خواننده

متولدین ۳۰ دسامبر سینما ، تئاتر و موسیقی؛ کیم ته-هیونگ

به گزارش ردکارپت فیلم: کیم ته-هیونگ (به کره‌ای: 김태형؛ زادهٔ ۳۰ دسامبر ۱۹۹۵) که با نام هنری وی (به انگلیسی: V) شناخته می‌شود، خواننده ، ترانه‌سرا و بازیگر اهل کرهٔ جنوبی است. او خوانندهٔ گروه پسرانهٔ کره‌ای بی‌تی‌اس است.

اوایل زندگی و تحصیلات

وی با نام اصلی کیم ته-هیونگ (به انگلیسی: Kim Tae-hyung) در ۳۰ دسامبر ۱۹۹۵، در دگو کرهٔ جنوبی زاده شد و در شهرستان گوچانگ رشد یافت. او یک خواهر و یک برادر کوچک‌تر دارد. ابتدا در دورهٔ دبستان تصمیم به خوانندگی حرفه‌ای گرفت و سرانجام در اوایل دورهٔ راهنمایی با هدف نوازندگی، شروع به یادگیری ساکسوفون کرد. پدر او در این مسیر از او حمایت کرد. وی پس از قبولی در مصاحبهٔ بیگ هیت اینترتینمنت در دگو، کارآموز این کمپانی شد.

او پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان هنرهای کره‌ای در سال ۲۰۱۴، در رشتهٔ پخش و سرگرمی، وارد دانشگاه سایبر جهانی و در اوت ۲۰۲۱ فارغ‌التحصیل شد. از سال ۲۰۲۱، در رشتهٔ مدیریت ارشد کسب‌وکار در تبلیغ و رسانه، وارد دانشگاه مجازی هانیانگ شد.

نام در زمان تولد کیم ته-هیونگ
زادهٔ ۳۰ دسامبر ۱۹۹۵ ‏(۲۵ سال)
منطقهٔ سو، دگو، کرهٔ جنوبی
پیشه
  • خواننده
  • ترانه‌سرا
  • بازیگر
پیشه موسیقی
ژانر
  • آراندبی
  • نئو سول
  • ایندی پاپ
  • کی-پاپ
ساز(ها) آواز
سال‌های فعالیت ۲۰۱۳–اکنون
ناشر(ان) بیگ هیت
همکاری‌های مرتبط بی‌تی‌اس

حرفه

۲۰۱۳ تاکنون: بی‌تی‌اس

وی در ۱۳ ژوئن ۲۰۱۳ به‌عنوان عضوی از بی‌تی‌اس، با انتشار تک‌آهنگ «خیال‌بافی دیگه بسه» از آلبوم اول گروه، خیلی خفن برای مدرسه، آغاز به کار کرد. اولین تجربهٔ ترانه‌سرایی او در ترانهٔ «محکم بغلم کن» از آلبوم زیباترین لحظه در زندگی، قسمت ۱ بود که در نوشتن و تهیهٔ آن همکاری داشت. او همچنین در نوشتن متن قطعهٔ «پسران هیجان‌زده» از این آلبوم، مشارکت کرد. ملودی نوشته شده توسط وی، در قطعهٔ «بدو» از آلبوم زیباترین لحظه در زندگی، قسمت ۲ به کار رفت. علاوه بر این، در ترانه‌سرایی تک‌خوانی خود، «انگ» از آلبوم بال‌ها، مشارکت داشت. وی همچنین به‌طور غیررسمی، کاوری از «بغلم کن» را به‌همراه عضو دیگر گروه، جی-هوپ و کاوری را از «یکی مثل تو» ادل منتشر کرد.

تک‌خوانی دوم او با عنوان «تکینگی» در مهٔ ۲۰۱۸، به‌عنوان تریلر سومین آلبوم استودیویی بی‌تی‌اس، عاشق خودت باش: اشک، منتشر شد. این قطعه در مجموع مورد قبول منتقدین واقع شد و در انتهای سال، در چندین فهرست برگزیدهٔ منتقدین جای گرفت. یک ماه پس از انتشار، در فهرست پخش «۵۰ ترانهٔ برتر ماه ژوئن ۲۰۱۸» گاردین و در رتبهٔ ۲۸ فهرست منتقدین «۵۰ ترانهٔ برتر بی‌تی‌اس» بیلبورد قرار گرفت. «تکینگی» همچنین در فهرست «۶۵ ترانهٔ برتر ۲۰۱۸» نیویورک تایمز بیستم شد. منتقد موسیقی پاپ میکائل وود از لس آنجلس تایمز، از این قطعه به‌عنوان چهارمین «ترانهٔ شایستهٔ بازپخش ۲۰۱۸» یاد کرد و منتقد موسیقی گاردین لورا اسنیپس، به‌عنوان یکی از قطعات محبوبش، آن را در فهرست «بهترین موسیقی ۲۰۱۸: آلبوم‌ها و قطعات» جای داد.

وی در ۲۴ اکتبر ۲۰۱۸، جزو جوان‌ترین افرادی بود که به‌خاطر گسترش فرهنگ کره، نشان لیاقت فرهنگی را به‌همراه دیگر اعضای بی‌تی‌اس، از رئیس‌جمهور کرهٔ جنوبی دریافت کرد.

او به‌همراه جی-هوپ، در یک همکاری با خوانندهٔ سوئدی زارا لارسون، ترانهٔ «یک روز نو» را منتشر کرد که در آلبوم موسیقی متن بازی دنیای بی‌تی‌اس قرار گرفت. این ترانه در ۱۴ ژوئن ۲۰۱۹ منتشر شد و در صدر جدول ترانه‌های دیجیتال ملل قرار گرفت. هشت ماه بعد، در قطعهٔ «دوستان» با دیگر عضو گروه جیمین همکاری کرد و همچنین در ترانه‌سرایی تک‌خوانی خود «کودک درون» از آلبوم نقشهٔ روح: ۷، مشارکت داشت.

۲۰۱۶ تاکنون: فعالیت‌های انفرادی

وی در سال ۲۰۱۶، نخستین نقش‌آفرینی خود را با حضور در درام تاریخی هارانگ کی‌بی‌اس۲، تجربه کرد. همچنین با همکاری عضو گروه جین، «قطعاً تویی» را برای موسیقی متن این مجموعه خواند. در ۸ ژوئن ۲۰۱۷ به مناسبت چهارمین سالگرد تشکیل گروه، قطعهٔ «ساعت ۴» را منتشر کرد که در تهیهٔ آن با عضو دیگر گروه آر ام همکاری کرده‌بود.

نخستین تک‌خوانی او خارج از بی‌تی‌اس، «منظره» نام داشت که در ۳۰ ژانویهٔ ۲۰۱۹ در صفحهٔ ساوندکلاود گروه منتشر شد. این بالاد توسط وی سروده و نوشته شد و تهیهٔ آن برعهدهٔ تهیه‌کننده‌های بیگ هیت اینترتینمنت داکسکیم، پی‌داگ و هیس نویز بود. همچنین عکس‌برداری جلد هنری آن را نیز به دست وی انجام گرفت. این ترانه رکورد ۱۰۰ میلیون استریم ساوندکلاود در کم‌ترین زمان را با ۱۴ روز شکست. «منظره» در دو هفتهٔ اول پس از انتشار، نه بار رکورد استریم روزانه را شکست. هفت ماه بعد در ۹ اوت، دومین تک‌خوانی و نخستین ترانهٔ کاملاً انگلیسی‌زبان خود را با عنوان «خرس زمستانی» در ساوندکلاود و موزیک ویدئوی آن را که توسط خود او کارگردانی شده‌بود، در کانال یوتیوب بی‌تی‌اس منتشر کرد. وی این قطعه را به‌همراه آراِم، هیس نویز و ادورا تهیه کرد و همچنین عکس‌برداری جلد هنری آن نیز توسط او (با نام مستعار وَنته) انجام گرفت.

او در ۱۳ مارس ۲۰۲۰، ترانهٔ «شب شیرین»را به‌عنوان موسیقی متن درام کلاس ایته‌وون جی‌تی‌بی‌سی منتشر کرد. این ترانهٔ ایندی پاپ انگلیسی‌زبان که توسط وی ترانه‌سرایی و تهیه شده‌بود،به‌خاطر آهنگسازی، اجرا و متن خود، نقدهای قابل قبولی دریافت کرد. «شب شیرین» پس از انتشار، در جدول فروش ترانه‌های دیجیتال ایالات متحدهٔ بیلبورد شمارهٔ ۲ شد و بالاترین رتبه‌ای بود که توسط یه تک‌خوان کره‌ای در تاریخ این جدول کسب شد. وی در ۲۵ دسامبر ۲۰۲۰، قطعهٔ «گل برفی» را با حضور پیک‌بوی منتشر کرد.

تأثیر

وی در فن‌میتینگی در نوامبر ۲۰۱۶، عبارت «I purple you» (به معنی بنفشت دارم یا بنفشت می‌کنم) را خلق کرد. از آن پس، رنگ بنفش به نماد بی‌تی‌اس و طرفدارانش تبدیل شد. همچنین یونیسف این عبارت را در کمپین ضد قلدری خود به کار برد؛ کمپینی که با مشارکت بی‌تی‌اس تشکیل شده‌بود.

وی در بررسی انجام‌شده توسط گالوپ کره، به‌عنوان چهارمین آیدل ارجح سال ۲۰۱۹ معرفی شد؛ او در سال ۲۰۱۸ نهم بود.

هنرمندان بسیاری از او به‌عنوان الگو و الهام‌بخش خود یاد کرده‌اند؛ افرادی همچون یونگ‌هون و هال از د بویز، جه‌هیون و جانگ‌جون گلدن چایلد،بین ام‌وی‌پی، بیون هیون-مین رینز، سِریم کرَویتی، یوسانگ و مینگی ایتیز، جونگ‌سونگ و دیلان دی-کرانچ، بائو از لوسنته، یون‌مین نیوکید، هانیو از بوی استوری، بومگیو از تی‌اکس‌تی، لی ته‌سونگ، ماهیرو هیداکا و عضو سابق وانا وان، پارک جی-هون.

استعداد هنری

صدای باریتون وی، به‌ویژه گسترهٔ صوتی و تن «خش‌دار» او، در مجموع نقدهای مثبتی دریافت کرده‌است.صدای او پس از اجرای تک‌خوانی «انگ»، بیش از قبل مورد توجه واقع شد و فالستوهایی که نشانگر گسترهٔ صوتی وسیع او بود و سبک موسیقایی منحصر به‌فردش، تحسین‌برانگیز عنوان شد.

منتقد موسیقی بلانکا مندز، تونالیتهٔ وی در «تکینگی» را که قطعهٔ آغازگر عاشق خودت باش: اشک از بی‌تی‌اس بود، «تعیین‌کنندهٔ اصلی لحن آلبوم» توصیف کرد.کارن روفینی از الیت دیلی در مقاله‌ای نوشت: «وی به سادگی تن‌های بسیار آرامش‌بخش و زیری را ارائه می‌کند که از عناصر کلیدی صدای نهایی بی‌تی‌اس اند». تیمار هرمن از بیلبورد نیز نت‌های پایین او را یکی از ویژگی‌های بارز موسیقی بی‌تی‌اس عنوان کرد. سبک موسیقایی وی عمیقاً متأثر از عشق او به جاز و موسیقی کلاسیک است. از الهام‌بخش‌های او می‌توان به اریک بنت و روبن استودارد اشاره کرد.

مشخصهٔ سبک اجرایی وی، «دوگانگی» و توانایی او در برانگیختن احساسات مختلف بر روی صحنه است. روزنامه‌نگار بریتانیایی ریان دیلی از ان‌ام‌ئی، حرکات وی در اجرای «تکینگی» تور جهانی عاشق خودت باش: خودت را ابراز کن را «دقیق و سنجیده» توصیف کرد.کریستال بل از ام‌تی‌وی عنوان کرد، اجراهای وی، غالباً بر پایهٔ ارتباط او با دوربین‌های زندهٔ سالن‌های کنسرت و استفاده از آن‌ها جهت ارائهٔ حرکات نامحسوس و زیرکانه استوار است.

ترانه‌شناسی

عنوان سال بالاترین موقعیت در جدول فروش آلبوم
کره ملل ایالات متحده دیجیتال فرانسه مجارستان ژاپن
۱۰۰ آهنگ
نیوزیلند
داغ
گائون ۱۰۰ آهنگ
به‌عنوان خوانندهٔ اصلی
«انگ» ۲۰۱۶ ۲۶ ۱۰ ۸ ۸
  • کره: ۱۱۰٬۸۹۸
بال‌ها
«مقدمه: تکینگی» ۲۰۱۸ ۵۴ ۱۰ ۳ ۱۰۰ ۲۳ ۳۴
  • ایالات متحده: ۱۰٬۰۰۰
عاشق خودت باش: اشک
«کودک درون» ۲۰۲۰ ۲۴ ۴۸ ۶ ن/م ۷ ن/م نقشهٔ روح: ۷
حضور در موسیقی‌های متن
«قطعاً تویی» (به‌همراه جین) ۲۰۱۶ ۳۴ ۸ ۱۵
  • کره: ۷۶٬۶۵۷
موسیقی متن هارانگ
«شب شیرین» ۲۰۲۰ ۱۴ ۱ ۳۴ ن/م موسیقی متن کلاس ایته‌وون

ترانه‌های دیگر

سال عنوان قالب توضیحات
۲۰۱۴ «فارغ‌التحصیلی ۹۵ای‌ها» دانلود دیجیتال، استریم
  • ملودی اصلی از «عشق قدیمی» لوپه فیاسکو و اد شیرن
  • به‌همراه جیمین
۲۰۱۷ «ساعت ۴»
  • به‌همراه آر ام
۲۰۱۹ «منظره» ن/م
«خرس زمستانی»

ترانه‌سرایی‌ها

جزئیات برگرفته از پایگاه دادهٔ انجمن حق تکثیر موسیقی کره است.

سال هنرمند آلبوم ترانه
۲۰۱۳ بی‌تی‌اس خیلی خفن برای مدرسه «خاتمه: سایفر اتاق مدوّر»
۲۰۱۴ جیمین و وی بدون آلبوم «فارغ‌التحصیلی ۹۵ای‌ها»
۲۰۱۵ بی‌تی‌اس زیباترین لحظه در زندگی، قسمت ۱ «محکم بغلم کن»
«پسران هیجان‌زده»
زیباترین لحظه در زندگی، قسمت ۲ «بدو»
۲۰۱۶ زیباترین لحظه در زندگی: همیشه جوان «بدو» (میکس بالاد)
«بدو» (میکس آلترناتیو)
جوانی «مقدمه: جوانی»
بال‌ها «انگ»
۲۰۱۷ آر ام و وی بدون آلبوم «ساعت ۴»
۲۰۱۹ وی «منظره»
«خرس زمستانی»
۲۰۲۰ بی‌تی‌اس نقشهٔ روح: ۷ «کودک درون»
وی موسیقی متن کلاس ایته‌وون «شب شیرین»
بی‌تی‌اس بدون آلبوم «در جنگل»
بودن «آبی و خاکستری»

فیلم‌شناسی

موزیک ویدئوها

سال عنوان مدت زمان نقش منبع
۲۰۱۹ «خرس زمستانی» ۳:۳۲ کارگردان

مجموعه‌های تلویزیونی

سال شبکه عنوان نقش توضیحات منبع
۲۰۱۶ کی‌بی‌اس۲ هارانگ: جوانان جنگجوی شاعر سوک هان-سونگ نقش مکمل

برنامه‌های تلویزیونی

سال شبکه عنوان نقش توضیحات منبع
۲۰۱۶ ام‌بیگ تی‌وی برومنس سلبریتی‌ها خودش فصل ۱، قسمت‌های ۴–۱؛ به‌همراه کیم مین-جه

مجری‌گری

سال شبکه عنوان نقش توضیحات منبع
۲۰۱۴ ام‌بی‌سی شو! میوزیک کر مجری به‌همراه کیم سو-هیون
۲۰۱۵ کی‌بی‌اس۲ بانک موسیقی به‌همراه پارک بوگوم و هیمچان (بی‌ای‌پی)
ام‌بی‌سی شو! میوزیک کر به‌همراه زیکو و کیم سو-هیون
۲۰۱۶ اس‌بی‌اس اینکیگایو به‌همراه جی-هوپ، مونبیول و ویین
۲۰۱۷ کی‌بی‌اس۲ بانک موسیقی (ویژهٔ سنگاپور) مجری به‌همراه پارک بو-گوم و آیرین
اس‌بی‌اس سوپر کنسرت اینکیگایو در دِجون به‌همراه جیسو و جین‌یونگ

تریلرها و فیلم‌های کوتاه

سال عنوان مدت زمان کارگردان(ها) منبع
۲۰۱۶ «انگ ۳#» ۳:۱۸ یونگ-سوک چوی (لامپنز)
۲۰۱۸ «تکینگی» ۳:۳۲

جوایز و نامزدی‌ها

 
مراسم جوایز سال بخش نامزدی(ها)/آثار نتیجه منابع
جوایز موسیقی ملون ۲۰۱۷ بهترین موسیقی متن «قطعاً تویی» نامزدشده
جوایز سومپی ۲۰۱۸ بهترین آیدل بازیگر وی برنده
۲۰۱۹ بهترین طراحی رقص «تکینگی» برنده

 


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند