حامد شیخی

اقتباس از ۲ نمایشنامه مهم در «دوشیزه»

به گزارش ردکارپت فیلم: حامد شیخی کارگردان نمایش «دوشیزه» درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی و اقتباسی که از ۲ نمایشنامه «اطلسی های لگدمال شده» و «مرگ و دوشیزه» داشته است، توضیحاتی ارائه داد.

حامد شیخی نویسنده و کارگردان نمایش «دوشیزه» که این روزها در خانه هنر آبان روی صحنه است در این باره گفت: بعد از مطالعه نمایشنامه «مرگ و دوشیزه» اثر آریل دورفمان اجرای این نمایش به یکی از دغدغه‌هایم تبدیل شد اما با توجه به اینکه آثار زیادی در حوزه سینما و تئاتر با اقتباس از این اثر تولید شده بود، با مطالعه دوباره نمایشنامه به این فکر افتادم که اگر یکی از کاراکترهای «مرگ و دوشیزه» حذف شود چه اتفاقی می‌افتد. از طرف دیگر با توجه به اینکه در سال‌های خیلی دور نمایشنامه «اطلسی‌های لگدمال شده» اثر تنسی ویلیامز را به صورت یک فیلم کوتاه با عنوان «گل‌های اطلسی» جلوی دوربین برده بودم این فکر به ذهنم رسید که می‌شود از این ۲ اثر اقتباس کرد و یک نمایشنامه ۲ شخصیتی نوشت.

وی ادامه داد: همین امر من را به نمایشنامه «دوشیزه» رساند اما نمایشنامه به شکلی بود که طبیعتاً گرفتار برخی ممیزی‌ها شد و قابلیت اجرا نداشت و از آنجا که قرار بود پس از اجرای «دوشیزه» نمایشنامه‌ای با عنوان «زیرزمین» را روی صحنه ببرم، تصمیم گرفتم همین نمایشنامه را به فضای زیرزمین ببرم تا بحث ممیزی‌ها تلطیف شود و در پایان رسیدم به نمایشنامه‌ای که اکنون روی صحنه رفته است.

وی درباره آثار اقتباس شده دیگری که از نمایشنامه «مرگ و دوشیزه» جلوی دوربین رفته است، عنوان کرد: تاکنون ۲ اقتباس از نمایشنامه «مرگ و دوشیزه» اثر آریل دورفمان دیده‌ام؛ یکی از آنها فیلمی به همین نام به کارگردانی رومن پولانسکی بوده که کاملاً وفادار به متن است و دیگری فیلم «روز برمی‌آید» به کارگردانی بیژن میرباقری که به فضای ایرانی با حضور شخصیت ساواکی آداپته شده است. همچنین فیلم کوتاه «سمفونی فالش» به کارگردانی آرش رحمانی را می‌توان برداشتی از این نمایشنامه به حساب آورد. اما تمام آثار ذکر شده دارای همان سه پرسوناژ متن اصلی هستند که در نمایشنامه «دوشیزه» یکی از آن‌ها حذف شده است.

شیخی درباره اجرای نمایش‌های متعدد در دوران کرونا یادآور شد: با وجود شرایط کرونا در طی این مدت نمایش‌های متعددی روی صحنه بردم و به همراه گروه «تندیس» تلاش‌های زیادی برای زنده نگه داشتن تئاتر در این ایام انجام دادیم که خوشبختانه توانستیم رکورد پرکارترین را به نام خود و گروه «تندیس» به ثبت برسانیم. هدف اصلی من این بود که تئاتر را تنها نگذاریم و موجب مرگ آن نشویم. خواستم جای خالی هنرمندانی که در این ایام به خواب زمستانی رفته بودند را پر کنم. خوشبختانه با واکسینه شدن هموطنان، دوستان هنرمند تازه بیدار شدند و جهت اجرا به سالن‌ها هجوم آوردند.

کارگردان «خاک سفید» در پایان درباره برنامه‌اش برای اجراهای آینده گفت: به همراه سایر عوامل گروه «تندیس» مشغول تمرین نمایش «آقای قرن چهاردهم» هستم که به‌زودی روی صحنه خواهد رفت. همچنین نمایش «مرگ و زندگی» به کارگردانی مهدی هنرسازان توسط همین گروه هنری «تندیس» در ماه بهمن اجرا خواهد شد.

سایر عوامل این نمایش عبارتند از نویسنده و کارگردان: حامد شیخی، تهیه‌کننده: فاطمه عبدالرحیمی، بازیگران: حامد شیخی، سیمین میرشفیعیان، مجری طرح و مشاور هنری: غلامحسین شاه علی، روابط عمومی: فاطمه مجدنیا، طراح پوستر و بروشور: فاطمه عبدالرحیمی، دستیاران کارگردان: محمد منافی، مجید یارندی پور، عکاس و تصویربردار: فاطمه مجدنیا، طراح نور: محمدرضا گنجی.

این نمایش تا ۸ بهمن ماه هر شب ساعت ۲۰:۳۰ در خیابان کریمخان زند، خیابان عضدی (آبان)، خیابان سپند، خانه هنر آبان اجرا می‌شود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند