آلبوم

نسخه دیجیتالی موسیقی «به وقت شام» منتشر شد

به گزارش ردکارپت فیلم: نسخه دیجیتالی آلبوم موسیقی متن فیلم سینمایی «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا و آهنگسازی کارن همایونفر توسط سازمان هنری رسانه‌ای اوج منتشر شد.

«مقدمه»، «به وقت شام»، «آسمانی»، «آواز اسرا»، «ناگهان غربت»، «انتحاری»، «پدر، پسر»، «نبرد»، «آشیانه»، «فرودگاه»، «آماده برای پرواز»، «دلتنگی»، «هجوم»، «باند فرودگاه»، «اطلاعات»، «مسلخ عشق»، «لبه خطر»، «نجات یافته»، «قربانیان»، «شهر سوخته»، «ویرانی»، «تاریخ رنج» عنوان قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده‌اند.

احسان بیرقدار دستیار آهنگساز، همایون رحیمیان، علی جعفری پویان، نیما زاهدی، بردیا کیارس، میثم مروستی، میلاد عالمی، تینا جامه گرمی، امین غفاری، پریسا پیرزاده نوازندگان ویولن، میثم مروستی، سهراب برهمندی و علی جعفری پویان نوازندگان ویولا، آتنا اشتیاقی و نگار نوراد نوازندگان ویولنسل، آرین قیطاسی نوازنده ابوا، حسن فراهانی نوازنده ترومپت و فلوگل هورن، علی پژوهشگر نوازنده عود، علی عابدی نوازنده فلوت و نی عربی، کارن همایون فر نوازنده پیانو، بهنام بحر آبادی، احسان بیرقدار، علیرضا توکلیان و محمد راد گروه کُر، احسان بیرقدار دیجتیال لی اوت، صادق نوری، حامی حقیقی صدابردار، کریس گراهان صدابردار گروه اجرایی آلبوم را تشکیل می‌دهند.

کارن همایونفر اردیبهشت ماه ۹۷ و در مراسم رونمایی از نسخه فیزیکی آلبوم موسیقی فیلم «به وقت شام» بود که به تفاوت‌های آهنگسازی فیلم‌های حاتمی‌کیا در حوزه سینمای مقاومت اشاره کرد و گفته بود: ایستادن کنار حاتمی‌کیا یک افتخار است که البته این حرف را در جشنواره فجر گفتم و همه جا هم خواهم گفت. بیش از ۱۰۰ اثر موسیقی ساختم اما هیچکدام سخت‌تر از ساخت موسیقی «به وقت شام» نبود از این رو سعی کردم با روح و قلبم آن را تولید کنم.

وی با اشاره به اینکه در «به وقت شام» موسیقی به خوبی روی فیلم نشسته است، توضیح داد: ماه‌ها روی موسیقی این اثر کار کردیم و در طول کار خیلی چیزها را حذف و خیلی چیزها را اضافه کردیم و اتودهای زیادی زدیم. ما درباره اثری صحبت می‌کنیم که بسیار فیلم سختی بود و کوچک‌ترین گاف فیلم را به یک مرز دیگر می‌برد. برای مثال صحنه‌ای در این فیلم وجود دارد که یک مدافع حرم و پسر یک داعشی با نام ابوخالد از هواپیما به پایین پرت می‌شوند که در آن صحنه پدر ابوخالد هم حضور داشت که به یکدیگر در لحظه پرت شدن نگاه می‌کردند. نگاه آنها پدر و پسری بود بنابراین ما به این فکر می‌کردیم که موسیقی چه موضعی باید بگیرد؟ آیا باید با مدافع حرم شهید شده همراهی می‌کرد یا با آن پدر و پسر؟ بنابراین ما مجبور بودیم کارهای مختلفی کنیم و روی فیلم بگذاریم تا ببینیم چه تاثیری می‌گذارد درنهایت به این نتیجه رسیدیم به همین صورت که در فیلم می‌شنوید کار کنیم که به نظر من جای موسیقی و نحوه آن درست است.

ابراهیم حاتمی کیا در مراسم رونمایی از آلبوم «به وقت شام» بود که خطاب به حاضران در برنامه گفت: وقتی این موسیقی در سالن پخش اشک من هم سرازیر شد و این یعنی اینکه موسیقی فیلم کار خودش را انجام داده است. من فیلمسازی هستم که در همه امور مربوط به سینما مسلطم اما موسیقی فیلم تنها بخشی است که در آن هیچ کاری از دستم بر نمی‌آید. در موسیقی فیلم «به وقت شام» هم همین شرایط را داشتم اما کنار کارن همایونفر نشستم و حالم درباره فیلم را روایت کرد. گرچه بسیار نگران بودم و در مقاطعی هم موسیقی‌ها را ساده قبول نکردم اما وقتی در نهایت موسیقی متن فیلم را شنیدم دیدم اتفاق افتاده است. دیدم و شنیدم که این موسیقی احوال دوران ماست و فکر می‌کنم پژواک این موسیقی از خود فیلم «به وقت شام» جلوتر می‌رود.

کارن همایونفر ۵۳ ساله از جمله هنرمندانی است که از هفت سالگی فراگیری ساز پیانو و تئوری موسیقی را آغاز کرد. او پس از اتمام تحصیلات دبیرستان برای ادامه تحصیل در رشته موسیقی به کشورهای انگلستان و ترکیه سفر کرد و بعد از حضور در مدرسه موسیقی «بی لکنت» با کنسرواتوار موسیقی «هاجد تپه» آنکارا به تحصیلات تکمیلی خود ادامه داد. همایونفر در این دوران بود که در حضور استادان بزرگ موسیقی کشور ترکیه با اصول تئوریک حوزه موسیقی کلاسیک و نوازندگی پیانو بیشتر آشنا شد و بعد از طی این دوران بود که از سال ۱۳۷۳ به صورت جدی و تخصصی آهنگسازی فیلم را آغاز کرد.

او که در کارنامه فعالیت‌های خود آهنگسازی بیش از ۱۰۰ اثر سینمایی و تلویزیونی را انجام داده که در این چارچوب نیز موفق به دریافت سه سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر برای فیلم‌های «به‌وقت شام – ۱۳۹۶» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، «جرم – ۱۳۸۹» به کارگردانی مسعود کیمیایی و «زادبوم – ۱۳۸۷» به کارگردانی ابوالحسن داودی شده است.

دریافت تندیس زرین بهترین موسیقی متن نوزدهمین جشن خانه سینما برای فیلم‌های «اروند – ۱۳۹۶» به کارگردانی پوریا آذربایجانی، تندیس زرین بهترین موسیقی متن هجدهمین جشن خانه سینما برای فیلم «بادیگارد – ۱۳۹۵» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، تندیس زرین بهترین موسیقی متن پانزدهمین جشن خانه سینما برای فیلم «جرم- ۱۳۹۰» به کارگردانی مسعود کیمیایی، تندیس بهترین قطعه موسیقی تلفیقی در آلبوم «گذشته، حال استمراری» از دومین دوره جشن موسیقی ما در سال ۱۳۹۳، برنده تندیس بهترین موسیقی متن در هشتمین جشن منتقدان سینمای ایران برای فیلم «همه چیز برای فروش» به کارگردانی امیرحسین ثقفی، برنده تندیس زرین بهترین موسیقی متن از دوازدهمین جشن خانه سینما برای فیلم «خاک آشنا – ۱۳۸۷» به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا و برنده تندیس زرین بهترین موسیقی متن در یازدهمین جشن خانه سینما برای فیلم «ژانی گه‌ل – ۱۳۸۶» از دیگر افتخاراتی است که کارن همایونفر در عرصه آهنگسازی فیلم به دست آورده است.

کارن همایونفر علاوه بر این فعالیت‌ها طی دوران مختلف کاری خود دست به انتشار چند آلبوم موسیقی از آثار سینمایی و تلویزیونی خود زد که از آن جمله می‌توان به آلبوم «سرانجام – ۱۳۹۰» مشتمل بر موسیقی فیلم‌های «جرم – مسعود کیمیایی» – «خاک آشنا – بهمن فرمان آرا» – «گزارش یک جشن – ابراهیم حاتمی کیا» – «سوت پایان – نیکی کریمی» – «قصه پریا – فریدون جیرانی» – «یکی از ما دو نفر»، آلبوم «حال، گذشته، استمراری – ۱۳۹۲» مشتمل بر موسیقی سریال «سفر سبز – سیروس مقدم» – سریال «حلقه سبز – ابراهیم حاتمی‌کیا» – «سلطان – مسعود کیمیایی»، «آکواریوم – ایرج قادری»، «برف روی کاج‌ها – پیمان معادی»، «پل چوبی – مهدی کرم پور»، آلبوم «همه این روزها – ۱۳۹۵» شامل موسیقی فیلم‌های «خشم و هیاهو – هومن سیدی» – «خانوم – تینا پاکروان» – «مردی برای تمام فصول – بهمن فرمان‌آرا» – «نقش نگار – علی عطشانی» – «شیفت شب – نیکی کریمی»، «من – سهیل بیرقی»، سریال «نفس گرم – محمد مهدی عسگر پور» – «استراحت مطلق – عبدالرضا کاهانی» – «ناخواسته» – «این سیب برای همه تو – بایرام فضلی» – «نیمه شب اتفاق افتاد – تینا پاکروان» – سریال «تنهایی لیلا – محمد حسین لطیفی»، آلبوم «خاطرات مبهم» با صدای رضا یزدانی، آلبوم «یک خیابان سهم یک افسانه نیست» با روایت اندیشه فولادوند و آلبوم «دوستت دارم» با دکلمه و شعر احمدرضا احمدی اشاره کرد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند