سینما

افزایش نامتعارف هزینه تولید در سینما

به گزارش ردکارپت فیلم: غلامرضا موسوی تهیه‌کننده باسابقه سینما ضمن اشاره به افزایش نامتعارف هزینه تولید در سینما گفت: در حال حاضر تهیه‌کنندگان به دلیل شرایط اکران و تولید با نوعی شبه ورشکستگی مواجه هستند.

غلامرضا موسوی تهیه‌کننده سینما و رئیس هیات مدیره اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان با اشاره به مشکلات تهیه کنندگان در حوزه تولید فیلم با شیوع ویروس کرونا گفت: در حقیقت اصلی‌ترین مشکلی که وجود دارد این است که کرونا هست و زمانی که کرونا هست، تولید با مشکلات بیشتر و هزینه بیشتر روبرو است، چون در حقیقت هر تهیه‌کننده‌ای برای سلامت همکارانش و اینکه کارها به درستی انجام شود و کسی دچار مصیبت و مشکل نشود، با مشکلاتی مواجه است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه اکثریت دوستان واکسینه نشده‌اند، تهیه‌کنندگان با هزینه‌های بسیار بالایی روبرو هستند و این هزینه بالا باعث می‌شود که نتوانند با قیمت‌های متعارف تولیدات خود را ادامه دهند.

این تهیه کننده سینما ادامه داد: از طرف دیگر ورود پلتفرم‌ها به تولید باعث شده است که هزینه‌های تولید را به نحو غیرعاقلانه‌ای افزایش دهند، در واقع هزینه تولید و دستمزدها به شکل غیرمتعارفی افزایش پیدا کرده و این باعث شده تا قیمت تولید در سینما نیز افزایش پیدا کند.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر فیلم‌هایی از سال ۱۳۹۸ باقی مانده، فیلم‌های سال ۱۳۹۹ اضافه شده و فیلم‌های نیمه اول ۱۴۰۰ نیز اضافه خواهد شد و هنوز هیچ‌کدام اکران نشده است، بنابراین با یک انبوهی از فیلم مواجه هستیم که عملاً اکران نشده است و این خود جزو مصیبت‌هایی است که سینما درگیر آن شده است. از طرفی به دلیل اینکه در حوزه واکسینه کردن مردم، کشوری هستیم که وزارت بهداشت در این زمینه دیر اقدام کرده است و عملاً در حوزه واکسینه کردن مردم عقب هستیم، بنابراین زندگی به شکل متعارف و عادی به سادگی شکل نخواهد گرفت، یعنی اگر واکسینه کردن ۵۰ درصدی مردم تمام شده بود، طبیعتاً به سمت اینکه زندگی به شکل عادی پیش رود بسیار بود و متأسفانه در حال حاضر چنین مسأله‌ای وجود ندارد.

این تهیه‌کننده سینما و رئیس هیات مدیره اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان توضیح داد: سینماداران عملاً بعد از ۱۶ ماه با نوعی شبه ورشکستگی روبرو هستند چرا که در بسیاری از موارد حتی هزینه‌های اولیه و دستمزد را نمی‌توانند پرداخت کنند، ضمن اینکه سال به سال حقوق و دستمزد کارکنانشان طبق قانون کار افزایش پیدا کرده و این هزینه‌ها اضافه شده است.

موسوی در پایان گفت: تولید نیز با همین مشکلات روبرو است، یعنی امکان اکرانی که بتواند هزینه‌ها را بازگرداند وجود ندارد، در حقیقت اکران در حال حاضر وجود دارد و هر فیلمی که بخواهد می‌تواند اکران شود، اما به دلیل اینکه مردم کمتر به سینما می‌روند، طبیعتاً تهیه‌کنندگان علاقه‌ای به اینکه بتوانند فیلم‌های خود را اکران کنند ندارند چرا که نگران بازگشت سرمایه هستند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند