تهیه‌کننده

ماجرای سرمایه‌گذاری احسان علیخانی در سینما

به گزارش ردکارپت فیلم: تهیه‌کننده فیلم سینمایی «برف آخر» با بیان اینکه عوامل فیلم شرایط تولید سختی را تجربه کرده‌اند، گفت: ساخت این فیلم در منطقه‌ای کوهستانی و صعب العبور انجام شده است.

حسن مصطفوی تهیه‌کننده و مدیر تولید سینماست که در چهلمین دوره از جشنواره ملی فیلم فجر با فیلم «برف آخر» به کارگردانی امیرحسین عسگری حضور دارد. این فیلم روایت‌گر روزمرگی‌های یک دامپزشک است. بازیگران «برف آخر» عبارتند از: امین حیایی، لادن مستوفی، نوشین مسعودیان، صادق ملک، امیر مشهدی‌عباس، امیرعباس رودگر صفاری، مهدی مهربان و مجید صالحی. به دلیل حضور فیلم در بخش مسابقه این دوره از جشنواره، با تهیه‌کننده این فیلم گفتگویی کردیم که در ادامه می‌خوانید:

باتوجه به نزدیک شدن به روزهای جشنواره، برای بگویید که چه مدت زمانی صرف تولید فیلم سینمایی «برف آخر» شد؟ 

در حدود دو ماه فیلمبرداری و پروسه تولید زمان برد. درست در بهمن و اسفند سال گذشته (۱۳۹۹) فیلمبرداری این کار انجام شده است.

فیلم شما در شرایط سخت و  در منطقه‌ای کوهستانی ساخته شده است؟ 

محل فیلمبرداری، در یک منطقه کاملا برفی و کوهستان‌های کیاسر (استان مازندران) بود. که به دلیل سرمای هوا بسیار کار تولید را سخت کرده بود.

ایده اولیه و نگارش فیلمنامه «برف آخر» را چه کسی برعهده داشت؟ 

طرح اولیه و نگارش فیلمنامه را امیرحسین عسگری نوشت. زمانی که فیلمنامه را مطالعه کردم، بسیار مرا جذب کرد و به قول معروف دست یاعلی دادیم و ساخت پروژه را آغاز کردیم.

آشنایی شما با امیرحسین عسگری به چه زمانی بازمی‌گردد؟ 

باید بگویم که آشنایی و دوستی ۲۰ساله با امیرحسین عسگری دارم و مسئله آشنایی ما به زمان ساخت «برف آخر» محدود نمی‌شود و زمانی که ایشان دستیار کارگردان بودند با هم همکاری داشتیم. در یک فیلم کوتاه در کنارشان بودم.

IMG-20220117-WA0010

زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که احسان علیخانی (مجری) و امین حیایی (بازیگر) سرمایه‌گذاران فیلم «برف آخر» هستند. این موضوع درست است؟ 

خیر، امین حیایی فقط به عنوان بازیگر در پروژه حضور دارد و سرمایه‌گذار «برف آخر» من و احسان علیخانی بودیم.

احسان علیخانی پیش‌تر در سینمای ایران، تجربه تهیه‌کنندگی فیلم سینمایی «بدون تاریخ بدون انقضا» به کارگردانی وحید جلیلوند را داشت. چطور به فیلم «برف آخر» در جایگاه سرمایه‌گذار اضافه شد؟ 

در ابتدای کار، قرار بود تهیه‌کننده فیلم «برف آخر» احسان علیخانی باشد اما او مشغله‌های برنامه «عصر جدید» را داشت و درنتیجه بنده تهیه‌کننده این پروژه شدم. ضمن آن که احسان علیخانی در جایگاه مشاور پروژه و سرمایه‌گذار فیلم کنار پروژه حضور داشت.

باتوجه به اینکه فیلم «برف آخر» در منطقه کوهستانی و در زمستان ساخته شده، حین تولید دچار مشکلاتی نشدید؟ 

بله، مشکلات بسیاری از لحاظ موقعیت مکانی سر راه ما قرار داشت. در واقع تمام فیلمبرداری ما در فضای کوهستانی و برف بود؛ درنتیجه در روند تولید شرایط سختی حاکم بود. در محل فیلمبرداری، راه‌های صعب‌العبوری وجود داشت که حتی ماشین هم نمی‌توانست عبور کند و ما مجبور بودیم یک ساعت پیاده آن محل را طی کنیم. در برخی سکانس‌ها، ناچار شدیم تا از قاطر برای حمل وسایل استفاده کنیم. بدون اغراق می‌گویم که عوامل فیلم «برف آخر» بهترین گروه در جهان بودند و اگر نبودند این فیلم ساخته نمی‌شد.

IMG-20220117-WA0012

اکثر آثار امیرحسین عسگری در زمره گروه هنروتجربه قرار می‌گیرد. فیلم سینمایی «برف آخر» هم در ادامه همان فضای کاری ایشان است؟ 

این بار به سراغ فیلمی رفتیم که داستان محورتر از فیلم «بدون مرز» است و با استفاده از بازیگران حرفه‌ای و ستاره قصد داریم که اکران موفقی داشته باشیم. اینکه مخاطب چقدر ارتباط برقرار کند را به عهده خودشان می‌گذاریم؛ اما به هر حال جذابیت سینما، مواجهه با سلیقه‌های گوناگون است. «برف آخر» هم مانند «بدون مرز» روایت متفاوتی دارد که مختصِ امیرحسین عسگری است.

با تمام این اوصاف، فکر می‌کنید فیلم «برف آخر» مخاطب خاص پسند است؟ 

من اعتقادی به جداسازی مخاطبان به خاص و عام ندارم و نباید مخاطبان سینما را تفکیک کرد. فیلم باید گونه‌ای باشد که هم جوانی ۲۰ساله و هم فردی پیر و مسن با آن ارتباط قرار کند و تا انتهای قصه همراه شوند. در جشنواره فیلم فجر، مخاطب فیلم را می‌بیند و اگر بپسندد، تبلیغ‌کننده اثر ما نیز خواهد بود. تک تک عوامل، تمام تلاش‌شان را کردند فیلم خوبی بسازند که مخاطب از ابتدا تا انتهای فیلم کنجکاو قصه باشد، پای فیلم بنشیند و راضی باشد.

فیلم بازیگرانی همچون امین حیایی، مجید صالحی و لادن مستوفی را دارد. چطور به این ترکیب و چینش بازیگران در فیلم رسیدید؟ 

در زمان انتخاب بازیگران تعامل داشتیم؛ اما به طور معمول دوست دارم نظر کارگردان در کار دخیل باشد. به هر حال خالق هر فیلم، کارگردان است. انتخاب بازیگران نیز نظر کارگردان بود اما از ابتدا تا همین اکنون که نسخه فیلم به جشنواره تحویل داده شده، من و امیرحسین عسگری در تمام موارد پروژه باهم تعامل داشتیم.

نکته‌ای باقی مانده است؟ 

اگر صبوری، سخت‌کوشی و تعهد بازیگران، کارگردان و عوامل نبود، ساخت «برف آخر» به نتیجه‌ای نمی‌رسید. از تمام آن‌ها کمال قدردانی دارم. امیدوار هستم که تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره ملی فیلم فجر خوش بدرخشند و در نهایت، تمام این برگزاری جشنواره‌ها به نفع سینمای ایران است. من همواره دعا می‌کنم تمام اتفاق‌ها در جهت رونق و ارتقای سینمای ایران باشد.

فیلم سینمایی «برف آخر» در چهلمین دوره از جشنواره ملی فیلم فجر به دبیری مسعود نقاش‌زاده به نمایش درمی‌آید.

عوامل و دست اندرکاران «برف آخر» عبارتند از کارگردان: امیرحسین عسگری، نویسندگان: امیرحسین عسگری، امیرمحمد عبدی، سید حسن حسینی، مدیر فیلمبرداری: آرمان فیاض، تدوین: اسماعیل علیزاده، صدابردار: امیر حاتمی، طراح گریم: امید گلزاده، طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان، طراح صحنه و لباس: علی نصیری نیا، طراح جلوه‌های بصری: کامیار شفیع پور، مدیر برنامه ریزی: لاله مستوفی، دستیار اول کارگردان: رضا کشاورزی، دستیار اول فیلمبردار: سعید خراسانی، عکاس: حسن شجاعی، منشی صحنه: شیما باقری، مدیر تدارکات: محمد میسمی، مدیر تولید: علی بهرمند، مشاور رسانه‌ای: منصوره بسمل، محصول: موسسه فرهنگی هنری رسانه کهن وانیا، مشاور پروژه: احسان علیخانی و تهیه کننده: حسن مصطفوی.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند