بیانیه

جنگ بیانیه‌ها در روز نیامدن «جیران»؛ چه کسی راست می‌گوید؟

به گزارش ردکارپت فیلم: صدور چهار بیانیه در یک روز درباره «جیران» نه تنها به رفع ابهام‌ها درباره پخش نشدن این سریال کمکی نکرد، بلکه سردرگمی مخاطبان را افزایش داد. هنوز کسی نمی‌داند که چرا «جیران» نیامد و وسط این همه جدال لفظی چه کسی راست می‌گوید و چه کسی دروغ!

در حالی که زمان پخش سریال جیران که به نوعی همه را یاد مجموعه خاطرانگیز شهرزاد می‌انداخت روز جمعه -۲۴ دی ماه- ساعت هشت صبح اعلام شده بود؛ اما دیروز خبری از پخش این مجموعه نشد و در عوض تا پاسی از شب بیانه‌های متعددی بود که یکی پس از دیگری منتشر می‌شد. همه این اتفاقات در حالی بود که مخاطبان جیران از حدود ۱۰ روز قبل شاهد تبلیغات مداوم در فضای مجازی و یک افتتاحیه پر سر و صدا برای این مجموعه بودند.

اما روز گذشته تنها اتفاقی که باید می‌افتاد و نیفتاد پخش سریال بود و چراغ اول صدور بیانیه را روابط عمومی سریال جیران روشن کرد. این بیانیه انگشت اتهام را به سمت ساترا گرفت و نوشت قسمت اول سریال عاشقانه جیران به کارگردانی حسن فتحی و تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه در بازبینی نهایی ساترا ملاحظه‌ای بیان شد که در حال رفع و تهیه نسخه نهایی هستیم. این بیانیه تاکید ‌کرد که سریال فقط یک مورد اصلاحیه دارد؛ ولی درباره زمان دقیق پخش توضیحی نداد.

توضیحات گنگ و مبهم ساترا

در ادامه سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، توضیحاتی بسیار گنگ و مبهم را ارائه کرد. در این بیانیه درباره علت اصلی تاخیر در پخش «جیران» آمده بود که با توجه به ادعاهای مربوط به نقض حقوق مالکیت فکری در سریال جیران و همچنین عدم تمایل شاکی به ادامه رسیدگی توسط ساترا، موضوع تا زمان ثبت درخواست رسیدگی از سوی عوامل تولید سریال «آهوی من مارال» یا ارائه حکم قضایی، در ساترا مسکوت مانده و انتشار یا عدم انتشار سریال جیران، ارتباطی با آن ادعا ندارد.

ساترا در بیانیه‌اش به انجام هماهنگی‌ها و تعاملات لازم در مسیری مطمئن و پرهیز از اختلال در روند پخش اشاره کرده که مشخص نیست منظورش چیست. این بیانیه توضیح نمی‌دهد که آیا علت توقف جیران مساله ممیزی بوده است یا خیر؟ همچنین درباره تعداد ممیزی‌ها و جنس آنها نیز در بیانیه خود شفاف‌سازی نکرده است.

«آهوی من مارال» نقض‌کننده توضیحات قبلی

نکته قابل تامل‌تر نیز اینکه از محتوای بیانیه ساترا می‌شود دریافت که پخش نشدن جیران به شکایت عوامل تولید سریال آهوی من مارال ربطی ندارد و علتش همان یک مورد اصلاحیه‌ای است که در بیانیه  قبل ذکر شده است. ولی جوابیه روابط عمومی سریال آهوی من مارال نقض‌کننده توضیحات ساترا بود.

نمایی از سریال آهوی من مارال

جوابیه روابط عمومی سریال آهوی من مارال از محکومیت قانونی تهیه‌کننده این سریال به علت شباهت داستان سریال حسن فتحی نسبت به سریال مهرداد غفارزاده خبر داده بود و نوشت که پی‌رنگ اصلی داستان عاشقانه سریال جیران از سریال آهوی من مارال کپی برداری شده است. بر اساس حکم محکومیت آقای عفیفه سریال جیران محکوم به حذف شباهت های کپی شده از سریال آهوی من مارال است.

صفحه اینستاگرامی سریال آهوی من مارالنیز حکم قضایی‌ زیر را که مربوط به تیرماه سال ۱۳۹۹ است استوری کرد که در تصویر پایین آمده است.

جنگ بیانیه‌ها در روز نیامدن «جیران»؛ چه کسی راست می‌گوید؟
حکم قضایی‌سریال آهوی من مارال 

آخرین جوابیه مربوط به روابط عمومی فیلیمو بود که موضع‌گیری متفاوتی با دیگران داشت. در این بیانیه آمده بود که انتشار سریال جیران که قرار بود جمعه ٢۴ دی پخش شود حداکثر تا هفته آینده – یکم بهمن – به تاخیر افتاده است.

فیلیمو در این بیانیه علت این تاخیر را ملاحظات ممیزی از سوی ساترا اعلام کرده و آورده؛ «۴٨ ساعت قبل از پخش سریال، نامه‌ای خلاف روال و فرایندهای معمول ساترا به فیلیمو ارائه شد که مشتمل بر ملاحظاتی جدید در خصوص ممیزی این سریال نسبت به سریال‌های دیگر بود که طبق قواعد اداری و حقوقی این موارد عطف‌ به ‌ماسبق نمی‌شود و طبیعتا نباید مشمول قسمت یک این سریال می‌شد.» کما اینکه اصلاحات ساترا در خصوص قسمت اول این سریال از سوی تیم تولید در موعد مقرر، مورد اعمال قرار گرفته بود.

جنگ بیانیه‌ها در روز نیامدن «جیران»؛ چه کسی راست می‌گوید؟

فیلیمو امید داشت تا با توجه به موارد مطرح شده و مذاکراتی که تا ١٢ ساعت قبل از زمان انتشار با ساترا داشت، بتواند قسمت اول را در تاریخ و زمان مقرر منتشر کند؛ اما به دلیل برخی ملاحظات ‌نهاد ناظر در خصوص ممیزی این سریال، پخش آن حداکثر تا یک هفته به تاخیر افتاد. فیلیمو در ادامه بیانیه خود از کاربرانش عذرخواهی هم کرده و گفته آنهایی که در سه روز گذشته اشتراک تهیه کرده‌اند، به منظور حفظ حقوق شان سه روز به اشتراک آنها اضافه کند.

با خواندن این چهار بیانیه سوالات فراوانی در اذهان مخاطبان و منتقدان شکل گرفته است. چرا  فیلمیو که می‌داند پخش سریال با مشکل مواجه شده در روز پنجشنبه ساعت پخش را هشت صبح اعلام کرده است؟ چرا در بیانیه ساترا اعلام شده توقف جیران ربطی به شکایت عوامل آهوی من مارال ندارد ولی روابط عمومی این سریال موضع کاملا متناقضی دارد؟ چرا ساترا تعداد اصلاحیه‌های این سریال و مشکل اصلی را به صورت شفاف و دقیق اعلام نمی‌کند؟ ساترا که این سریال را قبلا بازبینی کرده چرا ۴۸ ساعت قبل از پخش سریال، خواستار انجام اصلاحیه‌های جدید شده است؟

شبکه نمایش خانگی صنعتی نوپاست که تازه جان گرفته و دارد قدم‌های آغازین را برمی‌دارد. اگر کسی به این ابهامات و سوال‌ها پاسخی ندهد، هم صنعت نوپای شبکه نمایش خانگی آسیب می‌بیند و هم اعتماد مخاطبانی که سریال‌های اینترنتی را دنبال می‌کنند دچار خدشه می‌شود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند