / Bonny Castle
۲۰۰۲ زندگی یا چیزی شبیه به آن Lanie Kerrigan
۲۰۰۳ لارا کرافت مهاجم مقبره: گهواره حیات لارا کرافت
۲۰۰۳ فراتر از مرزها Sarah Jordan
۲۰۰۴ گرفتن جان‌ها Illeana
۲۰۰۴ داستان کوسه Lola
۲۰۰۴ کاپیتان اسکای و دنیای فردا Franky
۲۰۰۴ تب انقلابی
۲۰۰۴ اسکندر المپیاس
۲۰۰۵ آقا و خانم اسمیت Jane Smith
۲۰۰۶ چوپان خوب Margaret ‘Clover’ Russell
۲۰۰۷ بئوولف مادر گرندل
۲۰۰۷ قلب قدرتمند Mariane Pearl
۲۰۰۷ مکانی در زمان
۲۰۰۸ تحت تعقیب Fox
۲۰۰۸ همزاد Christine Collins
۲۰۰۸ پاندای کونگ‌فوکار استاد ببری
۲۰۱۰ سالت Evelyn Salt
۲۰۱۰ توریست Elise Clifton-Ward
۲۰۱۱ پاندای کونگ‌فوکار ۲ (صداگذار در نقش استاد ببری)
۲۰۱۱ در سرزمین خون و عسل (کارگردان و نویسنده)
۲۰۱۴ مالفیسنت مالفیسنت
۲۰۱۴ شکست‌ناپذیر (کارگردان و تهیه‌کننده)
۲۰۱۵ کنار دریا (کارگردان و نویسنده و تهیه‌کننده)
۲۰۱۶ پاندای کونگ‌فوکار ۳ (صداپیشه استاد ببری)
۲۰۱۷ اول پدرم را کشتند (کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده)
۲۰۱۹ مالفیسنت: سردسته اهریمنان مالفیسنت
۲۰۲۰ دور برو رز لیتلتون
۲۰۲۱ کسانی که آرزوی مرگ مرا می‌کنند هانا
۲۰۲۱ اترنالز ثنا

افتخارات

  • دریافت جایزه اسکار
  • سه بار دریافت جایزه گلدن گلوپ
  • دریافت جایزه بشردوستانه ژان هرشولت
  • دو بار دریافت جایزه اتحادیه بازیگران سینما
  • آنجلینا جولی به انتخاب لیست جهانی CB150 به عنوان یکی از زیباترین زنان جهان ثبت شده‌است.
  • زیباترین زن سال ۲۰۱۱ به انتخاب مجله ونتی فر
  • دومین زن زیبای سال ۲۰۱۲ به انتخاب سایت بانوان
  • زیباترین زن سال ۲۰۱۳ به انتخاب سایت hollywood buzz
  • سومین زن زیبای سال ۲۰۱۳ به انتخاب هاف‌پست
  • سومین زن زیبای سال ۲۰۱۴ به انتخاب hollywood buzz

 


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند