آهنگساز

موسیقی «هام» چگونه ساخته شد

به گزارش ردکارپت فیلم: فرزاد مهدی پور آهنگساز نمایش «هام» درباره شکل گیری موسیقی این اثر نمایشی که در تالار حافظ روی صحنه است، توضیح داد.

فرزاد مهدی پور آهنگساز نمایش «هام» که تا ۵ دی در تالار حافظ روی صحنه است درباره چگونگی شکل گیری موسیقی این اثر نمایشی گفت: من حسام شریفی کارگردان نمایش را ابتدا سال ۹۹ در پلاتوی تالار رودکی و زمانی که مدتی از تمرین های نمایش گذشته بود ملاقات کردم و وی توضیح مختصری درباره ماهیت و کلیت نمایش به من داد تا با فضای کلی اثر آشنا شوم. با توجه به اینکه این نمایش دارای فضای رئال و سورئال بود طبیعتا موسیقی کار هم بخش های متفاوتی را می‌طلبید که باید متناسب با فضاهای اشاره شده ساخته می‌شد.

وی ادامه داد: بعد از خواندن نمایشنامه و با حضور در جلسات تمرین و با مشورت و هم فکری با حسام شریفی پروسه ساخت موسیقی این اثر شروع شد. در این نمایش من با سه بخش اصلی مواجه بودم؛ اول فضای وهم، ترس و جنگ برای نشان دادن نقشه های شیطانی خانواده جنیان و رسوایی بانوی شهر و مبارزات شخصیتهای مثبت و منفی نمایش، دوم فضای ملایم و احساسی برای حضور بانوی پاکدامن شهر و عاشقانه های هام و بانو و سوم فضای فانتزی برای شیطنت های خانواده جنیان و مردم شهر.

مهدی پور متذکر شد: ساخت موسیقی در چند فضای متفاوت، چالش جالب و در عین حال حساسی است، حساس از این جهت که آهنگساز باید بتواند با موسیقی که می سازد مخاطب را در تصویری که می بیند غرق و به تاثیرگذاری هرچه بیشتر نمایش کمک کند. البته نظرات و پیشنهادات مثبت و خلاقانه کارگردان هم در بهتر شدن موسیقی این اثر خیلی تاثیر داشت. ضمن اینکه بازی خوب بازیگران گروه و حس خوبی که به من می دانند هم در شکل گیری موسیقی نمایش بی تاثیر نبود. امیدوارم در آینده نیز بتوانم با گروه تئاتر «زهش» و حسام شریفی همکاری داشته باشم.

این آهنگساز یادآور شد: یکی از چالش های بزرگ در ساخت موسیقی تئاتر متغیر بودن زمان صحنه هاست چون آهنگساز باید خودش را با این شرایط تطبیق بدهد و بهترین تصمیم را برای ساخت موسیقی اثر بگیرد که البته به نظر من هم چالش سختی است و هم جذاب.

وی در پایان درباره دیگر فعالیت هایش بیان کرد: در حال حاضر پیشنهاد ساخت موسیقی یک نمایش رئالیستی و موسیقی متن یک فیلم کوتاه را دارم که در حال مذاکره هستیم.

اجرای نمایش «هام» نوشته عباس عبدالله زاده و کارگردانی حسام شریفی تا ۵ دی ماه ساعت ۱۹ در تالار حافظ ادامه دارد.

در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: خانواده‌ شیاطین تصمیم گرفتند که شهر آدمیزاد را به ورطه نابودی کشیده و انسانیت را از بین ببرند اما یک بانوی پاکدامن مقابل آنها قرار گرفته و در این میان هام فرزند ارشد شیطان و … .


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند