سینا نصرالهی

«سگ سورتمه» بالاخره روی صحنه رفت

به گزارش ردکارپت فیلم: سینا نصرالهی کارگردان «سگ سورتمه» با اشاره به اینکه این نمایش بعد از چندین بار قرار گرفتن در نوبت اجرا بالاخره به صحنه رفته است، عنوان کرد این نمایش، اثری درباره معناباختگی هویت در اثر جبر محیط است.

سینا نصرالهی کارگردان نمایش «سگ سورتمه» که اجرای خود را به تازگی در تالار مولوی آغاز کرده است درباره فراهم شدن شرایط اجرای نمایش بعد از ۲ سال گفت: از اولین تمرین‌های نمایش حدود دو سال و نیم می‌گذرد و از و قبل از شروع پاندمی کرونا نیز قرار بر اجرای نمایش بود که به دلیل شرایط نامناسبی که وجود داشت اجرا هر بار به تعویق می‌افتاد. «سگ سورتمه» پایان نامه کارشناسی من در سال ۹۶ بوده و در جشنواره تئاتر «هامون» نیز در سال ۹۸ اجرا داشت و قرار بر این بود که اول اسفند ۹۸ نمایش اجرای عموم داشته باشد که با شیوع کرونا و چند روز مانده به اجرا، کار کنسل شد و تا امروز هم ۴- ۵ بار برای اجرا آماده شده که بالاخره طلسم اجرا نشدن کار شکسته شد و نمایش از ۱۱ مهرماه اجرای خود را آغاز کرد.

وی افزود: خوشبختانه تا امروز نمایش مورد استقبال خوب مخاطبان قرار گرفته است اما من بیشتر از اینکه از اقبال مخاطبان خوشحال باشم برای خودم خوشحالم که بالاخره در این نبرد پیروز شدم و توانستم نمایش را به صحنه ببرم. این اثر نمایشی اقتباسی از یک نمایشنامه آلمانی به نام «کار خانگی» نوشته فرانتس کسافر کروتس با ترجمه زنده یاد رضا کرم رضایی است.

نصرالهی درباره ویژگی‌های نمایش توضیح داد: در نمایش «سگ سورتمه» روی جبر محیط که ماهیت و هویت انسان‌ها را تغییر می‌دهد، تاکید زیادی شده است و نام نمایش نیز استعاره‌ای از زندگی سگ‌های سورتمه است که جبر محیط باعث شده آنها هویت خود را از دست بدهند و کارایی یک «یابو» را پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه این نمایش برای افراد زیر ۱۵ سال و خانم‌های باردار مناسب نیست، عنوان کرد: این نمایش درباره خانواده‌ای است که درگیر فقر ناشی از جنگ و خشکسالی و… هستند و در فضایی بدون مکان و زمان زندگی می‌کنند. آن‌ها در حالی که یک دختر معلول دارند متوجه می‌شوند که زن مجدداً باردار است از این رو می‌خواهند بچه را سقط کنند اما شرایط به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد… از آنجا که خانم‌های باردار در این دوران دچار حساسیت و وسواس می‌شوند ممکن است خشونت نهفته‌ای که در این نمایش وجود دارد، آنها را اذیت کند. البته در نمایش شاهد هیچ خشونت عریانی نیستیم اما همین که اتفاقات بدون اغراق و در کمال خونسردی رخ می‌دهد برای تماشاگر ترسناک است.

این کارگردان در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: بازی‌ها در «سگ سورتمه» کاملاً واقع‌گرا هستند اما از آنجا که من به قواعد استعاری و تمثیلی که در نمایش‌های ایرانی وجود دارد، علاقه مند هستم در این نمایش نیز از آن‌ها بهره بردم. آدم‌های این نمایش هویت خودشان را از دست داده‌اند و به آدم‌های افسرده و یخی تبدیل شده‌اند که حتی پیشنهاد یک جنایت را هم با خونسردی و بی تفاوتی مطرح می‌کنند و انجام می‌دهند اما در عین حال کاملاً باورپذیر هستند.

سارینا رمضانی نژاد ، بهار زندی ، علیرضا شریفی ، سپیده ضیایی ، مرتضی کوهی کهن بازیگران نمایش «سگ سورتمه» هستند که تا ۲۶ مهر ماه ساعت در تالار مولوی به صحنه می‌رود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند