تراژیک

«در حضور باد» روایتی مستند از دشمنی و جنگ در دنیای امروز

به گزارش ردکارپت فیلم: علی جهانجونیا کارگردان نمایش «در حضور باد» در حال اجرای نمایشنامه‌ای است که به روایت صحنه تراژیک زندگی می‌پردازد.

علی جهانجونیا کارگردان نمایش «در حضور باد» درباره این نمایش گفت: این نمایشنامه یک مضحکه تک پرده‌ای در مورد سه شخص به نام مرد دراز، مرد چاق و میانجی است که به بررسی علل دشمنی و جنگ و هم‌چنین اهمیت مفهوم آشتی می‌پردازند، اما بحث آن‌ها به دشمنی و جنگ تبدیل می‌شود.

وی افزود: ما در بخش نمایش فعالیت‌های خود همواره روی نمایشنامه‌های بهرام بیضایی پژوهش می‌کنیم و سپس آن‌ها را با تأیید اساتید دانشگاهی با برنامه‌ریزی در خور وضعیت اجتماعی- سیاسی کشور روی صحنه می‌بریم.

این هنرمند درباره انتخاب نمایشنامه «در حضور باد» بهرام بیضایی توضیح داد: به نظرم تراژیک‌ترین آثار نمایشی اکنون شوخی به نظر می‌رسند. ما در جهانی زندگی می‌کنیم که روزانه شاهد اتفاقات تراژیک و دراماتیکی در اطرافمان هستیم که اگر آن‌ها را روی صحنه تئاتر ببینیم، شاید به بزرگ‌نمایی متهمش کنیم. اکنون مستند‌ها تراژیک‌ترین و دراماتیک‌ترین آثار هستند و این مضحکه اکنون خود مستند است که نیازی به تاثیرگذاری و درگیر کردن احساسات مخاطب ندارد؛ امری که اکنون وقتش نیست.

وی افزود: پس از اجرای نمایش «کارنامه بندار بیدخش» که سال ۱۳۹۸ با استقبال کم‌نظیر مخاطبین همراه شد؛ می‌خواستم متنی از آقای بیضایی را روی صحنه ببرم که وجه دیگری از قلم ایشان را نشان بدهد و در این زمان سخت کرونا، به‌دلیل همه فهم بودنش باعث آشتی همه اقشار جامعه با تئاتر بشود. درباره تاثیرگذاری هم قطعا هیچ انسانی کاری نمی‌کند که پیش‌بینی عدم تاثیرگذاری اش را دارد.

این هنرمند درباره نحوه انتخاب بازیگران توضیح داد: همواره سعی کرده‌ام در گروهم فضای تمرینات هفتگی را ایجاد کنم تا در آن کسب و انتقال مسائل آکادمیک تئاتر رخ دهد و همچنین بازیگران گروه همیشه در آماده‌ترین حالت خود باقی بمانند؛ در این پروژه هم از بخشی از اعضای گروه خودم بازی گرفتم که همگی جوانان دانشجو، با سواد و متخصص شاخه‌های رشته سینما و تئاتر هستند.

جهانجونیا درباره فرم صحنه نمایش «در حضور باد» گفت: در شرح صحنه این نمایشنامه آمده است چهار تیرک با یک سایه بان پارچه‌ای؛ یک میز و چند صندلی. سعی کردیم این ساختار را حفظ کنیم. اما در شیوه اجرایی، سقف کل سالن را سایه بان کار کردیم و نورپردازی را با لامپ‌هایی انجام دادیم که همانند همان‌ها در قسمت تماشاچی هم کار شده است؛ در واقع گویی کل سالن، صحنه و تماشاچی همگی زیر یک سایه بان هستند.

وی همچنین درباره مشکلات حوزه تئاتر بیان کرد: امروز بیش از هر زمانی با بی‌مسئولیتی مدیران مربوط طرف هستیم؛ حالا واضح‌تر و بی‌پرواتر از گذشته دست‌های خود را بالا گرفته‌اند و فریاد می‌زنند که به ما ربطی ندارد. چند روز پیش با یک خبر غیر رسمی توسط مدیرکل مرکز هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تئاتر را به مدت چند روز تعطیل اعلام کردند و سپس مجددا به شکل غیر رسمی اعلام کردند که سالن‌ها و اجرا‌ها با مسئولیت خودشان می‌توانند اجرا بروند. حتی اداره صدور مجوز اقلام تبلیغاتی نمایش‌ها را به عهده نمی‌گیرند و گروه‌ها را به حال خود رها کرده‌اند؛ یعنی عملا هیچ ارگان و اداره‌ای برای تئاتر وجود ندارد که امورش را پیگیری و حمایت کند.

کارگردان نمایش «در حضور باد» افزود: اکنون که فهمیده‌اند نمی‌توانند انتظارات گروه‌ها و سالن‌های خصوصی را برآورده کنند، مسئولیت آن‌ها را نپذیرفته و وظیفه‌ خود را رها کرده‌اند. چنین مرکز و اداره‌ای پس از تمام شدن این شرایط که نمی‌دانم چند سال بعد خواهد بود، حق ندارد در امور تئاتری دخالت کند. آن‌جا که باید حضور داشته باشند شانه خالی و حتی تخریب کردند پس به نظر من، هیچ اعتباری برای گروه های دانشجویی نخواهند داشت؛ قبلا هم همین‌گونه بود، اما دیگر به کمال رسیده است.

نمایش «در حضور باد»به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی علی جهانجونیا تیر و مرداد ۱۴۰۰ در تماشاخانه دیوار چهارم هر روز ساعت ۱۷ در حال اجرا است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند