بهنام شریفی

کلیدواژه‌هایی که «باعث» را خلق کرد

به گزارش ردکارپت فیلم: بهنام شریفی کارگردان نمایش «باعث» گفت، مفاهیمی چون زمان، قضاوت، تکنولوژی، تنهایی و مرگ باعث نوشتن این نمایش نامه شدند.

بهنام شریفی کارگردان نمایش «باعث» درباره این اثر گفت: اجرای ما پژوهش و بازیگر محور است که در چارچوب دوران کرونا طراحی شده است. یعنی در هر اجرا یک یا دو نفر حضور دارند و اجرا‌ها برپایه مونولوگ است؛ به این ترتیب که هر روز یک بازیگر به مونولوگش می‌پردازد و بازیگران هر نمایش در روز بعد تغییر می‌کنند. همچنین نمایش «باعث» برای دومین بار است که اجرا می‌شود. پارسال اجرای این نمایش در فضای محدود و به صورت آزمایشی روی صحنه رفت، اما امسال در فضای تماشاخانه اجرا می‌شود.

وی افزود: قصه‌های این نمایش برگرفته از نقاشی‌های دو نقاش آمریکایی به نام‌های ادوارد هاپر و نایجل است که تجربه زیستی با آن درآمیخته شده است. شخصیت‌های داستان قاسم، ملکه انگلستان و چند کاراکتر دیگر با تکیه بر چند کلید واژه داستان را روایت می‌کنند. تنهایی، مرگ، قضاوت، زمان و تکنولوژی کاز جمله این کلید واژه‌ها هستند. کل این داستان، مونولوگ پنج پرده‌ای در ۲۰ دقیقه‌ است.

کارگردان نمایش «باعث» درباره دلیل انتخاب این نمایش نامه گفت: این نمایش نقطه مقابل انسان در عصر مدرن است. او در دوران کرونا تقابل مرگ و زندگی را دیده است؛ یعنی برای همه ما این موضوع پیش آمده که در دوران کرونا بار‌ها به مرگ فکر کرده ایم و در تنهایی به سر برده و درگیر صفحات مجازی و اخبار در زمان دوران کرونا شده ایم. همه این اتفاقات باعث شد که به این کلیدواژه‌ها برسیم. این پنج گزاره گزاره‌هایی هستند که همه  در یک سال گذشته بسیار با آن سر و کار داشتیم و همه این اتفاقات باعث رو در رو شدن شخصیت‌ها و مخاطب شد، به این دلیل نام این «نمایش» باعث شد.

شریفی درباره صحنه این نمایش گفت: فرم صحنه «باعث» مینی مالی یا به عبارت دیگر ساده انگارانه است و از طریق عناصری که در آن وجود دارد مانند یک ویدیو پروژکتور است، از طریق آن صفحه‌ای روی دیوار پخش می‌شود که تنهایی بازیگر را نشان می‌دهد. فقط سعی کردم دغدغه جهان شمول را در کارم نشان دادم و چیزی که مخاطب از منظر یک هنرمند ببیند.

وی در پایان راهکاری درباره احیای تئاتر ارائه کرد و گفت: اگر کارگروهی شکل گیرد که  ما را از جزیره خودمان خارج کند و با هنرمندان دیگر تعامل و گفت‌وگو داشته باشیم، باعث می‌شود فرآیند حضورمان در جامعه مشخص شود که بتوانیم مشکلات موجود را رفع کنیم.

 


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند