سینمای ایران

جلال پیشواییان درگذشت

به گزارش ردکارپت فیلم: جلال پیشواییان بازیگر نقش های منفی سینمای ایران از دنیا رفت.

از ساعاتی قبل خبرهایی درباره درگذشت این بازیگر قدیمی منتشر شده و حتی در برخی خبرها تاریخ فوت این هنرمند، دو روز قبل درج شده است. از آنجا که پیش‌تر خبرهایی در این‌باره منتشر و بعد تکذیب شده بودند این بار صحت خبر تایید نمی‌شد چرا که وی در ایران هم زندگی نمی‌کند.

با این حال عبدالله علیخانی و رضا بانکی در گفت‌وگویی با ایسنا این خبر را تایید و اعلام کردند که جلال پیشواییان صبح شنبه ۲۰ آذرماه در آلمان درگذشته است.

رضا بانکی توضیح داد که این بازیگر از مدتها قبل دچار بیماری بود و خبر درگذشت او را هم از طریق یکی از اقوام این بازیگر شنیده است.

جلال پیشواییان که در سال ۱۳۰۹ متولد شده بود، به عنوان بازیگر نقش منفی سینما در فیلم های پیش از انقلاب حضور داشت.

او فعالیت سینمایی‌اش را آن طور که در کتاب دانشنامه سینمای ایران آمده است از بازی در فیلم «دختری فریاد می کشد» به کارگردانی خسرو پرویزی آغاز کرد و در آثاری چون «ضربت» و «خداحافظ تهران» ساموئل خاچیکیان، «بیگانه بیا» ، «قیصر»، «رضا موتوری»، «داش آکل»، «بلوچ» ، «خاک» (مسعود کیمیایی)، «خداحافظ رفیق» (امیر نادری)، «ستارخان» (علی حاتمی)،« صبح روز چهارم» کامران شیردل ، «صادق کرده» (ناصر تقوایی) و…ادامه داد.

این بازیگر به خاطر بازی در نقش «کریم آب منگل» در فیلم «قیصر» معروف بود.

وی با بازی در فیلم سینمایی «خداحافظ تهران» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان به چهرهٔ شناخته شده‌ای مبدل شد و تا پایان سال ۱۳۹۰ در بیش از۸۰ فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخت.

پیشواییان با بازی در “خط قرمز”، “سفیر” در اولین دوره جشنواره فیلم فجر پس از انقلاب ، به عنوان پرکارترین بازیگر اولین دوره این رویداد شناخته می شود.

“جرم”، “اخراجی‌ها ۲”، “زادبوم” ، “بی‌پولی” ، “حکم” ،”چشم عقاب”، “شاهرگ” ، “فرار بزرگ”، “روی خط مرگ”، “ضیافت” ، “هفت‌گذرگاه”، “تجارت” ، “تیغ و ابریشم” و… از دیگر فیلم های بودند که این بازیگر قدیمی در آن به ایفای نقش پرداخت.

آخرین فیلم او در سال ۱۳۹۰ «فقط صدا می‌ماند» بوده است و این بازیگر در مجموعه‌های تلویزیونی «در چشم باد»، «خاطرات مرد ناتمام» و «کمربندهاراببندیم» هم بازی کرده بود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند