مستند

نمایش«سرود جمشید» برای نکوداشت روز اصفهان

به گزارش ردکارپت فیلم: از سوی اداره فرهنگی اجتماعی منطقه چهار شهرداری اصفهان، ویژه برنامه نمایش فیلم مستند «سرود جمشید» درباره استاد جمشید مظاهری (سروشیار) همراه با نشست عمومی برگزار می‌شود.

 به منظور نکوداشت روز اصفهان و در نخستین روز از ویژه برنامه‌هایی که به همین مناسبت از سوی اداره فرهنگی اجتماعی منطقه چهار شهرداری اصفهان تهیه شده است، ویژه برنامه نمایش فیلم مستند «سرود جمشید» درباره استاد جمشید مظاهری (سروشیار) به کارگردانی «سعیدمحسن صفوی‌فر» همراه با نشست عمومی با حضور «زهره مشاوری» مصحح و پژوهشگر و «علیرضا تولایی» نظریه‌پرداز و فلسفه‌ورز برگزار می‌شود.

جمشید مظاهری متخلص به «سروشیار» شاعر، ادیب، محقق، مورخ، نسخه شناس و استاد برجسته دانشگاه اصفهان در رشته زبان و ادبیات فارسی بود که در خردادماه ۱۳۲۱ در محله پاچنار سیچان اصفهان متولد شد و با به پایان رساندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در اصفهان، ادبیات و زبان فارسی را به عنوان رشته دانشگاهی برگزید و به دانشگاه اصفهان وارد شد، سپس به استخدام این دانشگاه درآمد و به تدریس، تحقیق و پژوهش مشغول شد. وی بر متون کهن ادبیات فارسی و متون معاصر تسلط داشت و در عرصه خاقانی‌شناسی، ناصرخسروشناسی و شاهنامه‌پژوهی استادی کم‌نظیر بود. نثر او استوار، پخته و در عین حال روان و دل‌انگیز بود. مظاهری شاعری بود که هیچ گاه اشعار خود را منتشر نکرد.

حاصل عمر پر برکت این استاد فقید دانشگاه نگارش بیش از ۵۰ مقاله کوتاه و بلند ارزشمند در نقد کتاب، تصحیح متون و جستارهای ادبی بود که در نشریاتی مانند یغما، راهنمای کتاب، آینده، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، نشر دانش، پژوهش‌نامه زبان و ادبیات فارسی جهان کتاب، دریچه و سایر نشریات به چاپ رسیده‌اند. مظاهری به تاریخ و به ویژه تاریخ اصفهان نیز علاقه داشت و تعلیقات او بر کتاب تاریخ اصفهان نوشته میرزا حسن خان جابری انصاری نشان دهنده وسعت و عمق اطلاعات او در تاریخ و آثار تاریخی و رجال و منابع اصفهان است. استاد جمشید مظاهری بهمن‌ماه ۱۳۹۶ در اصفهان درگذشت.

به گفته سعیدمحسن صفوی‌فر نویسنده، کارگردان، تصویربردار و تهیه کننده فیلم مستند «سرود جمشید»، اگرچه جمشید مظاهری استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان بوده است و در جایگاه وی معلمی و استادی قرار داشت اما یکی از وجوه شخصیتی او اصفهان شناسی بود. صفوی‌فر نیز در این فیلم سعی کرده است به استاد مظاهری در جایگاه یک اصفهان شناس و تأثیری که از اصفهان گرفته و تأثیری که بر روی اصفهان گذاشته است نگاه کند.

ویژه برنامه نمایش فیلم «مستند هشت» همراه با نشست عمومی آن با حضور با حضور «زهره مشاوری» مصحح و پژوهشگر و «علیرضا تولایی» نظریه‌پرداز و فلسفه‌ورز دوشنبه یکم آذرماه ساعت ۱۶ در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار خواهد شد. پیش از این نیز پوستر این فیلم مستند در محل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان رونمایی شده بود.

نمایش فیلم مستند «سرود جمشید»


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند