علف‌زار

تنور «فرهنگی» فجر داغ می‌شود؟

به گزارش ردکارپت فیلم: مهمترین چهره دومین روز اکران فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر در سالن ویژه اصحاب رسانه، پژمان جمشیدی بود؛ بازیگر بی‌حاشیه‌ای که حالا با درخشش در «علف‌زار» توجه‌ها را به سمت خود جلب کرده است.

امروز چهارشنبه ۱۳ بهمن‌ماه و هم‌زمان با سومین روز اکران فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر، در سینمای رسانه با دومین شماره از «مهر سیمرغ ۴۰» همراه شوید.

چهره روز؛ پژمان جمشیدی

حالا دیگر یک بازیگر تمام عیار است. فوتبالیست سابقی که حالا دیگر بیش از روزهای پا به توپ بودن‌ش او را در قامت نقش‌آفرینی‌های سینمایی و تلویزیونی‌اش به یاد می‌آوریم و حتی تحسین می‌کنیم.

پژمان جمشیدی که در سال‌های پیش هم ثابت کرده بود انگیزه بالایی برای اثبات خود در عرصه بازیگری و فتح قله‌ها در این میدان دارد، پس از بروز توانمندی‌هایش در عرصه کمدی‌های تلویزیونی و بعدها سینمایی در گام‌های اولیه ورود به عرصه بازیگری، خیلی زود مورد توجه کارگردانان قرار گرفت و خود نیز دست به ریسک زد تا ایفای نقش در موقعیت‌های جدی و گاه حتی تلخ را هم تجربه کند.

«سوءتفاهم» احمدرضا معتمدی را می‌توان نقطه آغاز این تغییر فضا در کارنامه بازیگری جمشیدی دانست که اتفاقاً منجر به نامزدی او در بخش بازیگری مکمل جشنواره فجر هم شد. اعلام رسمی خبر نامزدی‌اش هرچند با نیشخند برخی مواجه شد اما او جدی‌تر از آن بود که بخواهد از مسیری که آغاز کرده است، بازگردد.

«خط فرضی» در جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر هم آزمون دیگری برای پژمان بود تا توانمندی‌های خود را در ایفای نقش‌های جدی به رخ بکشد.

پس از آن هر چند او همچنان ایفای نقش در فیلم‌های کمدی همچون «شیشلیک» را هم رد نکرد اما حضور همزمانش در سه فیلم جدی طی یک سال گذشته نشان می‌دهد که پژمان جمشیدی انگیزه بالایی برای عیارسنجی خود در این حوزه دارد.

از میان سه فیلم «علف‌زار»، «بی‌مادر» و «مجوز خروج» حالا دو فیلم به ویترین جشنواره چهلم فیلم فجر راه پیدا کرده است تا نقش‌آفرینی جمشیدی در آن‌ها زیر ذره‌بین اصحاب رسانه و داوران این رویداد قرار بگیرد.

دیروز و با رونمایی از «علف‌زار» حضور جمشیدی در نقش یک بازپرس پایبند به اصول، به‌شدت موردتوجه قرار گرفت و بسیاری آن را یکی از برگ برنده‌های فیلم اول کاظم دانشی توصیف کردند.

باید دید جشنواره چهلم آیا آورده‌ای فراتر از نامزدی در بخش بهترین بازیگری می‌تواند برای این بازیگر بی‌حاشیه و محجوب به همراه داشته باشد؟

حاشیه‌روز؛ از سینماهای مردمی چه خبر؟

اکران فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر دیروز سه‌شنبه ۱۲ بهمن‌ماه در سینماهای مردمی هم آغاز شد تا این رویداد رسمیت بیشتری پیدا کند. رویدادی که طی چهار دهه برگزاری، فراتر از ماهیت «جشنواره» به نوعی حکم یک «جشن» برای همه سینمادوستان را داشته و به همین دلیل شوروحال استقبال مردم از اکران فیلم در سالن‌های نمایش همواره زیر ذره‌بین رسانه‌ها بوده است.

دیروز اما در حالی اکران فیلم‌ها در سینماهای مردمی جشنواره آغاز شد که برخی شنیده‌ها حکایت از حضور کم‌فروغ مخاطبان در برخی سالن‌های نمایش داشت. این ماجرا زمانی عجیب‌تر شد که یکی از کانال‌های سینمایی مدعی شد سالن‌هایی که در سامانه فروش بلیت، ظرفیت آن‌ها تکمیل شده است، خالی مانده و معلوم نیست چگونه مخاطبانی برای تماشای فیلم بلیت تهیه کرده‌اند اما حاضر به حضور در سالن نمایش نشده‌اند!

پیرو طرح این ابهام صبح امروز محمدرضا فرجی مدیر امور سینماهای چهلمین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با خبرگزاری مهر به ارائه توضیحاتی پرداخت و به‌صورت ضمنی خالی ماندن برخی سالن‌ها را در روز نخست تأیید کرد؛ البته سالن‌های مربوط به فیلم‌های کم‌مخاطب‌تر که در همان مرحله پیش‌فروش موفق به جذب مخاطبان بالایی نشده بودند.

از تفاوت‌های بلیت‌فروشی جشنواره چهلم نسبت به دوره‌های گذشته امکان خرید بلیت برای «تک فیلم» بود. همین تغییر هم سبب شد مخاطبان براساس اخبار منتشرشده درباره ۲۲ فیلم راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ و مهمتر از آن مبتنی‌بر فهرست عوامل فیلم‌ها دست به انتخاب بزنند و ناگزیر از خرید بلیت برای «سری فیلم‌ها» نباشند. به همین دلیل هم از ابتدا قابل پیش‌بینی بود که فیلم‌های گم‌نام و کمتر شناخته شده احتمالاً با عدم استقبال مخاطبان مواجه خواهند شد.

نکته روز؛ چالش‌هایی برای اجرایی شدن یک ایده

«جوانگرایی در سینمای ایران در دانشگاه هنر»، «سینمای ایران و گفتمان انقلاب اسلامی»، «دغدغه‌های یک فیلمساز عدالتخواه؛ نکوداشت زنده‌یاد رحیم رحیمی‌پور»، «نگره های تألیفی حاتمی‌کیا؛ اکران «دیده‌بان» ساخته ابراهیم حاتمی کیا» اگر اهل دنبال کردن اخبار مرتبط با چهلمین جشنواره فیلم فجر هستید، شاید این عناوین طی ۲۴ ساعت گذشته به گوش‌تان خورده باشد. این‌ها عناوین برنامه‌های جنبی جشنواره نیست؛ بلکه برنامه‌های مرتبط با «بخش فرهنگی» این دوره از جشنواره است که از همان زمان انتشار فراخوان این رویداد به‌صورت جدی اهمیت آن مورد تأکید مسئولان جشنواره بوده است.

براساس طراحی صورت گرفته از سوی دبیرخانه چهلمین جشنواره فیلم فجر، این رویداد در سال جاری در دو بخش «رقابتی» و «فرهنگی» در حال برگزاری است.

سعید الهی مدیریت بخش فرهنگی این رویداد را برعهده دارد که پیش از آغاز جشنواره در گفتگو با ستاد خبری به تشریح جزییات برنامه‌های این بخش پرداخته بود.

حالا برنامه‌های این بخش فراتر از گفته‌های مسئولان جشنواره در میدان عمل اجرایی شده و روز گذشته اولین روز برگزاری برنامه‌های این بخش را پشت سر گذاشتیم. پیش‌بینی این نکته که توجه و تمرکز رسانه‌ها و مخاطبان جشنواره بیشتر متوجه بخش «رقابتی» خواهد بود، اصلاً سخت نیست و این مهمترین چالش برای برنامه‌ریزان جشنواره است که بتوانند در تراکم بالای اخبار مخابره شده درباره فیلم‌های تازه رونمایی‌شده در این رویداد، بتوانند سهمی درخور برای برنامه‌های بخش «فرهنگی» دست و پا کنند.

هنوز برای قضاوت درباره توفیق یا عدم‌توفیق برنامه‌های این بخش زود است اما در روزهای آتی تلاش می‌کنیم در بازخوانی متن و حاشیه جشنواره چهلم، نیم‌نگاهی به کیفیت برگزاری برنامه‌های این بخش هم داشته باشیم.

پیشنهاد روز؛ برف آخر

«برف آخر» حالا یک اسم آشنا در دل خود دارد، مجری تلویزیون و برنامه سازی که ابتدا نامش با عنوان تهیه کننده در این فیلم مطرح شد اما بعدها به کناری رفت تا در قامت سرمایه گذار ظاهر شود. همان سرمایه گذاری که گویا این مسلکش است که در دوردست بایستد، نامش چندان مطرح نشود اما بعد از مدتی به ناگاه اسمش بر سر زبان‌ها بیفتد، این روند را هم در «بدون تاریخ بدون امضا» هم در «جوکر» دیدیم، او احسان علیخانی است که حالا در دومین تجربه سرمایه‌گذاری با «برف آخر» پا به جشنواره فیلم فجر گذاشته است.

«برف آخر» اما حاصل کار امیرحسین عسگری است، کارگردانی که گرچه در اذهان عمومی به عنوان یک تازه کار شناخته می‌شود اما او پیش از این «بدون مرز» را ساخته بود تا فیلمی بدون دیالوگ را به عنوان تجربه‌ای تازه به سینمای ایران عرضه کند.

«برف آخر» اما بازیگری نام آشنا هم به خود دیده است، امین حیایی که در طول این چند سال اخیر بارها فرمان چرخانده و با نقش آفرینی‌های متفاوت خود نشان داده است که از ورطه تکرار گریزان است، این بار در «برف آخر» ایفاگر یکی از نقش‌های اصلی است تا ببینیم به چه میزان توانسته این مسیر را استمرار ببخشد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند