فجر

یک انتقاد صنفی به ترکیب داوری فیلم کوتاه جشنواره فجر

به گزارش ردکارپت فیلم: هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران با انتشار بیانیه‌ای نسبت به ترکیب داوری بخش فیلم کوتاه چهلمین جشنواره فیلم فجر اعتراض کرده و تاکید کرده است: انجمن فیلم کوتاه ایران نه سیاست‌ها و روش تصمیم‌گیری، نه ساز و کار انتخاب فیلم‌های کوتاه در جشنواره فیلم فجر را تایید می‌کند و نه انتخاب داوران جشنواره‌ی فیلم فجر را.

 روز گذشته (۲۳دی‌ماه)  مرکز اطلاع‌رسانی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر با انتشار پیامی خبر از معرفی اعضای هیأت انتخاب و داوری بخش سینمای کوتاه چهلمین جشنواره فیلم فجر داد. در این خبر طی احکامی از سوی «مسعود نقاش‌زاده» دبیر جشنواره فیلم فجر، «احمدرضا معتمدی» (کارگردان، نویسنده، نظریه‌پرداز و استاد دانشگاه)، «دانش اقباشاوی» (نویسنده و کارگردان) و «حامد جعفری» (تهیه‌کننده) به عنوان اعضای هیأت انتخاب و داوری بخش سینمای کوتاه چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند.

اما صبح امروز (۲۴دی‌ماه) هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه طی بیانیه‌ای اعتراض رسمی خود را نسبت به ترکیب داوری اعلام کرد.

در این بیانیه خطاب به محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی آمده است:

 

«با معرفی اعضا هیات انتخاب و داوری بخش فیلم کوتاه جشنواره فیلم فجر، انجمن فیلم کوتاه ایران اعتراض رسمی خود را نسبت به ترکیب داوری اعلام می‌دارد.

بارها تاکید کرده‌ایم که سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های مربوط به فیلم کوتاه جز با حضور و مشورت دست‌اندرکاران واقعی این حوزه نتیجه‌ی قابل قبول نخواهد داشت.

با احترام به حق انتخاب دبیر محترم جشنواره فیلم فجر و احترام به اعضا محترم داوران اعلام شده لازم است سوال شود چرا هیچ یک از افراد موثر ، متخصص و تاثیر گذار فیلم کوتاه در ترکیب داوران معرفی شده وجود ندارد؟ آیا این امکان وجود نداشت که به ترکیب داوران اعلام شده، یک نفر از اعضا صنف فیلم کوتاه نیز اضافه شود؟

انجمن فیلم کوتاه ایران بیش از ۳۶۰ نفر عضو باسابقه و فعال در سینمای کشور دارد که برخی از فیلمسازان سینمای بلند و برخی از مدیران بخش‌های فرهنگی ‌و سینمایی کشور عضو آن هستند، در بخش‌های دانشگاهی کشور، اساتید مطرح و باسابقه‌ی آشنا به فیلم کوتاه کم نیستند. انجمن سینمای جوانان ایران بیش از صدها نفر عضو و مدرس باسابقه دارد که توانایی داوری دارند و فیلمسازان مستقل فیلم کوتاه که در فستیوال‌های بین المللی سابقه‌ی داوری دارند، کم نیستند. آیا امکان انتخاب از میان این افراد وجود نداشته است؟

تاثیر سیاست‌ها و نگاه سینمای بلند در پس این انتخاب واضح است و نتیجه‌ی این تصمیم به صلاح فیلم کوتاه کشور نیست. نتیجه‌ی این داوری، حتما ترجیح عناصر فیلم بلند بر کوتاه خواهد بود که باعث می‌شود نشاط و نوآوری و تجربه‌گرایی در این حوزه نادیده گرفته شود. انجمن فیلم کوتاه ایران با تاکید به شما یادآوری می‌کند که نه سیاست‌ها و روش تصمیم‌گیری، نه ساز و کار انتخاب فیلم‌های کوتاه در جشنواره فیلم فجر را تایید می‌کند و نه انتخاب داوران جشنواره‌ی فیلم فجر را.

هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه»

 

یک انتقاد صنفی به ترکیب داوری فیلم کوتاه جشنواره فجر

 


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند