گاندو

پرده برداری از فشار‌های سانسوری در فصل دوم گاندو

به گزارش ردکارپت فیلم: مجتبی امینی گفت: فشار‌های سانسوری و عدم پخش گاندو در فصل دوم آنقدر بود که کل صدا و سیما زیر این فشار بود.

مجتبی امینی تهیه کننده سریال گاندو با حضور در برنامه جهان آرا شبکه افق درباره ساخت و حواشی این سریال گفت:مستندات آنچه در گاندو روایت شد موجود است و همه مبتنی بر اتفاقات واقعی است.

وی افزود:خیلی از آقایان که در دولت قبل نقد کردند خود واقفند به این موضوع که کجا‌ها کم گذاشتند. صرفا بازی ژورنالیستی شکل دادند و به عبارتی بازی رو به جلو داشتند و خواستند حواس مردم را پرت کنند.

امینی عنوان کرد:ظرفیت نقد مسئولان دولت قبلی ما به حدی بود که سعی داشتند جلوی پخش این سریال و بستر سوال کردن مردم را بگیرند. در صنعت فیلمسازی غرب شخص رییس جمهور و دولت مورد نقد قرار می‌گیرند، اما اینجا تنها گوشه‌ای کوچک از عملکرد دولت به صورت سریال و داستان بهش پرداخته شد و همین را هم ظرفیت نقد نداشتند.

وی ادامه داد:وقتی اثر مستند می‌سازی همه واقعی است و مستند. ولی داستانی برای دراماتیزه شدن قصه، نیاز به قصه و جذابیت دارد. در داستانی که رفرنس مستند دارد باید قصه‌های جانبی بهش اضافه کنی. نمی‌شود خشک همه چیز را مستند وار گفت. ما فیلم یک سریال داستانی ساخته ایم که جذابیت داستانی هم بهش اضافه شد.وقتی آقایان می‌گویند کل ماجرا دروغ است به نوعی کل زحمات یه گروه هنرمند را زیر سوال می‌برند. گذشت زمان و گذشت تاریخ همه چیز را شفاف می‌کند. زمانی مشخص می‌شود چه کسی راه را درست رفته و چه کسی نه.

تهیه کننده گاندو اظهار کرد:ما اثری را تولید کردیم بر اساس پرونده‌هایی که وجود داشت و جایی دست گذاشتیم که نباید آنقدر ترس ایجاد شده بود برای عوامل و فشار‌ها زیاد بود که همه می‌گفتند به شوخی به هم که آیا فردا قسمت بعدی پخش می‌شود. فردا همدیگرو می‌ببینیم یا نه.بالاخره روزی همه چیز روشن می‌شود هشت سال مردم را سر کار گذاشتید و کشور را آسیب زدید. خودتون هم بهش واقفید که چه کرده اید و با اعتماد به نفس می‌گویید گاندو دروغ بوده؟!

امینی بیان کرد: فشار‌های سانسوری و عدم پخش گاندو در فصل دوم آنقدر بود که کل صدا و سیما زیر این فشار بود. پیگیری و حمایت آقای علی عسکری رئیس رسانه ملی و علی فروغی مدیر شبکه سه نبود گاندو۲ کامل پخش نمی‌شد.یک ماه و خرده‌ای در فصل یک گاندو بچه‌های صدا و سیما و کارکنان حقوق نمی‌گرفتند و همه من را مقصر می‌دانستند! انگار در برهه‌ای بودجه صدا و سیما از سوی دولت قطع شده بود.

این تهیه کننده اظهار کرد:گاندو یک نقد منصفانه دردمندانه و مطالبه گرانه بود. گاندو صدای درون مانده مردم است.ما در فصل دوم خیلی اذیت شدیم؛ همه سراغش را می‌گرفتند و خودمون فکر نمی‌کردیم بتوانیم آن را بسازیم. ولی شرمنده لطف و محبت مردم شدیم آنقدر مردم این گفتمان گاندو را دوست داشتند ما موظف شدیم که هم قدم و همکلام مردم باشیم و هرجور شده فصل دوم گاندو را بسازیم. هنرمند باید به داد مردم برسد. سطح توقع مردم تغییر کرده بود و مردم دنبال این بودند بیشتر بدانند؛ و طبعا در این مسیر مسئولان وقت باید بیشتر پاسخگو می‌بودند.

وی ادامه داد:سوژه‌هایی که در فصل دوم بود همه واقعی بودند و حتی یک جا برای اینکه زحمات دستگاه امنیتی را به تصویر بکشیم کد‌های دقیقی را در دیالوگ‌ها می‌گذاشتیم. مثلا در جا‌هایی که شارلوت حرف می‌زد. خواستیم با این کار نشان دهیم که اشراف نیرو‌های اطلاعاتی ما خیلی بالاست.اینکه سفیر انگلیس می‌گوید سریال را دوست دارد در واقع نشان می‌دهد که فرار رو به جلو کرده و ما درست به هدف زدیم.

مجتبی امینی توضیح داد:آنقدر پرونده‌های موجود زیاد است که ساعت‌ها می‌شود در موردش اثر هنری چه مستند و چ داستانی ساخت. نه تنها فصل سوم گاندو که برای صد‌ها قسمت می‌شود به این موضوعات پرداخت. باید شفافیت و آگاهی به شدت در جامعه پیش برود. ریل گذاری‌ها شروع شده و ذائقه سازی شکل گرفته و دیگر مردم مطالبه دارند که شفاف سازی شود. ما باشیم یا نباشیم، دیگر راه باز شده و این مسیر متوقف نمی‌شود.

وی عنوان کرد:اصلا با فرض که گاندو دروغ بود؛ ولی چرا روی بخشی از کارت هویت سیاسی خانم شارلوت لوپز وارته برای حضورش در ایران، باید نوشته شود سفارت علیا حضرت ملکه بریتانیا در تهران؟! ببینید نفوذ تا کجاست.

این تهیه کننده درباره تعداد قسمت های گاندو توضیح داد: اینکه می‌گویند قسمت‌های آخر گاندو دو سانسور شد درست نیست. قسمت های آخر قصه گاندو ۲ را صرفا ما مدیریت کردیم که کیفیت بالا برود و سرعت بیشتری پخش بگیرد.

امینی درباره محمد اینکه شهید شد یا خیر بیان کرد:ما ساعت‌ها در این باره حرف زدیم که پایان قصه چگونه باشد. پایان بندی این سریال با توجه به اتاق فکر شکل گرفته رقم خورد تا تعلیقی برای مخاطب شکل بگیرد. از شب گذشته با کامنت‌های متعددی مواجهیم از سوی مردم که بسیار تحت تاثیر پایان قصه و صحنه شهادت محمد قرار گرفته اند. باید دید در آینده چه اتفاقی می‌افتد.

وی افزود:گذشت زمان شرایط صحبت درباره برخی موضوعات را فراهم می‌کند. امیدوارم ظرفیت نقد در دولتمردان بیشتر شود در دولت قبلی این شعار بود، اما محقق نشد.

امینی اظهار کرد:گاندو تابوشکنی کرد و بستری را برای نقد فراهم کرد و کار را برای بقیه راحت کرد. ساخت چنین آثاری می‌تواند امید به جامعه تزریق کند و مسئولان را هوشیارتر و پاسخگوتر کند.فکر نمی‌کنم در این ژانر و حوزه تا به حال اثری این چنین ساخته شده باشد. گروه ما در شرایط سخت پروداکشن و کرونا کار کردند.

وی عنوان کرد:در برهه‌ای برای اینکه جامعه به سوی دو قطبی شدن نرود و دوره انتخابات بود، مدتی پخش فصل دوم متوقف شد و سیزده قسمت روی آنتن رفت و بعد از انتخابات بعدش روی آنتن رفت که به خاطر این وقفه از مردم عذرخواهی می‌کنم.

مجتبی امینی درباره انتشار عکس خودش و ظریف در هواپیما گفت:آن عکس مربوط به ساخت یک مستند درباره برجام بود. به لطف برادر عزیزم آقای عراقچی فرصتی فراهم شد که برای ساخت این مستند همراه تیم مذاکره کننده باشیم که ادامه دار نشد و بعد از مدتی ساخت این مستند متوقف شد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند