تهیه‌کننده

تلاش کردیم «بدون قرار قبلی» فیلمی با هویت ایرانی باشد

به گزارش ردکارپت فیلم:  تهیه‌کننده فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» گفت: این فیلم برداشتی آزاد از یکی از داستان‌های مصطفی مستور است و هر طیفی با هر نگاهی می‌تواند مخاطب این فیلم باشد.

«بدون قرار قبلی» آخرین ساخته بهروز شعیبی به تهیه‌کنندگی محمود بابایی در چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ به رقابت با ۲۱ فیلم دیگر می‌پردازد. پگاه آهنگرانی، الهام کردا، مصطفی زمانی، و صابر ابر بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند و فیلمنامه آن توسط فرهاد توحیدی و مهدی تراب بیگی به رشته تحریر درآمده است. به مناسبت حضور این فیلم در جشنواره فیلم فجر، با محمود بابایی (تهیه‌کننده فیلم) گپی زده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

از چگونگی شکل‌گیری پروژه و دغدغه شروع آن بگویید؟

به واسطه دوستی‌ای که از قبل‌تر با آقای شعیبی داشتم و مهم‌تر از این موضوع، دغدغه‌های مشترکمان، بنا را بر این گذاشتیم تا یک کار اجتماعی را روانه تولید کنیم، طی جلسات زیادی موضوعات مختلفی را بررسی کردیم. در نهایت قلاب هر دوی ما به این ایده گیر کرد.

در خبرها نوشته شده که فیلم برگرفته از داستان مصطفی مستور است. این موضوع درست است؟

بله، ایده برداشتی آزاد بر یکی از داستان‌های مصطفی مستور است. آقای مستور هم به دلیل دوستی‌ای که با من و آقای شعیبی داشت در همان جلسات ابتدایی بسیار به ما کمک کردند، در نهایت با آقای فرهاد توحیدی به توافق رسیدیم تا این ایده را به‌نگارش درآورد. البته این امر با کمک یکی از جوانان خوش ذوق به نام مهدی تراب‌بیگی میسر شد.

قبل از ساخت فیلم «بدون قرار قبلی» با بهروز شعیبی آشنایی داشتید؟

بله، قبل از این پروژه نیز با هم آشنا بودیم؛ اما هیچ‌وقت همکاری جدی‌ای نداشتیم. این پروژه دغدغه مشترک هر دوی ما بود و نتیجه گعده‌ها، قرارها و آن دغدغه‌ها کنون «بدون قرار قبلی» شده است.

تجربه همکاری با بهروز شعیبی چطور بود؟

هر فردی که نه حتما رفاقت بلکه به مقدار کمی با بهروز شعیبی معاشرت کرده باشد حتما حرف مرا تصدیق می‌کند که این شخصیت یکی از محترم‌ترین آدم‌های روزگار ماست و کار با فرد با اخلاق و محترم حتما لذت بخش است. مسئله کار برای ایشان خیلی اهمیت دارد و برای لحظه به لحظه و فریم به فریم «بدون قرار قبلی» فکر کرده و همه جزئیات برایش مهم است. از نظر من این توجه به جزئیات است که یک فیلم را فیلم خوبی می‌کند و همین موضوع کار با بهروز شعیبی را برای من لذت بخش‌تر می‌کند.

فضای سینمایی و فیلم‌های بهروز شعیبی برای شما چه جذابیت‌هایی دارد؟

تمام فیلم‌هایی که از بهروز شعیبی دیده‌ام را دوست دارم. قبل‌تر از این هم گفتم که فضای فکری‌ای که من و بهروز شعیبی در آن تنفس می‌کنیم مشترک است و نگاه‌هایمان خیلی به هم نزدیک است.

«بدون قرار قبلی» در کدام ژانر سینمایی قرار می‌گیرد؟

این فیلم یک درام اجتماعی با روایتی صادق، شاعرانه و رمان‌گونه است.

انتخاب بازیگران چطور شکل گرفت؟ با کارگردان در این زمینه به تصمیم‌گیری می‌رسیدید؟

بله، ما حتی از زمان نگارش متن، روزها و ساعت‌ها درباره تک تک نقش‌ها گفت‌وگو کردیم و مشورت گرفتیم و نهایتا یک تعدادی را به ترتیب اولویت کاندیدا کردیم.

مصطفی زمانی و پگاه آهنگرانی قبل‌تر نیز با هم همکاری داشته‌اند، این انتخاب برای شما ریسک و نگرانی از لحاظ تکرار در نظر مخاطب را نداشت؟

نگرانی نداشتم زیرا با توجه به اینکه می‌دانستم بهروز شعیبی همیشه به گونه‌ای عمل می‌کند که بازیگر نسبت به آن جنس بازی‌ای که قبلا انجام داده، متفاوت باشد. این ویژگی را در فیلم‌های دیگر این کارگردان هم قابل مشاهده است. برای مثال، رضا عطاران یکی از نقش‌ها و فیلم‌های جدی‌اش فیلم «دهلیز» بود و اگر اشتباه نکنم اولین فیلم جدی او یا یکی از اولین‌ها بود. با توجه به آن بازی متفاوت در اوج بازی‌های کمدی‌ای که آن زمان داشت. یا حتی سارا بهرامی در فیلم سینمایی «دارکوب» مثال دیگری است که در ذهن دارم. به همین دلیل همچین نگرانی نداشتم و چون به نگاه متفاوت بهروز شعیبی واقف بودم، مطمئن بودم که بازی‌های متفاوتی را خواهیم دید.

جامعه مخاطبان «بدون قرار قبلی» چه قشری را تشکیل می‌دهند؟

«بدون قرار قبلی» فیلمی است که همه طیف‌ها و با هر نگاهی می‌توانند دوستش داشته باشند. در همان ابتدا هم بنای ما در ساخت فیلم بر این بود که همه طیف‌ها بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و یک نگاه ملی در این فیلم وجود داشته باشد.

فیلم سرمایه‌گذار هم دارد؟

بله، سرمایه‌گذارهای این فیلم بنیاد سینمایی فارابی و موسسه تصویر شهر هستند.

فیلم لوکیشن‌های متعددی دارد. در کدام کشورها و شهرها فیلمبرداری شده است؟

شاهد تعدد لوکیشن در فیلم خواهیم بود. قسمتی از فیلم در شهر برلین آلمان تصویربرداری شده است. در داخل ایران هم در تهران و حومه تهران، مشهد و حومه مشهد، خاف، نشتیفان و تایباد فیلمبرداری داشتیم و تلاش کردیم تصاویر بکری را به مخاطب ارائه بدهیم.

این تعدد لوکیشن‌ها به خصوص در در دوران کرونا، چه دشواریی‌هایی برایتان به همراه داشت؟

همه‌گیری ویروس کرونا کار را برای ما دشوارتر می‌کرد؛ اما آن چیزی که برای ما بسیار اهمیت داشت، این بود که فیلمی بسازیم که به نگاه مخاطبان احترام گذاشته باشد. مخاطبی که دوست دارد پروداکت ببیند، مخاطبی که فیلم‌های روز سینمای اروپا و آمریکا را می‌بیند به پروداکشن علاقه‌مند است، یک قسمت مهمی از این پروداکشن همین لوکیشن است. درنتیجه حتما در زمان کرونا، کار برای ما و گروه ما بسیار سخت‌تر می‌شد؛ اما چون پروتکل‌های بهداشتی به طور منظم و دقیق در گروه ما رعایت می‌شد، به لطف خدا کسی مبتلا نشد. گاهی فیلمبرداری در بین جمعیت انجام می‌گرفت و بازیگر ناچار بود بدون ماسک نقش خود را ایفا کند. ما فقط می‌توانستیم با رعایت پروتکل‌ها احتمال این ریسک را کمتر کنیم.

پیش‌بینی‌تان برای حضور فیلم «بدون قرار قبلی» در چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر چیست؟

واقعیتش این است که ما تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا «بدون قرار قبلی» یک فیلم با هویت ایرانی باشد و در اذهان مردم ماندگار شود. از هر چیزی مهم‌تر برای من این است که این فیلم خوب دیده و معرفی شود؛ اما حتما جشنواره فیلم فجر و جوایز آن برای من جذاب و ارزشمند است. ما در همه زمینه‌ها، گزینه‌های جدی برای تصاحب جایزه داریم.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند