تماشاخانه سپند

«ث وهم شیشه‌ای» از چه می‌گوید؟

به گزارش ردکارپت فیلم: امید افشاری از اجرای نمایش «ث وهم شیشه‌ای» از ۷ بهمن‌ماه در تماشاخانه سپند خبر داد و از غیرمتعهد بودن برخی از بازیگران گلایه کرد.

امید افشاری نویسنده و کارگردان تئاتر درباره اجرای نمایش «ث وهم شیشه‌ای» گفت: قرار است نمایش «ث وهم شیشه‌ای» را از ۷ بهمن ماه در تماشاخانه سپند به صحنه ببرم. این نمایش در ۳ اپیزود به صحنه می‌رود که اپیزود اول اقتباسی آزاد از نمایشنامه «باغ وحش شیشه‌ای» نوشته تنسی ویلیامز است. البته این اپیزود تفاوت‌هایی با نمایشنامه تنسی ویلیامز دارد که می‌توان به اضافه شدن شخصیتی به نام امیلی به نمایش و همچنین تغییراتی مثل خواهر و برادر نبودن تام و لورا و بیماری آماندا مادر خانواده اشاره کرد. تغییراتی که در داستان داده شده در جهت جذاب‌تر کردن قصه است تا روند غیرقابل پیش‌بینی نمایش، مخاطب را برای دیدن کار مشتاق نگه دارد.

وی ادامه داد: ۲ اپیزود دیگر نمایش کاملاً مستقل از نمایشنامه ویلیامز و وام گرفته از واقعیت‌های جامعه امروزمان هستند. در اپیزود دوم روانپزشکی را می‌بینیم که با بیماران خود در تیمارستان رابطه‌ای فراتر از یک دکتر و بیمار برقرار می‌کند تا حدی که عاشق بیمارانش شده و با آنها ازدواج می‌کند اما سرانجام این ازدواج به مرگ بیماران ختم می‌شود. در اپیزود سوم که براساس داستانی واقعی به رشته تحریر درآمده است باز هم مباحث روانشناختی مطرح می‌شود. در این بخش مرد و زنی برای رسیدن به آرزوهایشان با یک روانپزشک که از لحاظ مالی بسیار غنی است آشنا می‌شوند و زن، مرد را برادر خود معرفی می‌کند. روانپزشک عاشق زن شده و با او ازدواج می‌کند. در این اپیزود از شیوه اجرایی معکوس استفاده شده و مخاطب نمایش را از پایان به آغاز می‌بیند.

امید افشاری درباره تغییراتی که نمایش در طول مدت تمرین داشته است، توضیح داد: به علت غیرمتعهد بودن ۲ نفر از بازیگران مجبور به تغییراتی در کار شدیم. بازیگر زن نمایش به‌صورت کاملاً غیرحرفه‌ای از کار جدا و یکی دیگر از بازیگران نیز از گروه خارج شد. متاسفانه متعهد نبودن و ادای تعهد درآوردن بخشی از رفتار مدعیان بازیگری شده است. در این میان هر قدر هم کارگردان، مدیریت داشته و کاربلد باشد این امر منجر به اختلالات و حتی در گاهی مواقع فروپاشی گروهی می‌شود که چندین ماه تمرین کرده‌اند اما با یک رفتار غیرحرفه‌ای تمام زحماتشان نقش بر آب خواهد شد.

وی در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: خوشبختانه یا متاسفانه بنده تجربه چنین رفتاری را از گذشته تا به امروز داشته‌ام چه زمانی که بازیگر بودم و چه زمانی که کارگردانی کردم. در نهایت تمام تلاشم را کردم که گروه را در آرامش نگه دارم و بازیگران جایگزین را به کمک تهیه‌کننده و گروه توانمندم با کار همراه کنم. در حال حاضر تکتم رسول زاده به جای مرضیه آقاسی در نمایش به ایفای نقش می‌پردازد و شهرام شجاعی نیز از گروه جدا شده و به جای او مهرداد اقبالی بازی می‌کند.

مریم بحیرایی ، فرزاد دشتی ، مهرداد اقبالی ، تکتم رسول‌زاده ، الهه ادبی ، سهیل صبوحی ، فریماه قاسمی ، مهدی رشیدی ، شکوفه سلحشور ، فرشاد قره داغی کلوچه ، علی حسین زاده ، بردیا افشاری بازیگران این اثر نمایشی هستند.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از آهنگساز: مجید ابراهیم زاده،  طراح صحنه: شهاب شریفی، دستیار کارگردان: شهناز نوری آذردریانی، منشی صحنه و برنامه ریز: فریماه قاسمی، مدیر صحنه: رضا مردان لو، عکاس: رسول گائینی، تهیه‌کننده: پیمان چراغی، مهدی رشیدی.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند