جشنواره

ترس از داوری یا بی مهری مردم؟/ انصراف کیمیایی از جشنواره فیلم فجر

به گزارش اختصاصی باکس افیس ایران: از خط قرمز مسعود کیمیایی تا خائن کشی تقریبا ۱۵ مرتبه می شود که وی با فیلم های متعددش در جشنواره فیلم فجر حضور یافته است و جزء پرکارترین فیلم سازان جشنواره به شمار می رود اما برخلاف رسم مردانگی قیصر تا خائن کشی و ماجرای ملی شدن نفت، کیمیایی اینبار رسم مردانگی را شکست و زیر میز داوری زد و از قضاوت شدن شانه خالی کرد.

پس از اعلام اسامی داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر مسعودی کیمیایی پس از پسرش از جشنواره انصراف داد. اما به کار بردن واژه “مردم قدرندیده” در متن انصراف خود کمی عجیب است. فیلمسازی که در این سال های متمادی سیمرغ و حرف های مردم برایش مهم نبوده است و در این دو دهه تنها یکبار و در ۲۹امین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ بهترین فیلم سینمایی شد چطور شد که امسال به یاد تمام بی مهری ها و نادیده گرفتن ها توسط مردم افتاده است؟ حالا اصل داستان چیست؟

ماجرا برمی گردد به جشنواره سال ۹۸ که اتفاقا در آن سال هم مسعود کیمیایی پس از ساخت فیلم “خون شد” تصمیم به انصراف از جشنواره گرفت اما تهیه کننده فیلم آقای نوروز بیگی با این انصراف مخالفت کرد. در همان حول و حوش شهاب حسینی بازیگر مطرح کشور در اینستاگرام خود به این کار کیمیایی اعتراض کرد و در نشست خبری جشنواره گفت: من نمی‌توانم ساکت بنشینم که استاد پیشکسوت سینما که روند کاری‌اش پیش روی تماشاگر است امسال باز هم فیلمی می‌سازد که مطمئن است برخورد بدی با اثرش می‌شود و آن روغن ریخته را نذر امامزاده می‌کند و سنگ بنایی را می‌گذارد که نتیجه‌اش چیزی جز نفرت‌پراکنی نیست و بقیه را هم در یک آمپاس اخلاقی قرار می‌دهد. این بی‌انصافی است که آدم انقدر خودخواه باشد و به نوعی حرف بزند که ملاحظه هیچ‌کس را در آن نکند.

حالا امسال که شهاب حسینی یکی از داوران جشنواره شده است کیمیایی بزرگ از ترس قضاوت توسط داوری این بازیگر، داوری را رد کرد که از قبل آن را پذیرفته بود و منت آن را بر سر مردمی نهاد که اینبار در این موضوع دخیل نبوده اند. یک جورایی فیلمساز ما دست پیش را گرفت که پس نیوفتد اما به چه قیمتی؟

البته تصمیم گیرنده نهایی برای اکران فیلم، تهیه کننده فیلم “خائن کشی” است و در نهایت فیلم در جشنواره اکران خواهد شد اما بدون حضور کارگردان فیلم.

لیست داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر:

مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر، مسعود جعفری‌جوزانی نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده، مجید انتظامی آهنگساز، شهاب حسینی بازیگر و تهیه‌کننده، محمدعلی باشه‌آهنگر نویسنده و کارگردان، محمد داوودی مدیر فیلمبرداری، مهدی سجاده‌چی فیلمنامه‌نویس و پژمان لشکری‌پور منتقد و تهیه‌کننده را به عنوان اعضای هیٲت داوران بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی کرد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند