ادغام

ادغام ۲ بخش جشنواره فیلم فجر ، پیامدهای خوبی دارد

به گزارش ردکارپت فیلم:  رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان درباره برگزاری جشنواره بین‌الملل فیلم فجر همزمان با جشنواره ملی اظهار داشت: ادغام این ۲ بخش جشنواره پیامدها و برآیند خوبی دارد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی اخیرا از ادغام جشنواره‌های ملی و جهانی فیلم فجر پس از پنج دوره برگزاری مجزا از سال آینده (۱۴۰۱) خبر داد. محمد خزاعی گفت که برگزاری همزمان این رویداد مهم و راهبردی سینمای ایران در سالگرد جشن های فجر انقلاب اسلامی با هم افزایی ظرفیت ها، قطعا فرصت های کاربردی مضاعفی را برای بهره مندی جامعه سینمایی، اقشار مختلف مردم، سینماگران و میهمانان خارجی فراهم می آورد.

سیدضیاء هاشمی گفت: جشنواره را دو پاره کردن یک صدمه به بدنه جشنواره بود. به عقیده من جشنواره ما ملی است و نمی توانیم جشنواره بین الملل به مفهوم گسترده داشته باشیم. وقتی جشنواره ملی و جهانی واحد بود، یک مزیت داشت. افرادی که دعوت می شدند با رویدادی وسیع روبرو می شدند؛ زیرا قبل از کرونا مردم برای دیدن فیلم‌های جشنواره صف می بستند و این استقبال مردم از جشنواره برای آن ها جذاب بود.
هاشمی خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل محدودیت ها نمی توانستیم افراد شاخص بین الملل را دعوت کنیم اما همین افرادی که استقبال می کردند و به ایران می آمدند، هم برایشان دیدن اقبال مردم خوشایند بود. جداسازی این جشنواره باعث شد همین مهمانان خارجی هم از دیدن اقبال عمومی محروم شوند.

رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان ادامه داد: اعتقادم این است که داوران جشنواره بین الملل از قبل کارها را ببینند و مانند گذشته درروزهای اولیه جشنواره نتایج را اعلام کنند. بسیار اثرگذار است و این روند برای کارگردانان ایرانی هم بسیار خوب است.

اما این جداسازی چندان موثر نبود زیرا فیلم هایی که به جشنواره های برلین و کن قرار بود ارائه شود حاضر نبودند فیلم را بخش جهانی جشنواره فیلم فجر بدهند. پس این درجه بندی کاملا شوخی بود.

وی بیان کرد: ممزوج شدن این دو جشنواره پیامدها و برآیند خوبی دارد. با چه نیتی جدا شد نمی دانم اما اگر برای جامعه سینمایی جداسازی بخش های ملی از بین الملل فایده ای نداشت برای برخی خوب بود و منفعت داشت.

هاشمی همچنین با اشاره به سخنان برگزارکنندگان جشنواره بین‌الملل در مورد احراز درجه الف (A) به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر گفت: اگر کمی تامل کنیم خواهیم دید فیلم‌های خارجی با برخی ممیزی‌ها در این رویداد نشان داده می‌شوند. اگر بگوییم جشنواره بین الملل فجر جشنواره درجه الف در حوزه کشورهای اسلامی است شاید قابل باور باشد.

وی با تاکید بر بازارهای فیلم در جشنواره‌های الف ادامه داد: بازارهای این جشنواره ها مطرح است و خرید و فروش در آن شکل می گیرد. با وجود تحریم‌ها و عدم عضویت ایران در کنواسیون برن و رعایت حق کپی رایت نمی توانیم بازار چندان موفقی داشته باشیم. جشنواره فیلم درجه الف حداقل باید بازار فعال و موثر داشته باشد که ما آن را هم با جداسازی بخش بین الملل نتوانستیم داشته باشیم.

جشنواره فیلم فجر از سال ۱۳۶۱ و همزمان با ایام جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی آغاز به کار کرد. این جشنواره که معمولا ۱۲ تا ۲۲ بهمن میزبان علاقه‌مندان است، تا سال ۱۳۷۴ فقط به تولیدات سالانهٔ سینمای ایران می‌پرداخت و از این سال به بعد به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود. این جشنواره شامل سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران)، نگاه نو (فیلم‌های اول)، سینما حقیقت (آثار مستند سینمایی)، هنر و تجربه (تجربه اول) و انیمیشن است.

بخش بین‌الملل جشنواره از سال ۱۳۹۳ از بخش ملی جدا شد و در اردیبهشت ۱۳۹۴ به صورت جداگانه برای اولین دوره به دبیری رضا داد برگزار شد. رضا میرکریمی سال های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ دبیری این رویداد را برعهده داشت. همه‌گیری کرونا برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر را در سال ۱۳۹۹ لغو کرد و امسال نیز این جشنواره به دبیری محمدرضا عسگرپور برگزار شد. بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر نیز بخش‌های متنوعی شامل جام جهان نما، سینما سعادت، جشنواره جشنواره‌ها، نمایش‌های ویژه و جلوه گاه شرق است. تاکنون سی‌ونه دوره از جشنواره فیلم فجر برگزار شده است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند