آهنگساز

متولدین ۲۲ تیر سینما ، تئاتر و موسیقی؛ فرامرز اصلانی

به گزارش باکس افیس ایران: فرامرز اصلانی (زادهٔ ۲۲ تیر ۱۳۳۳ در تهران) آهنگساز ، ترانه‌سرا ، نوازندهٔ چیره‌دست گیتار و خوانندهٔ سرشناس موسیقی پاپ ایرانی است.

زندگی و فعالیت‌ها

اصلانی دانش‌آموختهٔ رشتهٔ روزنامه‌نگاری از دانشگاه لندن است. او ترانه‌ها و موسیقی‌اش را بیشتر خود می‌نویسد و آن را با سبک ویژه خودش با گیتار و آواز اجرا می‌کند.

وی پس از پایان تحصیلات به روزنامه‌نگاری پرداخت و نوشته‌های بسیاری را به زبان‌های انگلیسی و فارسی منتشر کرد. سال ۱۹۷۲ از انگلستان به لس‌آنجلس رفت و چهار سال در آنجا بود سپس به ایران بازگشت و فعالیت خود را یکی از روزنامه‌های انگلیسی‌زبان به نام تهران ژورنال (Tehran Journal) آغاز کرد.

در سال ۱۹۷۷ او مورد توجه رئیس کمپانی سی‌بی‌اس رکوردز اینترنشنال در تهران قرار گرفت و نخستین مجموعه از آثار موسیقی خود را تحت عنوان دلمشغولی‌ها به همراه کمپانی سی‌بی‌اس منتشر کرد که به سرعت توانست جزو پرفروش‌ترین آثار موسیقی در آن سال قرار گیرد.

نام شناسنامه‌ای فرامرز حسین‌زاده
زاده ۲۲ تیر ۱۳۳۳
۱۳ ژوئیهٔ ۱۹۵۴ ‏(۶۶ سال)
تهران، ایران
ژانر موسیقی پاپ فارسی
ساز(ها) گیتار
سال‌های فعالیت ۱۹۷۷-اکنون
ناشر(ان) کلتکس رکوردز

شرکت ترانه

کلمبیا رکوردز

وبگاه faramarzaslani.com اینستاگرام رسمی ستار
سازهای اصلی
گیتار
تحصیلات رشته روزنامه‌نگاری
دانشگاه لندن، انگلستان Flag of England.svg
آلبوم پرآوازه دلمشغولی‌ها

پس از انقلاب سال ۱۹۷۹ او به همراه خانواده‌اش ایران را ترک کرد و در انگلستان سکنی گزید. در آنجا به‌طور هم‌زمان فعالیت‌های رسانه‌ای و موسیقایی‌اش را پی گرفت. هر دو دختر او به نام‌های فدرا و رکسانا نیز مانند پدر در زمینه موسیقی فعالیت می‌کنند. از مهم‌ترین آثار اصلانی که در ایران هم به شهرت فراوانی رسید آلبوم‌های دلمشغولی‌ها و روزهای ترانه و اندوه بود.

آلبوم‌های فرامرز اصلانی در داخل ایران اجازه پخش ندارند، اما برخی آهنگ‌های او از جمله آهوی وحشی با شعری از حافظ بارها از رادیوی جمهوری اسلامی ایران پخش شده‌است.

در سال ۱۳۹۷ گزیده‌ای از ترانه‌های اصلانی در قالب کتاب «روزهای ترانه و اندوه: گزینۀ ترانه‌های فرامرز اصلانی» توسط نشر کوله‌پشتی منتشر شد.

آلبوم‌ها

  • دلمشغولی‌ها (۱۹۷۷)
  • به یاد حافظ (۱۹۷۸)
  • روزهای ترانه و اندوه (۱۹۹۹)
  • رومی – با داریوش و رامش (۲۰۰۳)
  • خط سوم (۲۰۱۰)
  • نیمه‌شب تا بامداد (۲۰۱۷)

 


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند