شترمرغ

«شترمرغ» مستقیم‌گویی نمی‌کند

به گزارش ردکارپت فیلم:  محمد لهراسبی کارگردان نمایش «شترمرغ» درباره ویژگی‌های این نمایش ابزورد و دلائل انتخاب نام اثر توضیحاتی ارائه داد.

محمد لهراسبی نویسنده و کارگردان نمایش «شترمرغ» که این روزها در پردیس تئاتر تهران روی صحنه است درباره شکل‌گیری این اثر نمایشی گفت: من این نمایشنامه را سال ۹۸ به نگارش درآوردم و قرار بود اسفند ۹۸ و در ادامه نیز بهار ۹۹ به صحنه برود که متاسفانه با گسترش کرونا و تعطیلی تماشاخانه‌ها روبرو شدیم تا در نهایت بالاخره کار دی ماه ۱۴۰۰ به صحنه رفت.

وی درباره حضورش در گروه «مربع ۱۱» عنوان کرد: من از زمانی که به تهران آمدم به واسطه دوستی که با امیدرضا سپهری داشتم به عضویت گروه وی درآمدم و در نمایش «عروس مردگان» نیز در نقش کشیش بازی کردم و بلافاصله بعد از اتمام این نمایش به دلیل دلتنگی که برای حضور در تئاتر داشتم نگارش نمایشنامه «شترمرغ» را آغاز کردم. من از سال ۸۶ بازیگری تئاتر را در اندیمشک شروع کردم و از سال ۹۶ نیز در تهران فعالیتم را ادامه داده‌ام که البته اجرای «شترمرغ» اولین کارم در حوزه کارگردانی به حساب می‌آید.

لهراسبی درباره خلاصه داستان نامفهومی که برای نمایش انتخاب کرده است، توضیح داد: از آنجایی که نمی‌خواستم قصه نمایش را لو بدهم و تصمیم داشتم فقط در ذهن تماشاگران برای دیدن کار کنجکاوی ایجاد کنم به جای خلاصه داستان یکی از جمله‌های کلیدی کار را ارائه دادم. «همیشه، همیشه مثل همیشه‌ست. حتی اگه همیشه، همیشه مثل همیشه نباشه» از این نظر به جای خلاصه داستان منتشر شده است تا تماشاگران از قبل هیچ آشنایی با کار نداشته باشند.

این بازیگر و کارگردان تئاتر در پاسخ به اینکه چگونه مخاطبان باید علاقه مند به دیدن نمایشی بشوند که هیچ اطلاعات و پیش زمینه‌ای از آن ندارند، گفت: به جای دادن اطلاعات از نمایش قبل از اجرا من روی این مساله حساب کردم که هر تماشاگری که کار را دوست داشته بعد از دیدن نمایش خودش به عنوان یک مبلغ برای اثر ما تبلیغ می‌کند و از این طریق مخاطبان بیشتری جذب کار می‌شوند که خوشبختانه تا امروز این اتفاق نیز افتاده است. از طرف دیگر چون من قبلاً فعالیت تبلیغاتی می‌کردم سلیقه شخصی ام در تبلیغات بر مبنای ایجاد حس کنجکاوی بوده است در نتیجه تلاشم این بود که در تبلیغاتی که قبل از اجرا داشتم حس کنجکاوی اولیه‌ای را در برخی مخاطبان به وجود بیاورم تا بعد از آن تماشاگران با تبلیغ دهان به دهان کم کم جذب کار شوند.

لهراسبی درباره فضای اجرایی نمایش عنوان کرد: «شترمرغ» فضایی ابزورد دارد که همیشه این فضا برایم جذابیت داشته است چون احساسم این است که چنین آثاری به دنیای امروز ما خیلی نزدیک است و سرگشتگی انسان امروز و احساساتی را که از ما گرفته شده است، خیلی بهتر نشان می‌دهد. طبیعتاً نمایش «شترمرغ» هم از این فضا دور نیست البته نخواستم زیاد به سبک و سیاق ابزورد پایبند باشم و در خیلی جاها از ویژگی‌های آن عبور کردم و تلاشم این بوده که یک قدم به جلو بروم.

وی درباره انتخاب نام «شترمرغ» برای نمایش گفت: علاقه مند بودم در این نمایش بازی‌های زبانی انجام دهم و دچار مستقیم گویی نشوم و بگذارم خود مخاطب از دیدن اتفاقاتی که در نمایش رخ می‌دهد به کشف و شهود برسد از این رو شناخت بخشی از نمایش را به عهده هوش مخاطب گذاشتم. در انتخاب نام «شترمرغ» هم بازی کلامی وجود دارد به این مفهوم که حیوان شترمرغ مورد توجهمان نیست بلکه ترکیب شتر و مرغ مد نظر بوده است.

لهراسبی در پایان درباره انتخاب بازیگران نمایش یادآور شد: معتقدم انتخاب بازیگر بخش بسیار مهمی از یک کار است و اگر انتخاب اشتباهی انجام دهیم ممکن است مسیر اثر به سمت و سوی دیگری برود و به مخاطره بیفتد. در این نمایش نیز در انتخاب بازیگران خیلی گرافیکی برخورد کردم و تلاشم این بود که بازیگران از لحاظ فیزیکی و ظاهری مناسب نقش باشند و دومین دلیل انتخاب این بازیگران توانایی‌های آنها در ایفای کاراکترها بود و این تصور که حتماً به دنبال بازیگران شناخته شده برای ایفای نقش بودیم اصلاً درست نیست و بیشتر به دلیل سختی کار به دنبال بازیگرانی با فیزیک و توانایی مناسب گشتیم.

«شترمرغ» به کارگردانی محمد لهراسبی و تهیه‌کنندگی امیدرضا سپهری و مهدی کریم‌پور تا آخر دی ماه در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است.

در این نمایش مهران امام بخش ، مهلقا باقری ، افشین حسنلو و بهنام شرفی به ایفای نقش می‌پردازند.

«شترمرغ» داستان چند نفر است که بدون اینکه بدانند در دنیایی عجیب گیر افتاده‌اند و در این میان یکی از آنها مدام سعی می‌کند دیگران را مجاب کند که چیزی این وسط اشتباه است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند