سریال

«زخم کاری» هم دیروز به ایستگاه پایانی رسید

به گزارش ردکارپت فیلم: خراسان نوشت: دیروز قسمت ۱۵ سریال «زخم کاری» ساخته محمدحسین مهدویان منتشر و پرونده این سریال بسته شد. مهدویان با ساخت این سریال، در اولین تجربه حضور خود در نمایش خانگی، ورود موفقی به این مدیوم داشت و «زخم کاری» مورد تحسین و توجه مخاطبان زیادی قرار گرفت.

اکنون می‌توان این مجموعه را جزو پرمخاطب‌ترین و محبوب‌ترین سریال‌های نمایش خانگی در سال‌های اخیر به حساب آورد. به بهانه پایان «زخم کاری» نگاهی داشته‌ایم به آمار بینندگان این سریال، پایان‌بندی و نقاط قوت و ضعف آن.

فیلم نامه خوب و پرکشش

همان طور که می‌دانید، سریال «زخم کاری» از رمانی به نام «بیست زخم کاری» اثر محمود حسینی‌زاد اقتباس شده بود. هرچند که سریال تفاوت‌هایی با رمان داشت. بعضی شخصیت‌ها به فیلم نامه سریال اضافه شده بودند و بعضی نیز تفاوت‌هایی با کتاب داشتند، اما در هر صورت اقتباس از کتابی که با نگاهی به نمایش نامه «مکبث» شکسپیر نوشته شده، پشتوانه خوبی برای سریال بود. بنابراین همان طور که انتظار می‌رفت، فیلم نامه «زخم کاری» با ریتم مناسب، قصه‌ای منسجم و پرکشش توانست برگ برنده سریال باشد. شروع میخکوب‌کننده این قصه در همان قسمت اول، این نوید را به مخاطب داد که قرار است اثری ملتهب، پرهیجان و جذاب تماشا کند و توقعات را بالا ببرد. آمار مخاطبان سریال هم نشان می‌دهد انتظارات از «زخم کاری» به خوبی برآورده شد.

بازی‌ به یادماندنی ستاره‌ها

یکی دیگر از نقاط قوت مهم «زخم کاری»، بازی بازیگران سریال است. جواد عزتی که تا به حال بارها توانایی خودش را با نقش‌های غیرکمدی و سخت ثابت کرده است، پس از مدت‌ها دوری از نمایش خانگی، با شخصیت «مالک» در این مجموعه بار دیگر مخاطبان را غافلگیر کرد. «مالک» به عنوان شخصیتی که از درون ضعیف و کمی ترسو است، اما در درون خود با این ضعف می‌جنگد و ظاهرش را حفظ می‌کند، نقشی پیچیده و سخت بود که عزتی با بازی درخشان خود به خوبی از پس ایفای این نقش برآمد. او از ابتدا تا انتهای سریال به خوبی فروپاشی و نابودی تدریجی شخصیت خود را نشان داده و انتخابی بسیار خوب برای نقش «مالک» بوده است. مدتی قبل در همین صفحه مفصل به حضور متفاوت رعنا آزادی‌ور در نقش «سمیرا» و بازی بی‌اغراق و حساب‌شده او پرداختیم. آزادی‌ور نیز در قسمت‌های پایانی در جلد یک زن دیوانه فرو رفت و آشفتگی این شخصیت را به تصویر کشید. سعید چنگیزیان هم در نقش «ناصر» به عنوان مردی بی‌عرضه که کمبودهای درونی‌ و حسادتش او را به شخصیتی عقده‌ای تبدیل کرده است، بازی بسیار خوبی در سریال داشت و توانست او را کاملا به مخاطب بشناساند. سیاوش طهمورث بازیگر پیش کسوت نیز در همان حضور کوتاه خود، قدرتمند و تاثیرگذار ظاهر شد. هانیه توسلی و الهه حصاری عملکرد ناموفقی در «زخم کاری» نداشتند و بازی خوبی از خود به نمایش گذاشتند، اما نمی‌توان بازی آن‌ها را جزو بازی‌های متفاوت و غافلگیرکننده به حساب آورد.

پایان‌بندی خوب و قابل پیش‌بینی

قصه «زخم کاری» از ابتدا تا قسمت ۱۴، روندی منطقی را طی کرده بود و اتفاقات از سوی مخاطب پذیرفته شده بود، اما بعضی اتفاق‌ها در قسمت ۱۴ سریال چندان باورپذیر نبود. به عنوان مثال تصادف «سمیرا»، مرگ «هانیه» درست همزمان با مرگ «مائده» و کشته شدن «اخوان» و «مظفری» در اوکراین، بسیار سریع و سرسری اتفاق افتاد که می‌توان آن را نقطه ضعفی برای سریال دانست، با این حال «زخم کاری» در قسمت ۱۵، پایان‌بندی کامل و خوبی داشت. همه شخصیت‌ها و ماجراها به سرانجام رسیدند و اتفاقات پایانی با آن چه در قسمت‌های گذشته دیدیم، تناسب داشت. البته از آن جایی که شخصیت «مالک» در این سریال به نوعی حکم «مکبث» را داشت، پیش‌بینی سرنوشت نهایی او کار سختی نبود و قابل حدس بود. علاوه بر این، با مسیری که «مالک» و «سمیرا» برای دستیابی به قدرت و ثروت طی کرده بودند، اتفاقی جز نابودی برای آن‌ها قابل تصور نبود. به همین دلیل قسمت پایانی سریال مخاطبان را غافلگیر و مبهوت نکرد.

رکوردزنی‌های «زخم کاری»

طبق آمارهایی که پلتفرم فیلیمو منتشر کرده، تعداد مخاطبان این مجموعه از ابتدا تا انتها روند صعودی داشته است و «زخم کاری» موفق شد رکوردهایی را به نام خود ثبت کند. اولین رکورد که پیشتر متعلق به مجموعه «آقازاده» بود، میزان تماشای یک قسمت سریال در روز اول انتشار بود. قسمت چهارم «زخم کاری» حدود ۱۳ میلیون و ۱۰۴ هزار دقیقه دیده شد که این رکورد پیشتر با ۱۰ میلیون و ۷۹۵ هزار دقیقه تماشا در اختیار قسمت چهارم «آقازاده» بود. «زخم کاری» که در قسمت ۱۳ نیز با تقریبا ۲۸ میلیون دقیقه تماشا، رکورد بیشترین میزان دقیقه تماشا را داشت، در قسمت ۱۴ با ۲۹ میلیون دقیقه تماشا در کمتر از ۲۴ ساعت، رکورد خود را جابه‌جا کرد. تا لحظه نوشتن این گزارش، آماری از میزان تماشای قسمت آخر منتشر نشده است، اما با توجه به آمارهای قبلی در قسمت‌های گذشته، رکوردشکنی تازه برای این سریال دور از انتظار نیست.

حواشی ممیزی و حضور جواد هاشمی

سریال «زخم کاری» در طول زمان انتشار با حاشیه‌هایی نیز مواجه شد. مهم‌ترین حاشیه مربوط به ممیزی‌های فراوان سریال بود که صدای اعتراض محمدحسین مهدویان و تدوینگر سریال را درآورد. اعمال ممیزی در نمایش ارتباط «مالک» با «منصوره» و «کیمیا» و صحنه قتل «سودابه» و «کریم» باعث شد بخش‌هایی از سریال حذف و قسمت هفتم با تاخیر و برخلاف روال روز سه‌شنبه منتشر شود. به تازگی حضور سیدجواد هاشمی در استخر در سکانسی از این مجموعه نیز حاشیه‌هایی را برای «زخم کاری» و به ویژه شخص جواد هاشمی به وجود آورد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند