مجید اقبالی

«سه شب با مادوکس» و نزدیکی به فضای جامعه

به گزارش ردکارپت فیلم: مجید اقبالی کارگردان نمایش «سه شب با مادوکس» این اثر نمایشی را برآیندی از اتفاقات و رفتارهای مردم جامعه دانست.

مجید اقبالی کارگردان نمایش «سه شب با مادوکس» که این روزها در تماشاخانه دیوار چهارم روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: خوشبختانه نمایش این روزها با استقبال خوبی از جانب مخاطبان روبرو شده است از همین رو کار را تا ۲۳ مهرماه تمدید کرده‌ایم. اجرای این اثر نمایشی دغدغه چندساله من بود و مدت‌ها به مضمون نمایشنامه «سه شب با مادوکس» برای اجرا فکر کردم.

وی ادامه داد: در این نمایش فردی به نام مادوکس وارد شهری می‌شود و با پنج دوست سه شب به طور همزمان وقت می‌گذراند اما برای اشخاص داستان همزمان در یک جا بودن آن فرد عجیب به نظر می‌رسد و برای حل این معما تلاش می‌کنند. با مقایسه کاراکترهای نمایش با آدم‌های جامعه خودمان به این نتیجه رسیدم ما نیز کم کم در حال تبدیل شدن به شخصیت‌های «سه شب با مادوکس» هستیم و از سر تنهایی با خودمان حرف می‌زنیم و آنقدر درگیر روزمرگی و پوچی شدیم که کاراکتری را برای خودمان خلق می‌کنیم و با او در تنهایی از آمال و آرزوهایمان حرف می‌زنیم.

وی تصریح کرد: در واقع با توجه به فضای مادوکس گونه‌ای که این روزها در جامعه وجود دارد، من بیشتر برای اجرای نمایش ترغیب شدم تا دغدغه‌هایم را از طریق اجرای این نمایش، نشان دهم. فضای ابزوردی که نمایشنامه دارد به فضای این روزهای جامعه ما نیز نزدیک است و آدم‌هایی را می‌بینیم که امیدشان را از دست داده‌اند و هیچ کاری برای نجات خود نمی‌کنند و منتظرند تا کسی به کمکشان بیاید در حالی که ناجی درون خود ماست.

اقبالی یادآور شد: این روزها همه می‌خواهند یک شبه ره صدساله بروند و بسیاری شان درگیر کلاه بردارها می‌شوند و از موقعیت متزلزل شان سوءاستفاده می‌شود، دقیقاً مشابه اتفاقی که در نمایش شاهدش هستیم. تلاش من این بوده که با اجرای این نمایش تلنگری به مخاطبان بزنم و آن‌ها را به این ترغیب کنم که این خودمان هستیم که باید برای نجات خودمان تلاش کنیم.

وی در پایان درباره تغییراتی که در متن برای اجرا داده است، توضیح داد: طرح اولیه‌ای که برای اجرا داشتم متفاوت بود و در آن کاراکترهای نمایش هرکدام درون یک بشکه بودند و مثل یک خانه به دوش بشکه را با خود حمل می‌کردند اما در نهایت به این نتیجه رسیدم که با این شیوه محتوا، فدای فرم می‌شود بنابراین تصمیم گرفتم داستان را به همان کافه‌ای که در نمایشنامه وجود دارد، بازگردانم چون این کافه که لابی یک هتل است محل گذر کاراکترهای نمایش است و هرکدام از آنها با حضور در این مکان و رفتن و بازگشتن دوباره به آنجا درگیری‌های خودشان را مطرح می‌کنند. از این رو به این نتیجه رسیدم حفظ مکان اصلی نمایشنامه به ارائه درست محتوای آن کمک می‌کند و لازم نیست فرمی فانتزی برای اجرا انتخاب کنم. البته کاراکترها تا اندازه‌ای غیرمتعارف و غلوآمیز در نظر گرفته شده‌اند تا کمی از فضای رئالیستی داستان فاصله گرفته باشیم.

نمایش «سه شب با مادوکس» نوشته ماتئی ویسنی‌یک با ترجمه محمد نوروزی ، دراماتورژی محمدمهدی سجادی و کارگردانی مجید اقبالی تا ۲۳ مهر ماه هر روز ساعت ۱۷ به مدت زمان ۶۵ دقیقه میزبان علاقه مندان به تئاتر در تماشاخانه دیوار چهارم خواهد بود.

علی یعقوبی ، محمد نورزی فرسنگی ، نیوشا دلشادیان ، محسن بخشی و مجید اقبالی به ترتیب حضور در صحنه بازیگران این نمایش هستند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند