وحید نفر

چالش‌های اجرای یک کمدی تراژدی ایرانی

به گزارش ردکارپت فیلم: وحید نفر، کارگردان نمایش «تصویر مصور مظفری» هدف از به‌کارگیری دانشجویان در این اثر را ایجاد امکانی برای ارتباط جوانان با صحنه‌های حرفه‌ای تئاتر عنوان کرد و گفت: حضور پیشکسوتان و دغدغه‌مندان نمایش آئینی و سنتی برای تماشای این اثر، نسل جوان را به ادامه راه امیدوار می‌کند.

این کارگردان و بازیگر درباره نقش موثر بازیگران جوان در خلق نمایش «تصویر مصور مظفری» گفت: تابستان امسال موفق به برگزاری ورک‌شاپی با موضوع نمایش ایرانی در مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۴۶ شدم که حاصل آن حضور تعدادی از بازیگران جوان در کنار بازیگران باتجربه‌ای مانند مجید رحمتی، سعید ابک، پانته‌آ مرزبانیان و … و شکل‌گیری این اثر بود.

نفر افزود: پیش از این یک بار در سال ۹۳ به پیشنهاد اصغر گروسی، نویسنده اثر برای بازی در نقش مظفرالدین شاه به سراغ این متن رفتم که به دلیل پاره‌ای مشکلات به اجرا و جشنواره آئینی و سنتی نرسید. در سال ۹۵ نیز تلاش کردم آن را به‌عنوان کارگردان روی صحنه ببرم اما باز شرایط مهیا نشد و نتوانستم مجموعه بازیگران مورد نظر را دور هم جمع کنم اما این نمایشنامه به‌سبب زیبایی زبان و مفهوم برای من از همان زمان به متنی چالش‌برانگیز تبدیل شد.

وی درباره روند تمرین این اثر با بازیگران جوان گفت: برگزاری این ورک‌شاپ فرصت خوبی برای آشنایی دانشجویان با نمایش ایرانی بود و به عنوان کارگردان و بازیگری فعال در این عرصه کوشیدم تا بخشی از آموخته‌هایم از بزرگترها و استادان را در روند تمرینات به جوان‌ترها منتقل کنم.

این بازیگر با اشاره به اهمیت آشنایی بازیگران نمایش ایرانی با ریتم و موسیقی گفت: یافتن بازیگرانی با توانایی شناخت ریتم و خواندن آواز از چالش‌های اجرای این نوع نمایشنامه‌ها است و حضور مجید رحمتی و سابقه‌اش در تعزیه و نمایش ایرانی، همچنین امیرحسین انصافی و سعید ابک به عنوان مخالف‌خوان به درستی جوابگوی این نیاز بود.

کارگردان نمایش‌های «نگذارین خواب تعبیر بشه» و «رکوییم برای شایسته» با تاکید بر اهمیت موسیقی به‌عنوان بخشی موثر و جدایی‌ناپذیر از نمایش آئینی و سنتی، گفت: حضور علی المعی به‌عنوان آهنگساز و گروه موسیقی مسلط به دستگاه‌های ایرانی در کنار ترکیب بازیگران، رنگ‌آمیزی مورد نظرم روی صحنه را به‌وجود آورد که امیدوارم موردتوجه مخاطبان نیز قرار گیرد.

وحید نفر با اشاره به اینکه « در این نمایش سعی نشده تماشاگر به هر قیمتی بخندد» گفت: «تصویر مصور مظفری» نمایشی کمدی تراژدی است و جلب مخاطب به آن در سالنی که تماشاگرش به دیدن کارهای روشنفکری عادت کرده، کار دشواری به‌حساب می‌آید. همچنین نگرانی مخاطب از حضور در سالن‌ها به واسطه کرونا، شرایط خاصی را برای تئاتر ایجاد کرده و امیدوارم در این شرایط جدید بتوانیم حاصل ترکیب کار دانشگاهی و حرفه‌ای را به‌شکلی مطلوب به مخاطب ارائه دهیم.

این مدرس دانشگاه با اشاره به ضرورت آموزش اصول نمایش ایرانی به نسل جوان این موضوع را دغدغه بسیاری از بزرگان این عرصه دانست و ادامه داد: «تصویر مصور مظفری» از معدود آثار این حوزه با تکیه بر آموزش دانشجویان است و امیدوارم مورد حمایت قرار گیرد. به عنوان یک مدرس سعی کردم گلچینی از افراد توانمند نسل جوان را به‌کار گیرم که با وجود صرف تلاش زیاد در دانشگاه، دسترسی چندانی برای دیده شدن بر صحنه‌های حرفه‌ای ندارند.

این کارگردان افزود: انتظار می‌رود نهادهای مربوط مانند مرکز هنرهای نمایشی با ارائه بودجه درخور از آثار اینچنینی حمایت کنند و گروه‌ها را به حال خود رها نکنند.

نفر با اشاره به اهمیت حضور پیشکسوتان برای دیدن این نمایش و ایجاد دلگرمی در گروه گفت: «تصویر مصور مظفری» تنها نمایش ایرانی است که هم‌زمان با جشنواره آئینی و سنتی درحال اجراست اما هیچ عکس‌العملی از سوی دبیرخانه جشنواره و حتی پیشکسوتان امر در این‌باره در زمان برگزاری مشاهده نشد.

این پژوهشگر حوزه تئاتر، تصریح کرد: بررسی کاستی‌ها و کمبودهای نمایش ایرانی از موضوعات پررنگ در سمینارها و نشست‌های تخصصی است و می‌توان با اتکا بر یافته‌های این پژوهش‌ها در عمل نیز برای حمایت از فعالان این حوزه، گامی موثر برداریم.

نمایش «تصویر مصور مظفری» داستان ورود سینماتوگراف به دربار، توسط مظفرالدین شاه قاجار و از دست رفتن زمام امور به‌واسطه این اتفاق است که از ۱۰ آذر تا ۱۰ دی‌ماه، ساعت ۲۰:۳۰ در سالن استاد ناظرزاده کرمانی (تماشاخانه ایرانشهر) روی صحنه می‌رود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند