قصه شهرزاد به روایت سنمار

وقتی سنمار قصه شهرزاد را روایت می‌کند

به گزارش ردکارپت فیلم: حامد شیخی کارگردان نمایش «قصه شهرزاد به روایت سنمار» درباره ویژگی های این نمایش و پرکاری اش در دوران کرونا توضیحاتی ارائه داد.

حامد شیخی نویسنده و کارگردان نمایش «قصه شهرزاد به روایت سنمار» که به تازگی اجرای خود را در پردیس تئاتر شهرزاد آغاز کرده است درباره این اثر نمایشی گفت: من قبلا کتاب «هزار و یک شب» را خوانده بودم و خیلی دوست داشتم اجرایی از آن داشته باشم. همچنین در دوران دانشجویی در نمایش «مجلس قربانی سنمار» بهرام بیضایی نیز بازی کرده بودم. در انتهای نمایشنامه زمانی که سنمار قرار است به دست نعمان پادشاه کشته شود به او می گوید یادت است که قصه گویی از ایران برایت قصه شهرزاد را تعریف کرد که در آن شهریاری هر شب دختری را به عقد خود در می آورد و فردا او را گردن می زد در حالی که کار تو خیلی بدتر از آن پادشاه است چون به من گفتی که این عمارت بسازم و حالا می خواهی من را از بالای همین کاخ به پایین پرتاب کنی.

وی ادامه داد: همین دیالوگ مرا ترغیب کرد از اینجای قصه سنمار یعنی زمانی که می خواهند او را بکشند، قصه شهرزاد را روایت کنم. همچنین در مطالعه ای که روی «هزار و یک شب» داشتم متوجه شدم که در یکی از داستان کتاب، شهرزاد همین قصه سنمار را برای شهریار تعریف می کند بنابراین به این نتیجه رسیدم که یکی از این ۲ روایت باید در گذشته دیگری باشد چون همزمانی حضور قصه شهرزاد در روایت سنمار و قصه سنمار در داستان های شهرزاد از لحاظ زمانی با هم سنخیت ندارند. البته در نهایت با مطالعه بیشتر متوجه شدم در طول زمان در داستان های «هزار و یک شب» دخل و تصرف صورت گرفته است و داستان های زیادی به آن اضافه کرده اند.

شیخی اظهار کرد: نگارش نمایشنامه اوائل خرداد به پایان رسید و از اواخر خرداد تمرین های نمایش را آغاز کردیم. در این نمایش فضای رئال و سوررئال در کنار هم قرار گرفته است و تلاش کردیم دکور نمایش نیز تنها جنبه زیبایی شناسانه نداشته و بیشتر کاربردی باشد. همچنین از تکنیک بازی در بازی و فاصله گذاری نیز در اجرا استفاده کرده ام.

این کارگردان درباره پرکاری اش در دوران کرونا یادآور شد: این اثر نمایشی هشتمین کارگردانی من در دوران کرونا محسوب می شود به شکلی که سال گذشته به عنوان پرکارترین بازیگر و کارگردان تئاتر شناخته شدم. در شرایط بحران کرونا اتفاق خطرناکی برای تئاتر در حال رخ دادن است و آن هم این است که خود تئاتری ها از تئاتر کناره گیری کرده اند و ترجیح می دهند بیشتر در شبکه نمایش خانگی فعالیت کنند در حالی که ممکن است کرونا تا چندسال ادامه داشته باشد و اگر در این مدت سالن های تئاتر خالی بمانند ممکن است تغییر کاربری دهند و دیگر سالنی برای اجرا وجود نداشته باشد.

شیخی افزود: نکته دیگر این است که بسیاری از تئاتری ها به سراغ تئاترهای آنلاین رفته اند که به نظرم ادامه دار شدنش در آینده، خطرناک و به ضرر تئاتر است چون همین مساله باعث تغییر کاربری و تعطیلی سالن های نمایش می شود و دیگر چیزی به نام تئاتر زنده وجود نخواهد داشت. در واقع تئاتر آنلاین، عقب نشینی از تئاتر زنده را پررنگ تر می کند که در آینده به ضرر تئاتر تمام می شود.

وی در پایان درباره استقبال مخاطبان از اجراها در این شرایط گفت: نمی‌توان گفت در این شرایط تماشاگران به سالن ها نمی آیند. همین جمعه گذشته تمام ظرفیتی که در اختیار ما بود پر شد و همه بلیت های نمایش به فروش رفت. البته درست است که به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی ظرفیت کمتری در اختیار داریم اما به جز روزهای اول بحران کرونا که مخاطب کم بود الان دیگر مشکل کمبود تماشاگر برطرف شده و از نمایش های روی صحنه استقبال می شود. در واقع استقبال نکردن تماشاگر بهانه ای است که خود تئاتری ها مطرح می کنند تا به سراغ شبکه نمایش خانگی بروند که پول بیشتری برایشان دارد. تئاتر دارد نفس های آخر خودش را می کشد اما من به عنوان یک کوچکتر اگر تا زمان مرگ بالای سرش نباشم بعدها شرمنده اش خواهم شد پس تا زمانی که هست ما هم با او زندگی خواهیم کرد.

حامد شیخی ، ملیکا زاهدی ، علی اسدیان ، امیرحسین انصاری ، امیررضا باباولیان ، صادق کاوانلویی ، مجتبی جعفری پور ، نوید نوبخت ، محبوبه میرزاخانی ، امیر فهادان ، غزال شفیعی ، نیکی میرصادقی ، بهرام مصطفایی ، سارا محبی ، تداعی سعیدی فر ، شاهکار هدایت ، رویا شیخی ، ساغر بهنام ، سیمین میرشفیعیان بازیگران این اثر نمایشی هستند که تا ۲ مهر در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند