لوکوموتیو

«لوکوموتیو» در فضایی فانتزی حرکت می‌کند

به گزارش ردکارپت فیلم: رضا کنگازیان کارگردان نمایش «لوکوموتیو» درباره شکل‌گیری این اثر نمایشی و دلائلی که باعث شده از اصفهان برای اجرا در یکی از تماشاخانه‌های شهر تهران اقدام کنند، توضیحاتی ارائه داد.

رضا کنگازیان کارگردان نمایش «لوکوموتیو» که به تازگی اجرای خود را در خانه نمایش مهرگان آغاز کرده است گفت: گروه ما در اصفهان مستقر است و از این شهر برای اجرا در تهران اقدام کردیم. از آنجا که بازیگران گروه جوانانی هستند که شرایط اجرا برایشان در اصفهان فراهم نبود و کمتر می‌توانستند در آنجا کار کنند، تصمیم گرفتیم نمایشی را برای اجرا در تهران آماده کنیم تا استعداد و توانایی بچه‌ها بیشتر به چشم بیاید. یکی دیگر از اهدافمان از اجرا در تماشاخانه مهرگان نیز فراهم شدن امکان اجرا در جشنواره تئاتر فجر بود.

وی ادامه داد: زمانی که کار را استارت زدیم اوج کرونا بود اما ما از ابتدا این دغدغه را داشتیم که تئاتر را تنها نگذاریم و هم خودمان خانه نشین نباشیم و هم همراه و پشتیبان حرفه‌ای باشیم که در آن مشغول به فعالیت هستیم چون اعتقادمان این بود که در این شرایط است که تئاتر به یک همراه نیاز دارد و از طرف دیگر هم انگیزه بچه‌های گروه، اشتیاقمان را برای اجرا بیشتر می‌کرد. شکل‌گیری این اثر نمایشی کاملاً خودجوش بوده و تا امروز نیز از جایی حمایت نشدیم. برای این چند روز در تهران پانسیون گرفته‌ایم و علاوه بر هزینه‌های اجرا، هزینه تولید موسیقی نمایش نیز زیاد بوده که آن را هم به صورت شخصی پرداخت کردیم.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: دکور نمایش به صورت مینیمال طراحی شده است اما از طرف دیگر موسیقی کار به شدت قابل دفاع از کار درآمده است به این ترتیب که با حضور نوازندگان حرفه‌ای اصفهان کار به صورت یک آلبوم طراحی شده و آماده سازی آن ۸ ماه زمان برده است. اگر شرایط سالن مناسب باشد با حضور یکی دو نوازنده قطعات موسیقی را به صورت زنده برای مخاطبان می‌نوازیم که شامل ۵ قطعه و یک بداهه نوازی است.

کنگازیان درباره نگارش نمایشنامه توضیح داد: من پیش از کارگردانی در حوزه نگارش نمایشنامه فعالیت داشتم. داستان نمایش «لوکوموتیو» هم در یک شهر خیالی و در یک موقعیت بی‌مکان و زمان اتفاق می‌افتد. نمایش از فضایی فانتزی برخوردار است و شیوه اجرایی بر پایه رئالیسم جادویی استوار شده است. همه اتفاقات نمایش در قطاری رخ می‌دهد که شاید شباهتی به قطارهایی که تا امروز دیده‌ایم، نداشته باشد و رخدادها در عین رئالیستی بودن نرمال نیستند.

وی در پایان صحبت‌هایش یادآور شد: نگارش متن یک سال و دراماتورژی و دیالوگ نویسی آن ۶ ماه به طول انجامید که با همراهی تعدادی از نویسندگان خلاق و دست به قلم اصفهانی صورت گرفت. با تلاش‌هایی که انجام شده متنی که در حال حاضر روی صحنه می‌رود، اثری کامل و روان است و با وجودی که فضای نمایش غیرمعمول است اما دیالوگ‌ها به گوش مخاطب می‌نشیند.

«لوکوموتیو» به کارگردانی رضا کنگازیان از یکشنبه نهم آبان ساعت ۱۹ به مدت ۱۲ شب و با مدت زمان ۷۵ دقیقه در سالن شماره یک تماشاخانه مهرگان روی صحنه رفته است.

کیمیا مردان‌پور ، سعید کریم‌زاده ، مریم مویدی ، مصطفی فرهادی ، احسان شاه‌کرمی ، آریا شیراسماعیلی ، سوگل سوادکوهی بازیگران این اثر نمایشی هستند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند