کارگردان

متولدین ۳۱ دسامبر سینما ، تئاتر و موسیقی؛ آنتونی هاپکینز

به گزارش ردکارپت فیلم: سِر فیلیپ آنتونی هاپکینز (به انگلیسی: Philip Anthony Hopkins) (زاده ۳۱ دسامبر ۱۹۳۷ در ولز) بازیگر ، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم بریتانیایی در ولز به دنیا آمده‌است. او در سال ۱۹۹۲ برنده اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد و سه بار دیگر هم نامزد این جایزه شده‌است. علاوه براین، هاپکینز جوایز بسیار دیگری از جمله سه جایزه بفتا، دو جایزه امی و یک جایزه گلدن گلوب سیسیل بی دمیل را برده‌است. او در سال ۱۹۹۳ لقب شوالیه را از الیزابت دوم برای خدماتش در هنر و در ۲۰۰۳ نیز ستاره اش را در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود در سال ۲۰۰۳ دریافت کرد. او همچنین در سال ۲۰۰۸ جایزه افتخار بفتا را برای دستاورد طولانی مدت دریافت کرد.

زادهٔ فیلیپ آنتونی هاپکینز
۳۱ دسامبر ۱۹۳۷ ‏(۸۲ سال)
مارگام، نیث پورت تالبوت، ولز
ملیت ولزی
شهروندی بریتانیا، آمریکا
محل تحصیل آکادمی سلطنتی هنرهای دراماتیک
پیشه بازیگر، کارگردان، تهیه‌کننده فیلم
سال‌های فعالیت ۱۹۶۰–اکنون
همسر(ها) پترونلا پارکر (ا. ۱۹۶۶–ج. ۱۹۷۲)   جنیفر لینتون (ا. ۱۹۷۳–ج. ۲۰۰۲)   استلا آرویاو (ا. ۲۰۰۳–اکنون)
فرزندان ۱
جایزه(ها) جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد (۱۹۹۱) جایزه بفتای بهترین بازیگر نقش اول مرد (۱۹۹۱) و (۱۹۹۳) جایزه ساترن بهترین بازیگر نقش اول مرد (۱۹۹۱) جایزه گلدن گلوب سیسیل بی دمیل

در سال ۱۹۶۸ هاپکینز با بازی در فیلم شیر در زمستان که برندهٔ سه جایزهٔ اسکار هم شد، مشهور شد. برخی همچون ریچارد اتنبرا که پنج فیلم هاپکینز را کارگردانی کرده‌است، او را «بزرگترین بازیگر نسل خود» دانسته‌اند.

اوایل زندگی و تحصیلات

هاپکینز در شب سال نو ۱۹۳۷ در مارگام واقع در حومه شهر پورت تالبوت، گلامورگن متولد شد. مادرش انی موریل و پدرش ریچارد آرتور هاپکینز یک نانوا بود. او دربارهٔ طبقهٔ کارگر بودن پدرش می‌گوید «هر وقت که احساس می‌کنم ممکنه که من خاص یا متفاوت باشم، به یاد پدرم می‌افتم ودست‌هایش را به یاد می‌آورم؛ آن دست‌های سخت و شکسته شده». دوران مدرسهٔ او ثمره ای در برنداشت؛ او ترجیح می‌داد که در هنر غوطه ور بشود و کارهایی مثل رنگ آمیزی و نقاشی یا نواختن پیانو را انجام دهد تا اینکه درس بیاموز

همه مردان پادشاه

 

د.

در ۱۹۴۹ والدین او برای اینکه انضباط و نظم را یاد بگیرد، هاپکینز را به اصرار در مدرسه ای در پونتیپول ثبت نام کردند. پس از پنج ترم در آنجا به مدرسه ای دیگر در ویل آو گلامورگن به تحصیل پرداخت. در مصاحبه ای در سال ۲۰۰۲ او اظهار کرد «من دانش آموز ضعیفی بودم که باعث شد بقیه من را مورد تمسخر خود قرار بدهند و عقده حقارت داشتم. وقتی که بزرگ شدم کاملاً معتقد بودم که من یک احمقم». در کمال ناامیدی، والدینش او را به مدرسه ای شبانه‌روزی بردند که مدیر مدرسه آنجا به او «ناامید» می‌گفت. او در سن ۱۷ سالگی توسط گروه YMCA به عرصه بازیگری وارد شد.

هاپکینز از هموطن ولزی خود ریچارد برتون الهام می‌گرفت و از طرف او نیز تشویق می‌شد که هاپکینز در سن ۱۵ سالگی با او ملاقات داشت. هاپکینز بی درنگ خود را در دانشکده درام و موسیقی رویال ولز واقع در کاردیف ثبت نام کرد که در سال ۱۹۵۷ از آن فارغ‌التحصیل شد. پس از دو سال خدمت برای نیروی زمینی بریتانیا؛ به سمت لندن حرکت کرد تا در آکادمی سلطنتی هنرهای دراماتیک به مطالعه بپردازد.

زندگی شخصی

هاپکینز در ملیبو، کالیفرنیا سکونت می‌کند. او قبل از اواخر دهه ۱۹۷۰ یکبار به آمریکا نقل مکان کرد تا حرفهٔ بازیگریش را دنبال کند، اما در اواخر دهه ۱۹۸۰ به لندن برگشت. هرچند در دهه ۱۹۹۰ او تصمیم گرفت برای به دست آوردن موفقیت در بازیگری به آمریکا بازگردد. با حفظ شهروندی بریتانیایی، او در تاریخ ۱۲ آوریل ۲۰۰۰ به عنوان یک شهروند آمریکایی نیز تبدیل شد.

هاپکینز تا الان سه بار ازدواج کرده‌است: با پترونلا بارکر (بازیگر) از ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۲، با جنیفر لینتون از ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۲ و از سال ۲۰۰۳ با استلا اری یاوا که در حال زندگی است.

زندگی

آنتونی هاپکینز فرزند یک خانوادهٔ کارگر بود. پس از پایان دوران خدمت نظام در کالج هنرهای نمایشی کاردیف ثبت نام کرد و پس آن تحصیلاتش را در زمینهٔ بازیگری در آکادمی سلطنتی هنرهای نمایشی در لندن ادامه داد.

وی اولین بار در سال ۱۹۶۴ در لندن به صحنهٔ تئاتر وارد شد. در سال ۱۹۷۴ برای بازی در نمایشی به آمریکا رفت. او ده سال در آمریکا ماند و در این دوران در فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی فراوانی بازی کرد.

او دارندهٔ جایزه اسکار، گلدن گلوب، بفتا و لقب اشرافی «سِر» از ملکه الیزابت دوم، کارگر کارخانه فولادسازی بوده‌است.

فیلم‌ها

سال نام فیلم نقش توضیحات
۱۹۶۸ شیر در زمستان ریچارد
۱۹۶۹ هملت کلادیوس
۱۹۷۲ وینستون جوان فیلیپ کالورت
۱۹۷۳ خانه عروسک توروالد هلمر
۱۹۷۷ پلی در دوردسشت سرهنگ جان فراست
۱۹۷۷ آدری رز الیوت هوور
۱۹۷۸ شعبده بازی کورکی ویترز
۱۹۸۰ مرد فیل نما دکتر فردریک تریوز
۱۹۸۱ پناهگاه آدولف هیتلر
۱۹۸۴ باونتی ستوان ویلیام بلای
۱۹۹۱ سکوت بره‌ها دکتر هانیبال لکتر
۱۹۹۲ فریجک یان مک کندلس
اسپاتسوود ارول والاس
هواردز اند هنری جی ویلکاکس
دراکولای برام استوکر پروفسور آبراهام ون هلسینگ
چاپلین جورج هیدن
۱۹۹۳ محاکمه کشیش
بازمانده روز جیمز استیونز
سرزمین سایه‌ها سی. اس. لوئیس
۱۹۹۴ افسانه‌های خزان سرهنگ ویلیام لادلو
۱۹۹۵ نیکسون ریچارد نیکسون
۱۹۹۶ اوت ایوان دیویس همچنین کارگردان
۱۹۹۷ لبه چارلز مورس
آمیستاد جان کوئینسی آدامز
۱۹۹۸ نقاب زورو زورو
با جو بلک آشنا شوید ویلیام پریش
۱۹۹۹ غریزه دکتر ایتان پاول
تیتوس تیتوس آندرونیکوس
۲۰۰۰ مأموریت: غیرممکن ۲ فرمانده عملیات تک جلوه
چگونه گرینچ کریسمس را دزدید راوی صدا
۲۰۰۱ هانیبال دکتر هانیبال لکتر
۲۰۰۲ گروه ناجور افسر اوکس
اژدهای سرخ دکتر هانیبال لکتر
۲۰۰۳ ننگ بشری کولمن سیلک
۲۰۰۴ اسکندر بطلمیوس یکم سوتر
۲۰۰۵ برهان رابرت
سریعترین ایندین جهان برت مونرو
۲۰۰۶ همه مردان پادشاه قاضی اروین
۲۰۰۷ شکست تئودور کرافورد
بئوولف روثگر
۲۰۱۰ مرد گرگ نما مرد گرگ نما
غریبه‌ای دراز و سیاه را ملاقات خواهی کرد آلفی شپریج
۲۰۱۱ تشریفات مذهبی پدر لوکاس
ثور اودین
۳۶۰ جان
۲۰۱۲ هیچکاک آلفرد هیچکاک
۲۰۱۳ رد ۲ ادوارد بیلی
ثور: دنیای تاریک اودین
۲۰۱۴ نوح متوشالح
۲۰۱۶ سوءرفتار دنینگ
تصادم هاگن کال
۲۰۱۷ تبدیل‌شوندگان: آخرین شوالیه سر ادموند برتون
ثور: رگنراک اودین
۲۰۱۹ دو پاپ پاپ بندیکیت
۲۰۲۰ پدر آنتونی

فعالیت در زمینه موسیقی

آنتونی هاپکینز در سال ۱۹۶۴ قطعه‌ای والتز (رقص محلی) را خلق و نگارش کرد، اما هرگز اطمینان آن را نیافت که دست به انتشار آن بزند. سال‌ها بعد و در سال ۲۰۱۱ همسر او این قطعه را برای آندره ریو فرستاد و این موزیسین مشهور این قطعه را پسندید و در یکی از آلبوم‌هایش در همان سال منتشر کرد. آندره ریو در کنسرتی در شهر وین به صورت زنده و هنگامی‌که خود آنتونی هاپکینز هم حضور داشت این قطعه را اجرا کرد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند