گیشه

فروش ۷۱ میلیاردی سینما

به گزارش ردکارپت فیلم: اعتماد نوشت: اگر امسال سینماها با فصل بهار ارتباط خوبی نداشتند و تابستان هم با فیلم‌های اکران‌شده نامهربان بود به جایش پاییز جبران مافات کرد و با مهر و محبت فراوان از راه رسید، گیشه فیلم‌ها شور و حرارت زیادی پیدا کرد و سالن‌ها چراغ‌های‌شان نورانی شد.

اکران همزمان چند فیلم مخاطب‌پسند و باکیفیت از یک‌سو، سرعت‌بخشی واکسیناسیون و همچنین روند کاهشی ابتلا به کرونا از سوی دیگر باعث شد سینماها پاییز پرفروشی را پشت‌سر بگذارند. اگرچه همه فیلم‌های اکران‌شده پرمخاطب نبودند و گیشه پرفروش نداشتند حتی تعدادی فیلم‌ها صرفا کلمه اکران را یدک کشیدند اما سالن‌های سینما به لحاظ حضور دوباره تماشاگر آن‌هم بعد از یک سال تعطیلی مداوم، روزهای متفاوتی را سپری کرد. از انصاف نگذریم دو فیلم دینامیت و قهرمان نقش مهمی در جذب دوباره مردم به سینماها و رونق سالن‌ها داشتند که در اولی حال و هوای شاد و مفرح و دومی هم کسب جوایز جهانی و همین‌طور نام اصغر فرهادی و موضوع متفاوت خود فیلم در فروش‌شان تاثیر بسزایی داشت. البته بعضی کارشناسان بر این عقیده بودند مجموعه عوامل دست به دست هم داده تا سینماهای ایران تاحدودی به دوران فروش بالا نزدیک شود. به گفته آنها آگهی‌های زیادی که فیلم منصور در تلویزیون داشت هم به کمک سینماها آمد و اگر مردم ظرف یک‌سال گذشته در جریان بازگشایی سالن‌های سینما نبودند به آنها اطلاع‌رسانی شد. این وسط اکران کمدی گشت ارشاد هم بر اشتیاق آنها برای تماشای فیلم روی پرده سالن‌ها افزود، بعد از چند روز تومان نمایش داده شد، آذرماه آتابای ساخته نیکی کریمی هم آمد و به گیشه گرما بخشید، فیلم بی‌همه‌چیز با بازی پرویز پرستویی و هدیه تهرانی هم به اکران اضافه شد و همین روند (با کمی نوسان) تا روز آخر پاییز ادامه داشت تا شاهد فروش خوب بعضی فیلم‌ها باشیم.

نوسان گیشه

تا اینجای کار به استقبال از فیلم‌ها در فصل پاییز اشاره کردیم که بر همین اساس از مجموع فیلم‌های اکران‌شده در فصل پاییز فروش هفتادویک‌میلیارد تومانی معادل (۷۱۰,۴۶۷,۰۱۸,۰۲۸ ریال) نصیب سینمای ایران می‌شود که این یعنی ۳,۱۷۵,۴۹۱ نفر مخاطب در ۱۱۵,۸۶۷ تعداد سانس به تماشای فیلم‌های روی پرده نشستند. وقتی صحبت از فروش بالای فیلم‌ها در پاییز می‌شود به این معنی نیست که هر سه ماه این فصل گیشه فیلم‌ها پرمخاطب بوده؛ نه تنها این‌گونه نیست که از فروش ۷۱ میلیارد تومانی پاییز سهم سه ماه مهر، آبان و آذر از گیشه کاملا متفاوت است به این معنی که مهر گیشه فقط ۶ میلیارد تومانی کسب کرده، در آبان‌ماه مجموع فروش فیلم‌ها به نوزده‌میلیاردوهفتصد میلیون تومان می‌رسد و چرخش مالی فیلم‌ها در آذرماه به چهل‌وچهار میلیارد وهشتصد میلیون تومان رسیده است. حالا به جدول گیشه فیلم‌ها در سال جاری نگاه می‌کنیم که آنجا هم تفاوت آشکار فروش فیلم‌ها در سه فصل سال را کامل می‌توانیم ببینیم، به‌طوری‌که مجموع گیشه در سه ماه بهار فقط سه میلیاردوششصدمیلیون‌تومان (معادل ۳۶,۶۰۷,۸۷۱,۹۶۶ ریال) با ۱۶۵,۴۸۸ نفر مخاطب است ولی این رقم فروش در تابستان با کمی جابه‌جایی در سه ماه تیر، مرداد و شهریور به پانزده میلیارد تومان معادل (۱۵۱,۶۸۵,۹۹۰,۸۰۰ ریال) با ۷۰۶,۷۸۱ نفر تماشاگر می‌رسد اما بعد از تابستان این گردش مالی ناگهان تغییر می‌کند و اوج می‌گیرد و فیلم‌ها با فروش ۷۱ میلیارد تومان پاییز متفاوتی برای سینماها در سال ۱۴۰۰ رقم می‌زنند.

گشت ارشاد، دینامیت و قهرمان

از فیلم‌هایی که در فصل پاییز اکران شدند گشت ارشاد ۳ به کارگردانی سعید سهیلی از تاریخ ۲۶آبان با فروش ۲۵۵,۳۹۵,۲۰۹,۰۰۰ ریال (همه ارقام ریال است) صدرنشین گیشه می‌شود بعد از آن فیلم دینامیت به کارگردانی سیدمسعود اطیابی که از ۱۰ تیر اکران است با گردش مالی۲۰۷,۱۹۵,۱۸۸,۰۰۰ (فقط فصل پاییز) در رتبه دوم پرفروش‌ها قرار می‌گیرد و فیلم قهرمان ساخته اصغر فرهادی، اکران‌شده در تاریخ ۵ آبان با کسب گیشه ۱۰۱,۹۹۴,۹۸۲,۵۰۰ در جایگاه سوم قرار می‌گیرد. تعداد مخاطبینی که به تماشای فیلم گشت ارشاد ۳ نشستند ۱,۱۶۵,۰۷۹ نفر، تعداد تماشاگران فیلم دینامیت در این سه ماه ۹۲۸,۴۹۷ نفر و ۴۲۵,۴۷۳ مخاطبان فیلم اصغر فرهادی به شمار می‌روند. همچنین فیلم ‌های آتابای به کارگردانی نیکی کریمی که از ۳ آذر اکران شد ۳۳,۸۰۵,۲۰۷,۰۰۰، منصور ساخته سیاوش سرمدی با زمان اکران ۱۹ آبان، ۲۷,۷۲۱,۶۱۴,۵۰۰ در گیشه فروختند و تومان به کارگردانی مرتضی فرشباف اکران‌شده در۱۲ آبان، ۱,۲۶۴,۷۹۵,۰۰۰، رمانتیسم عماد و طوبی ساخته کاوه صباغ‌زاده به تاریخ ۳ آذر ۱,۵۱۳,۲۰۰,۰۰۰، شهر گربه‌ها به کارگردانی سیدجواد هاشمی با اکران ۳ آذر ۲۳,۱۳۹,۷۰۹,۵۰۰، بی‌همه‌چیز ساخته محسن قرایی با تاریخ اکران ۲۴ آذر ۹,۳۹۹,۳۴۰,۰۲۸، فیلم آرش معیریان با نام آپاچی که ۲۶ آبان اکران شد ۴,۰۳۱,۶۳۸,۵۰۰، حکم تجدیدنظر به کارگردانی محمدامین کریم‌پور با زمان اکران ۲۶ آبان ۲,۶۲۸,۸۳۲,۰۰۰، جنایت بی‌دقت به کارگردانی شهرام مکری که ۱۷ آذر اکران شد ۱,۱۴۲,۴۳۱,۵۰۰، گربه سیاه به کارگردانی کریم امینی با تاریخ اکران ۲۴ آذر ۳,۹۹۸,۷۳۰,۰۰۰، بندر بند ساخته جدید منیژه حکمت با زمان نمایش ۱۰ آذر ۶۷۴,۸۴۰,۰۰۰، اتومبیل به کارگردانی علی میری رامشه که در تاریخ ۲۴ آذر اکران شد ۱۷۱,۳۵۰,۰۰۰ گردش مالی داشتند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند