عجله

چرا بعضی فیلم‌ها عجول هستند؟

به گزارش ردکارپت فیلم: فواد قهرمانی می‌گوید: در سینمای امروز ایران با فیلم‌هایی مواجه هستیم که بدون هیچ دلیلی عجله دارند.

فواد قهرمانی آهنگساز فیلم سینمایی «دشت خاموش» که به تهیه‌کنندگی سعید بشیری این روزها در سینماهای هنروتجربه روی پرده رفته است، با اشاره به اینکه اولین همکاری او با احمد بهرامی (کارگردان) در این فیلم رقم خورده است، بیان کرد: از طریق حسن مهدوی صداگذار به عنوان آهنگساز به کارگردان معرفی شدم و بدین ترتیب برای تماشای فیلم با دوستان جلسه‌ای گذاشتیم تا اثر را ببینم.

وی ادامه داد: زمانی که فیلم آغاز شد یعنی همان سکانس افتتاحیه که علی باقری بازیگر نقش لطف الله با گاری به سمت کوره پزخانه حرکت می‌کند، می‌شد فهمید که قرار است با یک فیلم درجه یک مواجه شویم. در حقیقت «دشت خاموش» بسیار به سلیقه سینمایی من نزدیک است و زمانی که فیلم به پایان رسید، شیفته آن شدم.

آهنگساز «دشت خاموش» با بیان اینکه آهنگسازی این فیلم چند ماه طول کشیده است، مطرح کرد: با توجه به بازخوردی که من از مخاطبان گرفتم، خوشبختانه موسیقی با فیلم هماهنگ است و یکی از دلایل آن، صحبت‌های طولانی مدت من و احمد بهرامی با یکدیگر بود. در حقیقت من آنقدر به جهانی که احمد بهرامی در آن سیر می‌کرد، نزدیک شدم تا توانستم به این موسیقی برسم. همچنین تلاش کردم موسیقی در فیلم تنیده شود و از آن بیرون نزند چراکه همه چیز در سکوت، در حال رخ دادن بود.

قهرمانی با اشاره به اینکه روش و شیوه کار آهنگسازان مختلف با یکدیگر متفاوت است، مطرح کرد: اگر قرار باشد به عنوان آهنگساز در پروژه‌ای حضور داشته باشم، ترجیح می‌دهم در ابتدا فیلمنامه را بخوانم سپس بارها و بارها فیلم را تماشا می‌کنم. البته نباید از این نکته غافل شد که آهنگساز بهتر است از ابتدای کار با پروژه همراه شود تا زودتر به آنچه می‌خواهد برسد اما بعضا این اتفاق نمی‌افتد چراکه ساخت موسیقی جز مراحل پست پروداکشن محسوب می‌شود و بسیاری از کارگردانان در زمان صداگذاری سراغ آهنگساز می‌روند.

وی ادامه داد: البته یک آهنگساز هرچه قدر بیشتر با خالق یک اثر گفتگو کند، بهتر می‌تواند به جهان فیلمساز نزدیک شود و شاید تاثیر این گفتگوها به ویژه در فیلم‌های هنری حتی بیشتر از تماشای فیلم باشد. من برای هر فیلمی که آهنگسازی می‌کنم به این فکر می‌کنم که اگر کارگردان، آهنگساز بود، چه موسیقی‌ای را خلق می‌کرد. در حقیقت تا جایی که می‌توانم سلایق خودم را کنار می‌گذارم و به جهان ذهنی کارگردان نزدیک می‌شوم این چالش برای هر آهنگساز فیلمی جذاب و مهم است چراکه هم باید خودت باشی و هم نباش، و این مرز باریکی است که آهنگساز یک فیلم مدام در حال نوردیدن آن است.

به گفته این آهنگساز، فیلم مانند یک تابلوی نقاشی است و موسیقی یکی از رنگ‌های آن، که قرار است با بقیه اجزای فیلم، یک جهان را خلق کند.

قهرمانی با بیان اینکه عاشق تصویر و سینماست، توضیح داد: خودِ سینما آنقدر برای من جذابیت دارد که در زمان آهنگسازی یک فیلم، غرق آن می‌شوم. جالب است بدانید که بارها خواب اثر را هم می‌بینم و حتی با کاراکترها صحبت می‌کنم.

وی درباره چالش‌های آهنگسازی «دشت خاموش» اظهار کرد: اساسی‌ترین نکته این فیلم سینمایی در روایت، تکرار است و این موضوع مهمترین عنصر روایی بود که از ابتدا توجهم را جلب کرد. بنابراین باید از فرمی استفاده می‌کردم که موتیف‌های تکرار شونده در آن می‌بود و این اتفاق هم رخ داد یعنی برخی موتیف‌ها دائما در حال تکرار هستند.

آهنگساز «دشت خاموش» افزود: چیزی که به آن بسیار فکر می‌کردم این بود «دشت خاموش» دارای تصاویری خاک گرفته، زنگار بسته و همچنین حضور همیشگی وزش باد در طول سکانس‌ها است. بنابراین من نمی‌خواستم رنگ صدای سازهایی که استفاده می‌کنم به اصطلاح شیک و‌تر و تمیز باشد چراکه با جهان این فیلم هماهنگ نبود. درنهایت از کویینتت زهی شامل ۲ ویولن، ویولا، ویلنسل، کنترباس به همراه آکارئون، استفاده کردم. همچنین برای دست یافتن به رنگ صداییِ مد نظرم از سازهای الکترونیک کمک گرفتم و حتی هنگام میکس سازها، صدای سازهای الکترونیکی را پررنگتر کردم تا به رنگ صدایی دلخواه برسم.

قهرمانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه «دشت خاموش» مخاطب را فریب نمی‌دهد، تاکید کرد: ما امروزه در سینما با آثاری مواجه هستیم که بدون هیچ دلیلی عجله دارند در حالی که «دشت خاموش» اثر صادقی است و بدون هیچ هیاهو و عجله‌ای داستانش را روایت می‌کند، مخاطب را گول نمی‌زند و او را به تعمق وامی‌دارد.

وی افزود: «دشت خاموش» نمی‌خواهد به هر قیمتی مخاطب را پای فیلم نگه دارد و آن قدر احساساتش را درگیر کند، تا اجازه فکر کردن را از او بگیرد؛ بلکه اثری است که می‌گوید ببین و اندیشه کن.

این آهنگساز در پایان خاطرنشان کرد: برای احمد بهرامی آرزو می‌کنم که مسیرش را ادامه دهد تا ما هم شاهد آثار درخشان بعدی‌اش باشیم همچنین از حمایت و پشتیبانی موسسه هنروتجربه برای اکران این فیلم تشکر می‌کنم.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند