سینما

یک پیش بینی برای چهلمین جشنواره فیلم فجر

به گزارش ردکارپت فیلم: چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر به شرط حضور سینماگران مطرح در این رویداد داخلی می‌تواند رقابتی تنگاتنگ را میان چهره‌هایی از چند نسل سینما رقم بزند.

از سال گذشته تاکنون که شیوع ویروس کرونا بر بخش‌های مختلف سینما اثرگذار بود، بعضی فیلمسازان آهسته و پیوسته و بیشتر در سکوت خبری پروژه‌های خود را کلید زده و پس از توقف در مقاطعی آن را پیش بردند. در میان این فیلم‌ها آثاری هستند که بنا به سابقه کارگردان و نیز بازیگرانی که در آن‌ها بازی کرده‌اند کنجکاوی‌برانگیزند و احتمال دارد که بیشتر آن‌ها در جشنواره فجر پیش‌رو رونمایی شوند.

در این گزارش یک پیش‌بینی مقدماتی از فیلم‌هایی داریم که بیشتر در مرحله پست پروداکشن هستند و با کارگردان‌هایی همچون مسعود کیمیایی، مانی حقیقی، سعید روستایی، فرزاد موتمن، وحید جلیلوند، رضا میرکریمی و بهروز شعیبی ممکن است در جشنواره چهلم فجر به دبیری مسعود نقاش زاده به رقابت بپردازند.

یکی از فیلم‌هایی که شاید در جشنواره فجر و البته شاید هم در جشنواره فیلم برلین رونمایی شود، «تفریق» ساخته مانی حقیقی است. او هشتمین فیلم سینمایی خود را نیمه‌های اسفندماه سال ۱۳۹۹ و کمی پس از آنکه خودش از کرونا بهبودی یافت کلید زد. فیلمنامه «تفریق» توسط حقیقی و امیرضا کوهستانی – از کارگردان‌های سرشناس تئاتر – نوشته شده است. در این فیلم ترانه علیدوستی و نوید محمدزاده به عنوان بازیگران اصلی معرفی شده‌اند.

نوید محمدزاده یک فیلم احتمالی دیگر هم برای جشنواره دارد که ساخته برادران جلیلوند با نام «شب، داخلی، دیوار» است. وجید جلیلوند این فیلم را با فیلمنامه‌ای از خودش درباره زندگی یک نابینا با بازی نوید محمدزاده و دایانا حبیبی در نقش‌های اول مرد و زن و نیز علیرضا کمالی، سعید داخ، دانیال خیری‌خواه و امیر آقایی کارگردانی کرده است.

یکی دیگر از فیلم‌های ساخته شده، «نگهبان شب» جدیدترین فیلم رضا میرکریمی است که آن هم سال گذشته کلید خورد. میرکریمی اواخر فروردین امسال در حالی که حدود دو هفته تا پایان فیلمبرداری باقی مانده بود در پی گسترش ویروس کوید ۱۹ و افزایش آمار مبتلایان به کرونا، فیلمبرداری «نگهبان شب» را متوقف کرد تا شرایط برای کار کمی بهتر شود.

در این فیلم محسن کیایی، تورج الوند، لاله مرزبان و ویشکا آسایش و کیومرث پوراحمد (حضور افتخاری) بازی کرده‌اند. تعدادی از بازیگران «نگهبان شب» با انتشار فراخوان انتخاب شده‌اند.

تازه‌ترین فیلم فرزاد موتمن با نام «شبگرد» هم احتمالا متقاضی حضور در جشنواره خواهد شد. فیلمبرداری این فیلم نیمه‌های تیرماه امسال به پایان رسید و امیر آقایی، روشنک گرامی، مهشید افشارزاده و امیرحسین فتحی از جمله بازیگران آن هستند.

یکی دیگر از فیلمسازانی که در دوران کرونا تصمیم به ساخت فیلم جدید گرفت و احتمالا اثرش متقاضی جشنواره فجر می‌شود، بهروز شعیبی است. او «بدون قرار قبلی» را با بازی مصطفی زمانی، صابر ابر و الهام کردا جلوی دوربین برد و خبرهای چندانی از مراحل کار آن منتشر نشده است.

«بدون قرار قبلی» پنجمین فیلم سینمایی بهروز شعیبی است که فیلمنامه آن توسط فرهاد توحیدی و مهدی تراب‌بیگی با نگاهی به یکی از داستان‌های مصطفی مستور نوشته شده است.

یکی از چهره‌های مطرحی که فیلمی آماده برای نمایش دارد مسعود کیمیایی است و اگرچه او دو سال قبل جشنواره را تحریم کرد، اما ممکن است امسال هم تهیه‌کننده (علی اوجی) تصمیم به حضور و نمایش فیلم در جشنواره فجر داشته باشد.

کیمیایی اواخر اردیبهشت‌ماه تدوین سی‌امین فیلم خود را با نام «خائن کشی» توسط سپیده عبدالوهاب تمام کرد. داستان فیلم گذری به ماجرای ملی شدن صنعت نفت دارد که فرهاد آئیش، امیر آقایی، سارا بهرامی، پانته‌آ بهرام، مهران مدیری، پولاد کیمیایی، اندیشه فولادوند، حمیدرضا آذرنگ، سام درخشانی، الهام حمیدی، نرگس محمدی، نسیم ادبی، فریبا نادری و شکیب شجره در آن بازی کرده‌اند.

منیر قیدی هم پس از ساخت «ویلایی‌ها» فیلم سینمایی «دسته‌ دختران» را به تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری و با نگاهی آزاد بر اساس روایت‌های واقعی از مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر در دفاع مقدس ساخته است. این فیلم متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر امسال معرفی شده است و نیکی کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی، هدی زین‌العابدین، صدف عسگری، حسین سلیمانی، یاسین مسعودی و مهدی حسینی‌نیا از بازیگران آن هستند.

فیلم دیگری که متقاضی بودنش برای جشنواره فجر پیش‌تر اعلام شده بود، «لایه‌های دروغ» است. این فیلم به کارگردانی رامین سهراب محصولی مشترک میان ایران و فنلاند است که بخشی از فیلمبرداری آن مدتی متوقف مانده بود و خرداد ماه امسال در ایران به پایان رسید.

«لایه‌های دروغ» با بازی رامین سهراب، نادر فلاح، آرمان درویش، کامران تفتی، ارسلان قاسمی، ونوس کانلی، مجید سعیدی، میلاد میرزایی، روشنک گرامی و آنتی رینی ساخته شده است.

یکی دیگر از تولیدات جدید سینما در سال ۱۴۰۰ فیلم «خانه شیشه‌ای» به کارگردانی امیر پورکیان و تهیه‌کنندگی امیر سیدزاده است که با محوریت فعالیت پاپاراتزی‌ها و با بازی بهاره کیان‌افشار در نقش یک تهیه‌کننده موسیقی ساخته شده است.

رهبر قنبری هم به تهیه‌کنندگی علی برادری فیلمی با نام «اینان» ساخته که در آن بیشتر، بازیگران جدید و نیز جمعی از بازیگران سینما و تئاتر خراسان حضور داشته‌اند.

از دیگر فیلم‌های جدید امسال به «در انتهای روز» باید اشاره کرد که قبلا «چهره به چهره» نام داشت و دومین تجربه فیلمسازی کارگردانش بابک بهرام‌بیگی است.

این فیلم به تهیه‌کنندگی مهدی کوهیان در کاشان و با بازی هانیه توسلی، رضا بهبودی، خیام وقار، مهتاب ثروتی، شایسته سجادی، حسام رضائیان و شبنم مقدمی ساخته شده است.

«کوزوو» هم نام فیلمی کمدی به کارگردانی میثم هاشمی‌طبا و تهیه‌کنندگی حسن کلامی است که فرهاد آییش، بهاره کیان‌افشار، کورش تهامی، روشنک گرامی، سیاوش چراغی‌پور و هومن شاهی بازیگرانش هستند. این فیلم اخیرا آماده نمایش شده است.

حسین مهکام نیز که پیش‌تر فیلم‌های «بی‌حسی موضعی» و «آزادی مشروط» را ساخته، امسال فیلمبرداری جدیدترین فیلم خود با نام «احمد به تنهایی» را با بازی سهیل مستجابیان، محمود کلاری، بابک کریمی، سروش صحت، شاهرخ فروتنیان، علیرضا استادی و باران کوثری به پایان برد. البته در خبرها اعلام شده بود که «احمد به تنهایی» قرار است پس از انجام امور فنی به فستیوال‌های بین‌المللی ارائه شود.

«زاپاتا» با نام قبلی «عموزادگان» به کارگردانی دانش اقاباشاوی و تهیه کنندگی ایرج تقی‌پور هم از گزینه‌های احتمالی حضور در جشنواره فجر است؛ فیلمی که با موبایل ساخته شده و درباره یک دختر عمو و پسر عموی آبادانی است که می‌خواهند فیلم بسازند، اما یکی از آن‌ها از دندان درد شدیدی رنج می‌برد و همین درد ماجراهایی را به وجود می‌آورد.

اما در بین فیلم اولی‌های امسال که البته مشخص نیست شرایط حضورشان دستخوش تغییر می‌شود یا خیر، باید به چند فیلم اشاره کرد از جمله «ملاقات خصوصی» ساخته امید شمس که پیش‌تر در عرصه فیلم کوتاه فعالیت داشته است. از این فیلم خبرهای زیادی منتشر نشده جز اینکه پریناز ایزدیار، هوتن شکیبا و ریما رامین‌فر بازیگرانش هستند و امیر بنان یکی از تهیه‌کننده‌های فیلم «خورشید» مجید مجیدی، هم تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد.

در این بخش یکی از فیلم‌های قابل توجه «مهمانی از کارائیب» است که توسط یکی از بازیگران قدیمی و شناخته شده یعنی بهزاد فراهانی ساخته شده است.

فراهانی عاشقانه «مهمانی از کارائیب» را با فیلمنامه‌ای از حمیدرضا قطبی و تهیه‌کنندگی شهرام گیل‌آبادی و با بازی رضا بابک، بیوک میرزایی، شقایق فراهانی، کامران تفتی، رامین ناصرنصیر، مهناز غمخوار، فهیمه رحیم‌نیا، آذرخش فراهانی، علی میلانی، مهدی میامی، رامین پورایمان و شیرین تبریزی کارگردانی کرده است.

از دیگر فیلم اولی‌های امسال سهیل کریمی است که نخستین تجربه کارگردانی خود را با نام «گنجشک» با بازی عباس غزالی و شیدا خلیق جلوی دوربین برده است.

علی زرنگار هم که پیش‌تر به عنوان نویسنده فیلم‌های «بدون تارخ، بدون امضاء»، «مغز استخوان» و «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» مطرح بود، امسال فیلم سینمایی «علت مرگ:نامعلوم» را کارگردانی کرده است. این فیلم توسط مجید برزگر تهیه شده و بانیپال شومون، علیرضا ثانی‌فر، ندا جبرئیلی، علی‌محمد رادمنش و زکیه بهبهانی از جمله بازیگران آن هستند.

فیلم سینمایی «حبس مجرد» به کارگردانی محمدحسام حدادیان اولین فیلم بلند کارگردانش است که مهدی کوشکی، پیمان مقدمی، سیاوش چراغی‌پور، مهرداد ضیایی، یلدا عباسی، سیدجواد یحیوی و ثریا قاسمی از بازیگران این فیلم اجتماعی هستند.

فیلم سینمایی «بی‌مادر» به کارگردانی سیدمرتضی فاطمی نیز با بازی امیر آقایی، میترا حجار، پژمان جمشیدی، پردیس پورعابدینی، علی اوجی، سارا محمدی، بیتا عزیزاوقلو، شیرین ضابطیان و فاطمه میرزایی اولین تجربه فیلمسازی کارگردانش است که اعلام شده برای جشنواره فجر آماده می‌شود. این فیلم سینمایی در کانون فیلم نسیم با مدیریت محمدرضا مصباح و علی اوجی تولید شده است.

بجز این‌ها، «شب دارکوب» به کارگردانی ناصر قهرمانی و «زد و بند» به کارگردانی داود نوروزی با بازی امین زندگانی، هنگامه حمیدزاده، همایون ارشادی و… «شهرک» ساخته علی حضرتی با بازی ساعد سهیلی، مهتاب ثروتی، کاظم سیاحی، شاهرخ فروتنیان، همایون ارشادی و مرتضی ضرابی از دیگر فیلم‌های جدید امسال هستند که ممکن است متقاضی شرکت در چهلمین جشنواره فجر شوند.

یادآوری می‌شود که در کنار فیلم‌های ذکر شده در این گزارش، آثار بیشتری از سال گذشته تا کنون ساخته‌ شده‌اند و در اینجا فقط به تعدادی که بیشتر احتمال حضورشان در جشنواره فجر وجود داشت اشاره شد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند