تله‌تئاتر

«لیر شاه» شکسپیر تله‌تئاتر می‌شود

به گزارش ردکارپت فیلم: شهرام گیل‌آبادی قصد دارد نمایشنامه «لیر شاه» ویلیام شکسپیر را هم در قالب تله‌تئاتر تولید و ضبط و هم به شکل اینتراکتیو روی صحنه ببرد.

شهرام گیل‌آبادی نویسنده و کارگردان تئاتر درباره جدیدترین فعالیت خود در زمینه تولید و اجرای تئاتر گفت: قصد دارم تا پایان سال جاری تله‌تئاتر «لیر» را بر اساس نمایشنامه «لیر شاه» ویلیام شکسپیر به شکلی متفاوت از تله‌تئاترهای معمول تولید و ضبط کنم.

وی درباره نگاهی که به نمایشنامه «لیر شاه» شکسپیر داشته، توضیح داد: برای تولید این تله‌تئاتر نگاه متفاوتی به نمایشنامه شکسپیر داشتم و نمایشنامه خیلی کوتاه شده و کل متن مدنظر ۴ صفحه است. پیش از این نمایشنامه «ادیپ» را هم به شکلی متفاوت در قالب تله‌تئاتر تولید و ضبط کردم که در جشنواره تئاتر فجر جوایز متعددی را کسب کرد. در آن اثر ۲ زن بازیگران تله‌تئاتر بودند و در تله‌تئاتر «لیر» هم ۲ مرد نقش لیر را بازی می‌کنند.

گیل‌آبادی در ادامه سخنان خود با اشاره به نگارش نمایشنامه‌ای بر اساس «لیر شاه» شکسپیر با همراهی محمد چرمشیر برای اجرا بر صحنه تئاتر، اظهار کرد: مشغول تمام کردن این متن هستیم و قصد دارم آن را به صورت اینتراکتیو و با مشارکت مخاطب اجرا کنم.

وی یادآور شد: تئاتر اینتراکتیو در ایران نیاز به آموزش دارد تا از توانمندی‌های این نوع تئاتر استفاده و بهره‌برداری شود. به دلیل اهمیت تئاتر اینتراکتیو کتابی را در این زمینه در دست تألیف دارم.

این کارگردان تئاتر درباره مکان و زمان اجرای نمایش «لیر» تأکید کرد: واقعیت این است که در حال پیدا کردن یک مکان خاص برای اجرای این اثر هستیم. در حال حاضر در سالن‌های تئاتر شاهد یک بی‌سامانی نظارتی و بی‌هویتی هستیم و در سالن‌های حرفه‌ای تئاتر برخی آثار اجرا می‌شوند که نام و نشان هنری و تئاتری ندارند.

گیل‌آبادی در بخش پایانی سخنان خود نیز درباره دیگر آثار مدنظر خود برای اجرا گفت: نمایشنامه‌ای را با عنوان «۶۲۷» نوشته‌ام که به موضوع ماشین‌خواب‌ها می‌پردازد و به احتمال زیاد سال آینده در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه خواهم برد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند