موزیک

فیلمی برای احیای جریان سینمای کم‌هزینه

به گزارش ردکارپت فیلم: فرشاد فزونی آهنگساز فیلم سینمایی «بندر بند» با اشاره به اینکه موزیک فیلم باید وارد تدوین و داستان شود، درباره این اثر بیان کرد: این فیلم تلاش کرده جریان سینمای کم‌هزینه (low-budget) را احیا کند؛ سینمایی که بودجه آن مشخص است، مخاطب را به تفکر وا می‌دارد و انتخاب‌ بازیگران و فیلمسازان نه از روی دستمزدها بلکه از روی تفکری بود که می‌توانستند در سینما ایجاد کنند.

فرشاد فزونی آهنگساز فیلم سینمایی «بندر بند» که این روزها روی پرده سینماهای سراسر کشور است،با اشاره به اینکه بهتر است آهنگساز از ابتدای پروژه با آن همراه شود، گفت: من زمانی به این پروژه پیوستم که فیلمنامه در مرحله نگارش بود. همچنین در سفر به جنوب کشور نیز دوستان را همراهی کردم و این اتفاق باعث شد بیشتر در جریان اتفاقات قرار بگیرم، با حس و حال فیلم آشناتر شوم و با تمرکز بیشتر روی ساخت موزیک‌های متن کار کنم. البته در نقش کوچکی هم در فیلم بازی کردم.

او درباره نحوه آشنایی خود با منیژه حکمت کارگردان این اثر بیان کرد: ما سه سال پیش تئاتری به کارگردانی برادرم فرهاد فزونی با نام «دستورالعمل‌های پرواز برای خدمه و خلبان» کار کردیم که پگاه آهنگرانی یکی از بازیگران کار بود، البته پگاه را از قبل می‌شناختیم اما اتفاق اصلی زمانی رقم خورد که منیژه حکمت به تماشای تئاتر آمد، آن را دید و پسندید و باعث شد در ذهنش بماند. این شروع آشنایی من با این کارگردان بود.

وی ادامه داد: بعد از این ماجرا زمانی که منیژه حکمت قصد داشت «بندر بند» را تولید کند، فرهاد فزونی به عنوان کارگردان هنری وارد پروژه شد و پس از صحبت‌هایی که با منیژه حکمت داشت، به این نتیجه رسیدند که من را هم به عنوان آهنگساز به پروژه دعوت کنند.

فزونی با بیان اینکه منیژه حکمت با ساخت «بندر بند» تلاش کرده کیفیت و تفکر را به سینما بازگرداند، گفت: کارگردان «بندر بند» تلاش کرده جریان سینمای کم‌هزینه (low-budget) را احیا کند؛ سینمایی که بودجه آن مشخص است و مخاطب را به تفکر وا می‌دارد. اتفاقی که سال‌ها قبل با آثار کارگردانانی همچون داریوش مهرجویی و… رقم خورد و انتخاب‌ بازیگران و فیلمسازان نه از روی دستمزدها بلکه از روی تفکری بود که می‌توانستند در سینما ایجاد کنند. من پیشنهاد می‌کنم مخاطبان این جریان را حمایت کنند و «بندر بند» را که پیام‌های پنهانی دارد و اگر تماشاگران با دقت فیلم را تماشا کنند، به آن می‌رسند، در سینماها ببینند تا به پیشبرد اتفاق فرهنگی در جامعه کمک کنند.

آهنگساز «بندر بند» با بیان اینکه تماشای فیلم‌هایی سینمایی در سینما و در جمع بزرگتری غیر از خانواده حال و هوای دیگری دارد، یادآور شد: آمار کسانی که فیلم‌ها را در سینما تماشا می‌کنند، قابل دسترس‌تر و دقیق‌تر از کسانی‌ست که آثار را در پلتفرم‌ها دنبال می‌کنند. همچنین دیدن فیلمی که برای سینما ساخته و برای نور، صدا، رنگ، تصویر و… زحمت کشیده شده، لذت دیگری دارد.

فزونی درباره موزیک‌های استفاده شده در «بندر بند» گفت: یکسری موزیک‌هایی که در فیلم استفاده کردیم از ساخته‌های رضا کولغانی است که من در زمان انتخاب آن‌ها حضور داشتم و آثار را تنظیم مجدد کردم البته برخی هم تنظیم نشده بود و برای اولین بار آنها را تنظیم کردم، همچنین یک یا دو کار نیز از ساخته‌های قدیمی خودم است به عنوان مثال از موزیک «آرام آرام» که اثر من و فرهاد فزونی‌ست، در «بندر بند» استفاده کردیم.

وی افزود: من موسیقی کار را صرفا استفاده از ساز نمی‌بینم و معتقدم موزیک فیلم در زمان‌هایی باید وارد تدوین و داستان شود. در حقیقت برای موسیقی‌ها با منیژه حکمت و فرهاد فزونی بارها صحبت کردیم تا به آن چیزی که مدنظر همه‌ بود، برسیم.

آهنگساز «بندر بند» با بیان اینکه از نیمه فیلم به بعد بیشتر از موزیک متن استفاده شده، مطرح کرد: البته باید بگویم رضا کولغانی نیز در بخش موسیقی بسیار همراه بود. این فیلم، اثر سختی بود و صرفا اینکه فردی تنها بازیگر و یا موزیسین باشد، کافی نبود. کار باید گروهی‌تر از پروژه‌های سینمایی دیگر پیش می‌رفت از سوی دیگر تجربه منیژه حکمت باعث شده بود افرادی در پروژه قرار بگیرند که با همراهی بی‌نظیر اتفاقات خوبی را رقم بزنند.

به گفته وی، موسیقی در خدمت «بندر بند» است و فیلم در خدمت موسیقی نیست اگرچه خلاصه داستان فیلم درباره یک گروه موسیقی است که قرار است برای حضور در یک مسابقه به تهران بیایند اما صرفا بهانه‌ای برای مطرح کردن مسایل دیگر است.

این آهنگساز در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره چالش‌های موزیسین‌ها در ایران تصریح کرد: وضعیت کار ما هنوز به لحاظ فرهنگی مشخص نیست. موسیقی یک هنر است البته باید بگویم من کلا اسم این هفت هنر را هنر نمی‌گذارم بلکه آنها را رسانه‌های نزدیک به هنر می‌دانم و معتقدم موسیقی رسانه بسیار مهم و انتزاعی است که بسیاری از افراد نمی‌توانند از آن برداشت قابل توضیح داشته باشند. همین علت غیرقابل توضیح بودن در بسیاری از موارد برای ما محدویت اعمال می‌کنند. این موضوع در همه شاخه‌های موسیقی یعنی موسیقی دراماتیک در سینما و تئاتر و همچنین موزیک‌هایی که خواننده دارد و پاپ هستند، صدق می‌کند.

فیلمی برای احیای جریان سینمای کم‌هزینه

 


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند