هنر

حدود ۲۰۰ فیلم در نوبت اکران هستند

به گزارش ردکارپت فیلم: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سال آینده ۲درصد بودجه همه دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی به حوزه فرهنگ و هنر اختصاص خواهد داشت.

محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در حاشیه اختتامیه پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» در جمع خبرنگار حاضر شد و پاسخگوی سوالات اصحاب رسانه بود. وی درباره برگزاری چهلمین جشنواره فلیم فجر و بازدید از ستاد این دوره عنوان کرد: جشنواره فجر یک تقویم بسیار خوبی دارد و نسبت به این زمانبندی کارها در حال انجام است. فکر می‌کنم ۵ دی ماه فیلم‌های نهایی بخش مسابقه اعلام خواهد شد. جمع‌بندی ما از این دوره هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی این است که ما در سالگرد چهلمین دوره جشنواره فجر، یک رویداد بسیار خوب هنری را تجربه خواهیم کرد.

وی درباره فیلم‌های متعدد سینمایی نیز که در صف اکران هستند، اظهار کرد: ما با یک فشردگی ناخواسته‌ای مواجه هستیم. نزدیک به ۲۰۰ فیلم در نوبت اکران هستند. من به همکارانم در سازمان سینمایی اعلام کردم که با برنامه ریزی مناسب بتوانند با حداقل مشکل از این گذرگاه عبور کنند. فکر می‌کنم در حال حاضر هم وضعیت ما خیلی خوب شده است؛ هم فیلم‌هایی که در حال اکران هستند و هم استقبال مردم نشان دهنده این موضوع است؛ البته این مسیر باید طوری پیش برود که لطمه‌ای به سرمایه یا فیلمی وارد نشود.

وزیر ارشاد درباره کیفیت آثار نمایشی و قواعدی که برای اکران فیلم‌ها متناسب با مضمون آنها نیز تصریح کرد: این موارد جزو همان قواعد مرسومی است که انجمن‌های صنفی انجام می‌دهند و ما دخالتی در این بحث خاص نداریم.

محمد مهدی اسماعیلی در پاسخ به سوال  پیرامون بودجه فرهنگی که در دولت به تصویب رسیده و تناسبی با نرخ تورمی جاری ندارد، توضیح داد: درست است که بودجه نهادهای فرهنگی آنچنان افزایشی برای سال جدید نداشت و این هم به هرحال به دلیل مشکلاتی است که وجود دارد اما دولت سیزدهم یک تصمیم بزرگ برای حوزه فرهنگ گرفت. در سال آینده ۲درصد بودجه همه دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی بر حسب آیین نامه‌ای که وزارت فرهنگ و ارشاد تهیه خواهد کرد، صرف امور فرهنگی مانند سینما، تئاتر و برنامه‌های فرهنگی خواهد شد.

وی درباره اینکه این موضوع به صورت تکلیف حقوقی خواهد بود یا اختیاری است نیز عنوان کرد: اینکه این موضوع در بودجه آورده شده است و آن‌ها مجاز به صرف این هزینه هستند یعنی فضای مطالبه‌گری در این زمینه به وجود خواهد آمد. پیش‌تر این ماجرا در بودجه نبوده و در جلسه هیات دولت هم تا لحظات آخر ۱درصد بود که در جمع‌بندی بودجه خوشبختانه به ۲درصد ارتقا پیدا کرد. این موضوع یک اتفاق مهم و تاثیرگذار در حوزه فرهنگ و هنر خواهد بود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند