نمایش

انتقاد از اتفاقی ناخوشایند در جشنواره تئاتر آیینی و سنتی

به گزارش ردکارپت فیلم: بازیگر نمایش «تصویر مصور مظفری» با انتقاد از شیوه برگزاری بیستمین جشنواره تئاتر آیینی و سنتی گفت:‌ با نبود رقابت، انتخاب سلیقه‌ای هنرمندان و عدم حضور گروه‌های خارجی و مراودات فرهنگی بین‌المللی این جشنواره برای تئاتر دستاوردی نخواهد داشت.

مجید رحمتی که این روزها با نمایش««تصویر مصور مظفری» روی صحنه می‌رود، درباره این اجرا که روایتی از ورود سینماتوگراف به ایران توسط مظفرالدین شاه قاجار است، به ایسنا گفت:‌ مظفرالدین شاه شخصیتی تاریخی است که در سن بالا به ولیعهدی رسیده و بیشتر اوقات با بیماری درگیر بوده؛ اما من از این منظر با آن مواجه نشدم و او را شخصیتی شیرین یافتم. درواقع این بخش از داستان برایم برجسته بود که این پادشاه با خرید دوربین از یک کمپانی فرنگی باوجود همه مخالفت‌ها، مصمم به ساخت فیلم و رواج ابزار توگراف در مملکت است.

وی درباره‌ همکاری‌اش با وحید نفر در این پروژه گفت: وحید نفر درحال تکمیل گروهی برای اجرا در جشنواره آیینی و سنتی با محوریت حضور دانشجویان و آموزش اصول نمایش ایرانی به هنرجویان بود که ایده جالبی به‌نظر می‌رسید و سعی کردم در اجرای آن همراه شوم.

این بازیگر با اشاره به نقش آموزش در رشد نمایش های آیینی و سنتی کشورهای دیگر مانند کاتاکالی هند، اپرای پکن و تئاتر نو ژاپن ادامه داد: بازیگر ایرانی باید در معرض آموزش کافی قرار گیرد و به اصطلاح مکتب ببیند. رشد کردن در گروه‌های شبیه خوانی و پرده خوانی و روحوضی و… از دوران کودکی و نوجوانی دراین‌باره بسیار موثر است. همچنین داشتن صدای خوب، توانایی آواز خواندن، فهم موسیقی، تسلط به قصه‌های کهن و آشنایی با شیوه‌های اجرای نمایشی ایرانی از ویژگی‌های ضروری برای بازیگر این نوع نمایش‌هاست. ضمن اینکه ویژگی اصلی نمایش‌های ایرانی، جذابیت بالای آن از نظر اجرایی و اتکای آن بر تکنیک‌های بازیگری است.

رحمتی که با «تصویر مصور مظفری» در بیستمین جشنواره آیینی و سنتی شرکت داشت، گفت: وقوع هر رویداد تئاتری در هر گوشه‌ای از کشور اتفاقی مبارک است، اما متاسفانه در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی امسال شاهد اتفاق ناخوشایند بودیم و آن برگزاری آن‌لاین جشنواره با وجود باز شدن سالن‌های تئاتر و استقبال تماشاگر از نمایش‌های روی صحنه بود.

بازیگر نمایش‌های «کریم‌لوژی» و «چشم به راه میرغضب» با بیان اینکه «یکی از ویژگی‌های نمایش ایرانی ارتباط مستقیم و بدون مانع تماشاگر با آن است و حذف مخاطب به این نوع نمایش آسیب زیادی وارد می‌کند، افزود: جشنواره آیینی و سنتی در ابتدا رویدادی سالانه در سطح بین‌المللی بود که میزبانی آثار نمایشی از کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی، هند و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس را در کارنامه داشت، اما متاسفانه اکنون در روندی نزولی به‌شکل دوسالانه و تنها باحضور شرکت‌کنندگان ایرانی برگزار می‌شود.

رحمتی با انتقاد از حضور تعدادی کارگردان مشخص و پرداختن به سوژه‌ها و داستان‌های تکراری در جشنواره آیینی و سنتی گفت: این جشنواره در دوره‌های قبل به‌شکل رقابتی برگزار می‌شد و در حال حاضر، تعدادی از هنرمندان به‌ شکل سلیقه‌ای انتخاب می‌شوند و در اختتامیه مورد تقدیر قرار می‌گیرند. ادامه این روند دستاوردی برای فضای تئاتر کشور نخواهد نداشت و امیدوارم این موضوع مورد توجه مسئولان و دست‌اندرکاران تئاتر قرار گیرد.

او اصل رقابت در جشنواره را عامل تشویق گروه‌ها برای تلاش درجهت ارائه بهتر آثار نمایشی دانست و ادامه داد: رقابت در جشنواره باعث ارتقاء سطح کیفی نمایش‌ها می‌شود و ضمن ارائه معیارهایی برای آثار نمایشی خوب، فرصتی مناسب برای سنجش و بررسی نقاط ضعف و قدرت به‌ویژه برای جوانان به‌وجود می‌آورد.

وی حضور سایر کشورها در این دوره از جشنواره را به چند سخنرانی در بخش پژوهشی محدود دانست و تصریح کرد: رشد این مراودات باعث آشنایی بیشتر ما با نمایش‌های آیینی و سنتی کشورهای دیگر می‌شود و و روزنه‌ای برای دیدن اجراهای خوب و متفاوت توسط مدیران فستیوال‌های خارجی است که معرفی گنجینه‌های نمایش ایرانی در سراسر دنیا را درپی دارد. شایسته است دبیر جشنواره آیینی سنتی و سایر دست‌اندرکاران به واسطه حضور پرسابقه در این حوزه از چنین مراودات فرهنگی، دفاع کنند تا امکان معرفی بیشتر نمایش‌های ارزشمند ایرانی در قالب نقالی، روحوضی، شبیه‌خوانی و… به دنیا فراهم شود.

نمایش «تصویر مصور مظفری» داستان ورود سینماتوگراف به دربار توسظ مظفرالدین شاه قاجار و از دست رفتن زمام امور به‌واسطه این اتفاق است که از ۱۰ آذر تا ۱۰ دی‌ماه ساعت ۲۰:۳۰ در سالن استاد ناظرزاده کرمانی (مجموعه ایرانشهر) روی صحنه می‌رود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند