در حدود ۱۸ ماه گذشته تنها چند فیلم سینمایی بر پرده سینماها نمایش داده شدند که توانستند نظر مخاطبان را به خود جلب کرده و تا حدی رونق را به طور نسبی به سینماها برگردانند اما تعطیلی طولانی مدت و عدم اطمینان تهیه‌کننده‌ها به پایدار بودن وضعیت سینماها باعث شد تا کمتر تهیه‌کننده‌ای حاضر به اکران فیلمش در این شرایط شود.

اما با اکران فیلم سینمایی «دینامیت» می‌توان گفت که امید کمرنگی به سینماها و تولیدکنندگان برای اکران فیلم‌ها تزریق شد و به نظر می‌رسد که امروز پس از گذشت بیش از یک سال از شیوع ویروس کرونا دیگر اکران آثار سینمایی ریسک روزهای گذشته را ندارد و می‌توان با حمایت سازمان سینمایی حداقل به بازگشت سرمایه امیدوار بود.

به تازگی پس از اکران موفق «دینامیت» فیلم «درخت گردو» که اثری کاملاً متفاوت با «دینامیت» است، به اکران عمومی رسیده و بسیاری به اکران موفق این فیلم امیدوار هستند. در گفت‌وگو با چند تن از مدیران سینماهای شهر تهران این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید:

سپهر پهلوانی: مردم از فیلم خوب استقبال می‌کنند / کمدی یا اجتماعی بودن فیلم مهم نیست

سپهر پهلوانی مدیر سینمای ارگ اظهار داشت: سینمای ما از زمان اکران فیلم «دینامیت» توانست فروش خوبی را تجربه کند و البته در روزهای محرم و شیدت گرفتن شیوع ویروس کرونا در کشور میزان مخاطبان و فروش بلیت کاهش چشمگیری داشت که طبیعی بود اما «دینامیت» نشان داد که اگر یک فیلم بتواند نظر مخاطبان را به خود جلب کند قطعاً فروش بالایی خواهد داشت.

پهلوانی خاطرنشان کرد: ژانر فیلم‌ها اهمیتی ندارد و آنچه که مهم است جذابیت خود اثر است که اگر یک فیلم کیفیت بالایی داشته باشد و جذابیت لازم را برای جلب نظر مخاطب داشته باشد قطعاً فروش بالایی خواهد داشت اما مطمئناً فیلم‌هایی که این روزها اکران می‌شوند نباید انتظار داشته باشند که فروششان در حدی باشد که در شرایط عادی انتظار داریم. امروز فقط فیلم خوب است که می‌تواند سینماها را نجات دهد و فکر می‌کنم «درخت گردو» جذابیت لازم را داشته باشد و بتواند رونق را به سینماها برگرداند.

او افزود: فروش فیلم‌ها تقریباً از ساعت ۲۰ آغاز می‌شد و بیشترین فروش «دینامیت» نیز مربوط به این ساعت می‌شود. قطعاً ممنوعیت تردد شبانه آسیبی جدی به فروش این فیلم زد و اگر این ممنوعیت نبود فروش بیشتری را شاهد بودیم. ما به دلیل ممنوعیت تردد نیمه شب نمی‌توانستیم سانس‌های فوق‌العاده داشته باشیم در حالی که داشتن این سانس‌ها بسیار لازم بود.

مدیر سینمای ارگ در پایان خاطرنشان کرد: فیلم‌های پر فروش مشخصاتی دارند که همه این آثار را می‌شناسیم. بازیگران، موضوع فیلم و دیگر عوامل در فروش تأثیرگذار هستند و برخی فیلم‌ها نیز کاملاً مشخص است که این امکان را ندارند و اصطلاحاً به این آثار سوپرمارکتی می‌گویند که حتی اگر کمدی هم باشند امکان فروش بالا برای آن‌ها نمی‌توان متصور بود. فیلم‌هایی چون «سیاه‌باز» و «مدیترانه» فیلم‌های بدی نیستند اما این روزها فیلم «دینامیت» فروش خوبی داشته و این آثار نتوانستند نظر مخاطبان را به خود جلب کنند.

آیت ملک‌نیا: اگر «چپ راست» هم با «درخت گردو» اکران می‌شد، هر دو فیلم فروش بهتری داشتند / ریسک اکران فیلم در روزهای کرونا کمتر شده است

آیت ملک‌نیا مدیر سالن‌های سینمای موزه اظهار داشت: امروز هیچ یک از اهالی سینما انتظار ندارند که فیلم‌هایشان فروش قبل از کرونا را داشته باشد و در حال حاضر همه تنها به این فکر می‌کنیم که فیلم‌هایی اکران شود تا سینما احیا شود و امیدواریم با واکسیناسیون کامل شاید بتوان پس از جشنواره فیلم فجر امسال انتظار داشت که کم‌کم به شرایط قبل برگردیم.
ملک‌نیا خاطرنشان کرد: اکران فیلم سینمایی «دینامیت» اتفاق مثبتی بود. موضوع فیلم‌هایی که اکران می‌شوند قطعاً بسیار مهم و حائز اهمیت هستند و در استقبال آثار تأثیر خواهند گذاشت اما به نظر من فروش فیلم‌ها در مناطق مختلف با هم تفاوت دارد و برخی فیلم‌ها در برخی مناطق شهر فروش بیشتری دارد و برخی فیلم‌ها هم در مناطقی خاص مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد.

او افزود: از نظر من قطعاً از فیلم سینمایی «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان استقبال می‌شود و البته استقبال از این اثر هم باز به مناطق مختلف با فرهنگ‌های مختلف بستگی دارد اما فکر می‌کنم به طور کل فیلم با توجه به موضوعی که دارد و بازیگرانی چون مهران مدیری و پیمان معادی بتواند فروش قابل قبولی در شرایط حاضر داشته باشد.

مدیر سالن‌های سینمای موزه تأکید کرد: امروز ریسک شکست فیلم‌ها برای تهیه‌کننده‌ها و صاحبان آثار به حداقل رسیده است و فیلمسازان با ریسک کمتری می‌توانند به اکران فکر کنند. اولین فیلمی که ریسک اکران را به جان خرید فیلم سینمایی «شنای پروانه» بود که اثری جدی بود و توانست فروش نسبتاً خوبی داشت. به نظر من فیلم‌های خوب و با کیفیت فارغ از بحث ژانر که کمدی باشد یا خیر می‌توانند فروش داشته باشند.

ملک‌نیا در پایان گفت: اگر فیلم سینمایی «چپ راست» که یک فیلم کمدی است همزمان با «درخت گردو» اکران می‌شد قطعاً شرایط بهتری وجود داشت و این دو فیلم می‌توانستند به فروش یکدیگر کمک کنند. ما در سالن‌های سینما کمبودی نداریم و به نظر من مشکل اصلی در عدم وجود فیلم‌های مخاطب‌پسند در سینماها است. به نظر من در این شرایط که صاحبان آثار تمایلی به اکران ندارند بهتر است فیلم‌های خارجی را نیز برای اکران در نظر بگیریم. من فکر می‌کنم فیلم‌های خارجی روز دنیا می‌توانند فروش نسبتاً خوبی داشته باشند و حداقل به سینماها رونق بدهند.

مهدی نیک‌آیین: اگر تبلیغات خوبی صورت بگیرد فروش «درخت گردو» از «دینامیت» بیشتر خواهد بود

مهدی نیک‌آیین مدیر سینما سپیده اظهار داشت: فیلم سینمایی «درخت گردو» از آثاری است که امید زیادی به فروش آن داریم و فکر می‌کنم این فیلم اگر تبلیغات خوبی داشته باشد حتی از «دینامیت» هم می‌تواند فروش بهتری داشته باشد.

نیک‌آیین خاطرنشان کرد: در این چند سال به دلیل شرایط اجتماعی، جو جامعه و فشارهایی که روی مردم بوده از آثار کمدی همیشه استقبال خوبی صورت گرفته ولی همواره فیلم‌های سینمایی غیرکمدی بسیاری بوده‌اند که با قصه خوب و کیفیت بالایی که دارند توانسته‌اند فروش خوبی داشته باشند.

او افزود: امروز خیلی‌ از مردم جامعه هنوز نمی‌دانند که سینماها تعطیل نیستند و تصور اکثریت بر این است که به دلیل ادامه روند شیوع ویروس کرونا همچنان سینماها تعطیل هستند. اگر اطلاع‌رسانی درستی صورت بگیرد با توجه به کیفیت بالای فیلم «درخت گردو» و حضور بازیگران محبوبی چون مهران مدیری و پیمان معادی در این فیلم می‌توان به فروش بالای این اثر مثل دیگر آثار اجتماعی و غیرکمدی سال‌های اخیر اعم از «سرخپوست»، «متری شیش‌ونیم» و «ابد و یک روز» امیدوار بود.

او در ادامه اظهاراتش درباره فروش فیلم سینمایی «دینامیت» گفت: فیلم سینمایی «دینامیت» توانست فروش بسیار خوبی داشته باشد و در سینمای ما نیز استقبال خوبی از این اثر صورت گرفت. «دینامیت» طی این مدت که کرونا در کشور شایع شده یکی از معدود فیلم‌هایی بود که مخاطب حتی پیش از اکران سراغ آن را می‌گرفت و منتظر بود که این فیلم اکران شود و به همین دلیل خیالمان از فروش بالای این فیلم سینمایی راحت بود و از قبل می‌دانستیم که «دینامیت» فروش بالایی خواهد داشت و درباره فیلم «درخت گردو» نیز من چنین حسی دارم.