تئاتر شهرزاد

منجی «دروغ رستاخیز» کذاب است

به گزارش ردکارپت فیلم: طاها محمدی کارگردان نمایش «دروغ رستاخیز» که از فردا اجرای خود را پردیس تئاتر شهرزاد آغاز می‌کنند درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی توضیحاتی ارائه داد.

طاها محمدی کارگردان نمایش «دروغ رستاخیز» درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: این نمایش قرار است از ۲۳ آبان ماه اجرای خود را در سالن گلایل پردیس تئاتر شهرزاد آغاز کند. «دروغ رستاخیز» براساس نمایشنامه «سرود رستاخیز» نوشته شده که یکی از آثار متاخر آرتور میلر به حساب می‌آید. در این نمایشنامه میلر مناسبات و سیاست‌های جهان مدرن را به چالش و نقد می‌کشد.

وی درباره رویکردی که به متن نمایش داشته است، توضیح داد: نمایشنامه آرتور میلر درباره فردی انقلابی است که به دلایلی مردم او را به عنوان ناجی خود می‌دانند و تصورشان این است که رستاخیز اتفاق افتاده و او مانند مسیح برای نجات آن‌ها آمده است البته در این میان هرکس به فکر خود و استفاده از حضور این فرد برای رسیدن به منافع شخصی‌اش است. در این میان ژنرال آن منطقه که مخالف دیدگاه مردم است او را دستگیر کرده و می‌خواهد به صلیب بکشد و از طرف دیگر یک برنامه تلویزیونی نیز پیشنهاد می‌دهد که مراحل به صلیب کشیدن او را به صورت زنده پوشش دهد… اما در نمایشی که براساس این متن به صحنه می‌بریم داستان و اتفاقات نمایش تا حدودی تغییر کرده است و با رویکردی جدید به متن میلر نگاه شده بر این اساس که مشخص می‌شود این منجی فردی کذاب و کلاه بردار است و می‌خواهد با سوءاستفاده از اعتماد و موقعیت مردم، مطرح شود در حالی که مردم نیز به دلیل اینکه به فکر منافع شخصی خود هستند ترجیح می‌دهند او را باور کنند.

این کارگردان درباره فضاسازی نمایش بیان کرد: نمایش از فضایی هجوآمیز و فانتزی برخوردار است تا سیاهی و تلخی داستان تا اندازه‌ای کم‌رنگ‌تر شود. شخصیت‌ها نیز همگی به صورت کاریکاتورگونه و کارتونی طراحی شده‌اند و ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری شان به گونه‌ای است که بیشتر به سمت رفتارهای به دور از درایت و اندیشه گرایش دارند.

محمدی در پایان درباره آماده کردن نمایش در شرایط کرونا یادآور شد: کار کردن در شرایط کرونا برای گروه بسیار سخت بود. ما از یک سال قبل تمرین‌های نمایش را آغاز کردیم و به دلیل شرایط نامناسبی که وجود داشت در فضای باز و آلاچیق‌های پارک لاله تمرین می‌کردیم که شرایط سختی برایمان بود. بعد از چند ماه تمرین کردن در پارک و زمانی که دیگر امکان حضور در آن محیط نبود تمرین‌هایمان را در پلاتو پی گرفتیم اما برای اجرای نمایش منتظر شرایط مناسب بودیم که به نظرم این روزها فراهم شده است چون اکثر مردم دیگر واکسینه شده‌اند و امکان ابتلا به بیماری خیلی کمتر از گذشته وجود دارد.

نمایش «دروغ رستاخیز» پنجمین تولید رسمی گروه «مَسیر» و از آخرین نمایشنامه‌های آرتور میلر است. این اثر نمایشی از یکشنبه ۲۳ آبان ماه ساعت ۱۹ در پردیس تئاتر شهرزاد میزبان علاقه مندان به تئاتر است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند